וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד אמון הצרכנים קרס ב-22 נקודות בחודש מאי

אבי טמקין

6.6.2013 / 11:30

ההערכות לגבי מצב המשק בהווה הן הגרועות ביותר מאז המחצית הראשונה של שנת 2009. באפריל ובמארס נרשמו דווקא עליות במדד

תחושת הביטחון של הצרכן הישראלי קרסה במאי. אין דרך עדינה לתאר את תגובת הציבור לצעדי הממשלה – מדובר באובדן אמון. למעשה, מדד אמון הצרכנים של גלובס בשיתוף PwC Israel ירד לרמות אשר אפיינו את התקופות הקשות ביותר במהלך המשבר הכלכלי והפיננסי בעולם.

במאי ירד המדד ב-22.2 נקודות ל-62.9 נק' (1996 = 100 נק') אחרי עליות של 4.3 נק' ו-6.6 נק' באפריל ובמארס, בהתאמה. ייתכן, כמובן, שמדובר ב"תגובת-יתר" לגזירות התקציב, ובחודש הבא תבוא התאוששות. ובאמת שאלת המפתח היא כיצד יגיב הציבור ליישום צעדי המדיניות הלכה למעשה. יצוין, כי הסקר עליו מבוסס המדד נערך קודם לכניסתה לתוקף של העלאת מס ערך מוסף.

חשוב מאוד להדגיש כי על פי רוב למשקי הבית בישראל היו ציפיות אופטימיות ביחס למצבם הכלכלי האישי גם אם ציפיותיהם ביחס למצב המשק היו פסימיות. לא הפעם – החודש גם הציפיות האישיות הפליגו למחוזות פסימיים.

לחישוב השינויים ברכיבי המדד השונים אנו משתמשים במונח מאזן נטו, שהוא הפער בין שיעור המשיבים האופטימיים לפסימיים.

ובכן, המאזן נטו של התשובות לשאלה "מה המצב המשק בהווה" ירד במאי ב-21.8 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 47.5 נ"א, זאת לאחר ירידה של 1.8 נ"א באפריל ועלייה של 4.9 נ"א במארס. מדובר בירידה החודשית החדה ביותר מאז יולי 2011, והרמה אליה נפל רכיב זה היא הנמוכה ביותר מאז סופה של המחצית הראשונה של שנת 2009, בעיצומו של "המיתון הגדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully