וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: משתלם לתדלק ברשתות הקטנות?

אפרת אהרוני

17.6.2013 / 6:38

ההגמוניה של 4 חברות הדלק הגדולות - פז, סונול, דלק ודור-אלון - הולכת ונסדקת, והצרכנים נחשפים גם לתחנות קטנות. ‎התחנות הקטנות מציעות הנחות של עד 30 אגורות לליטר

עבור הצרכן הקטן, ההוצאה עבור דלק לנסיעות היא אחת הבעייתיות יותר: עלות גבוהה עם מינימום של גמישות, עבור מוצר הכרחי שלא ניתן לוותר על רכישתו השוטפת.

במשך שנים התרגלנו לקיומן של כמה שחקניות גדולות - דלק, פז, סונול ודור-אלון שהדביקה יפה את הקצב מאז הצטרפותה - אולם מתוך השוליים צצות ועולות יותר ויותר תחנות דלק ורשתות קטנות, המנסות "לתת פייט" לצרכנים - ועשויות להתגלות כאלטרנטיבה משתלמת.

מבין הרשתות הקטנות, בולטות יותר Ten וסדש, המונות כיום כמה עשרות סניפים כל אחת. נוספות להן רשתות כמו מיקה, תפוז, יעד, מבוא שומרון, דקל, דלקנית והגליל - בעלות סניפים ספורים לכל אחת.

החיסרון הוא כמובן בפריסה המוגבלת, בעיקר באזורי פריפריה, אך עבור רבים שבשטחם קיימת תחרות - מדובר ביתרון משמעותי. האם תתגבר התחרות על כיס הצרכן?

חשוב לציין את המהלך שנקט משרד האנרגיה באוגוסט 2011, עם הפחתת מרווח השיווק במחירי הדלק - למורת-רוח של החברות ולרווחת הצרכנים. עם זאת, מרכיב המיסוי עדיין מגביל את התחרות מלמטה.

תחנות דלק קטנות. גלובס
תחנות דלק קטנות/גלובס

גם אם נראה שעל רקע התנודות בשוק הנפט העולמי לא צפויות מהפכות דרמטיות כמו בענף הסלולר - קיומן של תחנות קטנות מוכיח את עצמו כמועיל לצרכן. עד כמה מעודדת המדינה הקמת תחנות קטנות נוספות?

במינהל הדלק במשרד האנרגיה והמים, האמון על פיקוח הנוגע למחירי הדלק ואיכותו, מסבירים כי המינהל אינו עוסק רשמית בהקמת תחנות נוספות, אולם בעקבות החלטת הממשלה על שיפור וקידום התחרות בתחום תחנות התדלוק, הופקד המשרד על איתור 40 מתחמים רלוונטיים לתחנות תדלוק, שישווקו לחברות קטנות/יזמים פרטיים בלבד ב-3 השנים הקרובות.

האם תחנות קטנות זולות יותר?

התשובה, בגדול, היא "כן": בעוד מרבית תחנות הדלק בארץ נצמדות למחירי המקסימום הגבוהים הקבועים בחוק לבנזין (כשמחירי הסולר, לעומת זאת, אינם מפוקחים ונתונים לתנודות גדולות יותר, בעיקר בהתאם לתחרות האזורית) - מנסות התחנות הקטנות להצדיק את קיומן ולמשוך את קהל הלקוחות המקובע אל כיוונן באמצעות הנחות בתדלוק, שמגיעות עד ל-30 אגורות לליטר.

הסבר נוסף לפער במחיר הוא מחירי הנדל"ן - שכן מרבית התחנות הקטנות ממוקמות בפריפריה, על אדמות זולות יותר, ולא במרכזי הערים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תחנות דלק קטנות. גלובס
תחנות דלק קטנות/גלובס

"הדרך של רוב החברות הקטנות להילחם בגדולות ולמשוך לקוחות", אומר ראלף סטון, מנכ"ל אתר FullTank הממפה את מחירי הדלק בכל בתחנות השונות, "היא באמצעות המחיר ובאמצעות שירות. ברוב התחנות של החברות הקטנות המחיר יהיה נמוך יותר מהמחיר המקסימלי שמותר לגבות בשירות עצמי והרבה פעמים הלקוח יקבל שירות מלא.

"חברות כמו סד"ש, מבוא שומרון, תפוז, דקל ו-Ten - כולן מוכרות דלק בפחות מהמחיר המקסימלי. בתוך הרשתות יש גם הבדלים בין המחירים בין תחנה לתחנה, כתלות בתחרות המקומית באותו אזור".

יש חנויות נוחות ושירותים נלווים?

החברות הקטנות משקיעות, בחלקן, לא מעט בעיצוב - בחלקן גם מוצעים שירותי שטיפה (לעתים חינם עם תדלוק) או חנות נלווית. 15 מתחנות רשת Ten מציעות חנוית נוחות, לצד חנויות נקודתיות בתחנות מתחרות.

"בעיניי", אומר סטון, "זה רק מקשה על ההשוואה - צרכן שיהיה ממוקד מחיר ירוויח יותר לאורך זמן".

אם מבחינתכם מדובר בשירותים חשובים, כדי לאתר את התחנה במסלול שלכם שעונה על הצורך המתאים.

כדאי להגיע במיוחד לתחנה מוזלת?

התחנות הזולות ביותר ממוקמות כיום באילת, וקשה להניח שמישהו יתאמץ להגיע אליהן - אך סטייה קלה בנתיב התדלוק הרגיל עשויה להתגלות כמשתלמת.

"הרבה אנשים אומרים, 'אני אסע עוד כמה קילומטרים כדי לחסוך כמה שקלים?', אומר סטון, "אבל צריך לזכור שדלק זו הוצאה קבועה - וגם חיסכון של 10 שקלים בתדלוק משמעותי בשנה שלמה. אני ממליץ לבדוק מראש איפה באזורכם קיימת תחנה מוזלת ולנתב אתכם אליה עד כמה שניתן".

תחנות דלק קטנות. גלובס
תחנות דלק קטנות/גלובס

סטון אף מזכיר כי "איפה שקיימות הקטנות, גם הגדולות מורידות מחירים". כך למשל במתחמים צפופי-תחרות - דוגמת צומת רעננה, תל-מונד ופתח-תקווה - בהם מנסות אפילו החברות הגדולות ללכת לקראת הלקוח ולהעניק הוזלה, לרוב לפי שיקול-דעתו של מנהל התחנה במסגרת מגבלות המוכתבות לו מגבוה.

גם בחברות הגדולות מודים כי המחיר הוא עקב אכילס מבחינתן: "גמישות במחיר כמעט ואינה אפשרית במציאת הנוכחית", אומרים בענף, "היות והחל מספטמבר 2010 צומצם משמעותית מרווח השיווק - דבר אשר מקשה על חברות הדלק להעניק הנחות. קיימות מספר מועט של תחנות תדלוק מרוחקות אשר מעניקות הנחות זעומות".

ברשתות הקטנות יש הנחות מועדון?

הנחות מועדון מוצעות בעיקר ברשתות הגדולות - כל אחת בהתאם לשיתופי-הפעולה שלה, ונעות לרוב בין 20 ל-25 אגורות שנגזרות פעמים רבות ממחיר תדלוק מלא, כך שבעת תדלוק עצמי מתקזזת מרבית ההנחה עם הפער הקיים במחיר ממילא.

מבין הרשתות הקטנות, רק TEN מעניקה הנחות לחברי מועדון באמצעות תשלום בכרטיס אשראי, כאשר מדובר במועדון פאואר קארד.

מיכאל עדן, מייסד ומנכ"ל אפליקציית Payz הממפה הטבות מועדון, אומר כי הטבות הדלק תופסות מקום מרכזי בהנחות מועדון: "מסקירת השימושים באפליקציה ניתן להבחין כי יש עניין רב בקרב המשתמשים בחיפוש הטבות דלק. הטבות דלק מבוקשות אפילו יותר מהטבות בתחום המסעדות, בתי הקולנוע וההופעות, שהן פופולריות למדי. מאידך, חברות האשראי ומועדוני הלקוחות שזיהו את הביקוש הגדילו את כמות ההטבות".

עם זאת, פעמים רבות ההנחות בתחנות הקטנות אינן נופלות מהנחות מועדון, ואף מוצע שירות מלא במחיר תדלוק עצמי. גם מבצעים נקודתיים (המפורסמים פעמים רבות במדיה), כמו יום תדלוק מוזל בשבוע - הם הזדמנות טובה לכלל המתדלקים, לפחות בעלי הסבלנות שבהם.

* רשת Ten שייכת לקבוצת פישמן שבבעלות אליעזר פישמן, בעל השליטה ב"גלובס".

  • עוד באותו נושא:
  • תחנות דלק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully