וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בפועלים לזיסר: מוטי, מקווה שהפעם יהיה תשלום

אפרת פרץ

12.6.2013 / 13:59

זיסר הגיע היום להעיד בבית המשפט כשהוא חובש כובע על רקע מצבו הבריאותי. טען: "בנק הפועלים לא לחץ עלי למכור מניות אלביט; להיפך - רצו שנחכה"

מוטי זיסר, שחייב כמיליארד שקל לבנק הפועלים באמצעות החברה הפרטית אירופה ישראל, התייצב היום (ד') בבית המשפט המחוזי בת"א, באולמו של השופט איתן אורנשטיין, על רקע המו"מ להסדר חוב באלביט הדמיה. כנגד הלוואת זיסר שועבדו, כידוע, מניות אלביט הדמיה (774 +0.09%).

לפני עדותו של זיסר עלה לדוכן העדין שמעון גל, ראש החטיבה העסקית בבנה"פ. הנתק בין השניים ניכר ולפני הדיון הם אפילו לא לחצו ידיים.

"בדצמבר 2009 נפגשתי עם מוטי זיסר", אמר גל, "ורציתי לוודא שיוכל לעמוד בתשלום הראשון של 50 מיליון אירו. אחרי סדרה של הפרות בהן זיסר לא הביא את התשלומים לפי לוח הסילוקין הבנו שאנחנו צריכים לצמצם חשיפה כדי להקטין את הסיכון אז העברנו את התיק לאשראי מיוחד; זה היה בסביבות 2010-2011.

"ביולי 2012 המלצתי לוועדת האשראי להגיע להסדר חוב בקבוצה. נתנו לו הרבה הזדמנויות לשלם. לא מיהרנו להגיע להליך משפטי, אנחנו מנסים למצות את כל האפשרויות שהלקוח ישלם וזה מה שביצענו בתיק הזה לאורך זמן. הלקוח אמר שהוא יכול לעמוד בלוח הסילוקין החדש, אז נתנו לו צ'אנס. הבנק העריך שהלקוח יעמוד בהסכם שנחתם עמו; ברגע שההלוואה לא נפרעת, אנחנו מנהלים דיאלוג עם הלקוח כדי שהוא ישלם".

גל נשאל על הודעת SMS ששלח לזיסר ב-9 בינואר לגבי אי-פירעון הלוואה של 1.5 מיליון שקל. באותו SMS כתב גל לזיסר: "מוטי, אני מקווה שהפעם יהיה תשלום עד יום ראשון... בוא לא נחזור לאותם הימים".

גל נשאל כיצד הוא חשב שזיסר יעמוד בפירעון של 1.5 מיליון שקל כשלפני כן הוא לא עמד בפירעון הלוואה של 20 מיליון שקל. לדברי גל, "היו שתי הפרות - אחת של 1.5 מיליון שקל ואחת של 20 מיליון שקל. ברקע הנכסים נשחקים, החברה מפסיקה לשלם דיבידנד. היו לי ארבע עילות להעמדה לפירעון מיידי - פרט לאי-תשלום חלה הרעה במצב הבטוחה, וזה הרקע שצריך לזכור שבו אנחנו נאלצים להביא את הבקשה לביהמ"ש".

זיסר: "בנק הפועלים לא הפסיד בגללנו"

זיסר עצמו התייחס בעדותו לעסקי החברה במזרח אירופה ואמר: "מזרח אירופה היא עולם שעובד אחרת מהעולם המערבי. ב15 השנים האחרונות החברה התמודדה עם 40 פרויקטים שהושלמו. אתה צריך להיות מעורה יום יום במה שקורה, החברה פיתחה מיומנות".

זיסר אישר את הסדרי החוב שנחתמו בין הבנק לאירופה ישראל ואמר: "אבל גם הבנק לא עמד בהסכמים. היה תשלום של 50 מיליון אירו שהוא לב כל העניין פה. אנחנו ביקשנו לממש מניות אלביט הדמיה והבנק לא הסכים לכך. המטרה שלנו הייתה לשלם את החוב כלפיו בחזרה. כשהמניה התרסקה ב-30% הבנק נהיה נדיב ואמר שעכשיו אפשר למכור, אז הוצאנו את המניות מהבנק. שם היה זרע הפורענות של כל הסיפור, שהביא אותנו לפה. מרגע שנחתם ההסכם ועד היום אנחנו לא בפיגור בשום דבר.

"עשינו שלום בית, הסדרנו את העניינים עם הבנק, עשינו איתו הסכמים של מיליוני אירו והוא לא הפסיד מאיתנו. קיימנו שלוש ישיבות עם הבנק שבכל אחת מהן נאמר ששמעון גל לא מבקש לממש מניות, להיפך - הם אמרו שהם רוצים לתת למניות זמן להשביח עצמן". זיסר ציין כי מדובר בהבנות שהושגו בעל-פה.

לאחרונה נדרש זיסר ע"י ביהמ"ש להגיש התייחסות על מצבו הבריאותי. זיסר נרפא בעבר פעמיים ממחלת הסרטן, והוא עוסק ביחד עם אשתו, ד"ר ברכה זיסר, במגוון פעילויות עזרה לחולים. ד"ר זיסר, שעבדה כאחות במחלקת אונקולוגיה של ילדים, מנהלת את המאגר הלאומי לתורמי מח עצם, תחת ארגון "עזר מציון".

בחברה שבשליטתו, נזכיר, מתנהלים כיום מגעים להסדרי חוב ענקיים בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל - מתוכם כמיליארד שקל חוב פרטי של זיסר עצמו לבנק הפועלים, ועוד כ-2.5 מיליארד שקל הם חוב האג"ח של אלביט הדמיה.

אלביט הדמיה, שעוסקת בעיקר בייזום נדל"ן במזרח אירופה ובהודו, נקלעה למשבר תזרימי חמור, ואינה מסוגלת לשלם את חובותיה למחזיקי האג"ח ולבנקים בישראל ובחו"ל. בתחילת החודש שעבר פנתה החברה ביחד עם הקרנות הזרות (שרכשו 35% מהאג"ח) לביהמ"ש, בבקשה לאשר הסדר חוב שלפיו ימירו מחזיקי האג"ח את החוב כלפיהם (למעט 300 מיליון שקל) ל-86% ממניות החברה, ויהפכו לבעלי השליטה בה. מנגד, הציעה נציגות האג"ח המקומית הסדר חוב אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully