וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הנדל"ן - כדור שלג פיננסי

עידן אולנטוך

9.6.2013 / 14:55

בחודש מאי צפוי שיעור משכנתאות לעלות. עידן אולנטוך סבור כי אם יוותר המצב בו ההיצע אינו עולה על הביקוש - ימשיכו הרוכשים לקחת סיכונים

היקף המשכנתאות שהעניקו הבנקים בחודש האחרון צפוי להסתכם בסכום גדול של 4.2–4.5 מיליארד שקלים - עלייה של 17% נוספים לעומת היקף המשכנתאות שנלקחו ע"י הציבור בחודש אפריל. אישור עליית המע"מ וכניסתו לתוקף של המע"מ החדש צפויה להביא להקדמת עסקאות לרכישת דירות חדשות של רוכשים המעוניינים להקדים תשלומים על מנת לחסוך את העלייה בשיעור המע"מ, מה שיביא בהכרח לעלייה נוספת בהיקף המשכנתאות שנלקחות בחודש מאי.

מדיניות הממשלה נמשכת

רק לאחרונה פרסם בנק ישראל פרסם נתונים המראים דווקא על ירידה של 4.2% בלקיחת משכנתאות בחודש אפריל, זאת לעומת חודש מארס. האופטימיים קיוו לצינון ורגיעה של שוק הנדל"ן אבל אז הגיע חודש מאי שהוכיח כי הביקושים הנמוכים של אפריל נבעו בעיקר מהמתנה של רכשי דירות ותקווה שלהם למהלכים וצעדים של הממשלה החדשה בשוק הנדל"ן - מה שלא התממש במציאות.

בנק ישראל בתקופת הנגיד סטנלי פישר פעל רבות בניסיון לצנן את שוק הדיור ויחד עם זאת לשמור על רמת אינפלציה העומדת ביעדים באמצעות הורדת ריבית בנק ישראל. עם זאת, הממשלה בהנהגת שר השיכון הנוכחי אורי אריאל ממשיכה את מדיניות שר השיכון הקודם אריאל אטיאס והיא אינה מקדמת מהלכים רציניים וממשיים במטרה להגדיל את היצע הדירות במחירים ברי השגה ולא רק בפריפריה אלא גם באזור המרכז.

עד היום מרבית הצעדים של בנק ישראל השפיעו על צד הביקושים לדירות אך לא היתה השפעה על צד ההיצע שנותר כמו שהוא בשנים האחרונות- נמוך בהרבה מהביקוש והדרישות. בדרך זו לא יינתן פתרון אמיתי לבעיית שוק הדיור בישראל וכאשר הרוכשים יבינו שאין למה לצפות ואין למה לחכות, אלא שהזמן פועל לרעתם והמחירים רק ממשיכים לעלות, הם ייקחו על עצמם סיכונים גבוהים יותר באמצעות משכנתאות גבוהות יותר שבסופו של דבר עשויים ליצור כדור שלג פיננסי שיפגע במשק כולו.

עידן אולנטוך , מומחה בייעוץ למשכנתאות

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully