וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של 13% בתיקי המשכנתאות בהוצאה לפועל

משה ליכטמן

20.6.2013 / 8:35

ירידה של 19% בבקשות לפינוי הדירה בגין אין עמידה בתשלומים וירידה של 40% בפינויים מדירות שבוצעו בפועל של מפגרים. "ניתנה הנחייה שלא לפנות"

בין הרבעון הראשון של 2012, אחרי המחאה החברתית, ובין הרבעון הראשון של 2013 - חלה ירידה של 13% במספר תיקי המשכנתאות שנפתחו בהוצאה לפועל. כך עולה מנתוני טיפול הבנקים למשכנתאות בחייבים המפגרים בתשלומים יותר מ-90 יום בהחזרי המשכנתא, שהצטברו ברשות האכיפה והגבייה הממונה על ההוצאה לפועל.

עוד עולה מן הנתונים כי ירידה של 19% חלה בבקשות לפינוי הדירה בגין אין עמידה בתשלומים, וירידה של 40% חלה בפינויים מדירות שבוצעו בפועל של מפגרים בהחזר משכנתאות.

תיקי משכנתאות בהוצאה לפועל. גלובס
תיקי משכנתאות בהוצאה לפועל/גלובס

סך תיקי המשכנתא הפתוחים כיום בהוצאה לפועל נאמד ב-25 אלף, וסך הבקשות העומדות ותלויות לפינוי הדירות נאמד ב-5,500. ב-2012 פונו 168 לווים שלא עמדו בהחזרי המשכנתא.

לדברי גורם המעורב בהליכי גבייה של משכנתאות, "ניתנה הנחיה מהנהלת בנק משכנתאות גדול שלא לפנות מהדירות חייבים שאינם עומדים בתשלומי המשכנתאות, ללא קשר לחוב הפיגורים, במטרה חברתית שלא לפגוע באנשים, וזאת על רקע המחאה החברתית והמצב הכלכלי. עם זאת, אין הוראה לגורמים לסגור תיקים ואין הוראה שלא לגבות את הריבית החריגה על החשבונות בפיגורים, כך שביום שכן יחליטו בבנקים לשוב ולפעול בתיקים, החובות יהיו אדירים, חייבים יאבדו את נכסיהם ולא תישאר יתרה לטובתם בשל הריביות הגבוהות. ריבית הפיגורים הינה בין 12% ל-13% כל שנה וזה יכול להסתכם בעשרות אלפי שקלים בשנה".

דוד מדיוני, מנהל רשות האכיפה והגבייה, אומר: "רשות האכיפה והגבייה, המופקדת על מערכת ההוצאה לפועל, פועלת תוך שמירה על איזון שבין זכויות הזוכים לזכויות החייבים. במקרה הנוכחי, אני סבור שנכונות הבנקים, כפי שזו הובאה לידיעתנו, לעצור את תיקי מימוש המשכנתאות בהוצאה לפועל בתקופה של משבר כלכלי, היא מבורכת. אף על פי כן, מן הראוי היה לקבוע שלצד הנחיה זו לא תתווסף לחובות בתיקי המשכנתאות ריבית חריגה, על מנת שכאשר יבקשו הבנקים להמשיך בהליכי מימוש המשכנתאות, היקפי החובות לא יאמירו והחייבים לא יפסידו את כל כספי הדירות ויותר מכך. על הגבייה להתבצע בצורה הוגנת, וכך ראוי לנהוג במקרה זה".

בנק מזרחי טפחות מסר כי המדיניות הכוללת שלו היא לא ללחוץ על חייבים ולנסות להגיע איתם להסדרים שיהיו לטובת החייבים והבנק גם יחד. מבנק לאומי נמסר כי המדיניות הכללית של הבנק הינה לפעול ברגישות כלפי הלקוחות, לרבות נכונות מלאה להגעה להסדרים. בנק הפועלים (משכן) מסר: "איננו מגיבים למדיניות העסקית מול לקוחותינו, ובכל מקרה כל מקרה נדון לגופו".

ב-2012 נתנה המערכת משכנתאות בהיקף 46.8 מיליארד שקל, כמעט כמו השיא של 2010, ותיק המשכנתאות הכולל עמד על 225 מיליארד שקל. בסוף 2012 נרשם פיגור בהחזרי משכנתאות (90 יום) בהיקף 2.5 מיליארד שקל, והחזר המשכנתא הממוצע עלה על 30% מההכנסה.

בתחילת השנה דרש בנק ישראל מהבנקים למשכנתאות להגדיל את הקצאת ההון בגין משכנתאות ולהגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי כדי "לחזק את עמידות המערכת הבנקאית בפני זעזועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully