וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להוזיל את עלות תמ"א 38

עו"ד ערן פלסר ועו"ד שלומי אבני

26.6.2013 / 15:06

חיזוק מבנים ושיקומם באמצעות תמ"א 38 הוא אינטרס לאומי ומוניציפלי. עורכי הדין ערן פלסר ושלומי אבני סבורים כי על הממשלה והעיריות להסיר חסמים המייקרים את התהליך

למרות שאין חולק על הצורך לעודד שיפוץ וחיזוק מבנים ישנים למניעת קריסתם ברעידת אדמה, שביסוד תמריצים והקלות לתוספות בניה לפי תמ"א 38. נראה שהם אינם מספקים וקצב חיזוק המבנים רחוק מלהשביע רצון.

לפטור או להוזיל היטלי הפיתוח

בנוסף, בעלי נכסים, יזמים וקבלנים המבקשים לקדם בימים חמים אלה פרויקטים לחיזוק מבנים נדרשים לשלם מאות אלפי שקלים ויותר לקופת הרשות המקומית, כהיטלי פיתוח בגין תוספות הבניה (סלילה, מים, ביוב וכדומה). תשלומים אלה מייקרים מאד את עלויות הפרויקט וגורמים להאטה וצמצום בחיזוק המבנים בישראל.

חיזוק מבנים ישנים הוא אינטרס לאומי וגם מוניציפלי. מעבר לחשיבות הברורה בצמצם סכנות לחיי אדם ורכוש עקב קריסת מבנים, כדאי גם לרשות המקומית ותושביה לעודד שיפוץ וחיזוק של מבנים ישנים, ובפרט למגורים. שיפור מראה פני העיר מוסיף לרווחת התושבים. הגדלת היצע הדירות תורמת לניצול יעיל יותר של משאבי קרקע מוגבלים ולהורדת מחירי הדיור, ומאפשרת לרשות המקומית לגבות יותר ארנונה. חיזוק המבנים תורם גם להגנה על תשתיות עירוניות קיימות, שתיפגענה אם חלילה יקרוס מבנה על מדרכות, כבישים וצינורות תת-קרקעיים קיימים, על כל המשתמע מכך.

לא ברור מדוע המדינה והרשויות המקומיות אינן עושות יותר כדי לפטור או לפחות להוזיל את היטלי פיתוח בגין תוספות בניה לפי תמ"א 38. הבניה הנוספת היא המנוע המאפשר לשפץ ולחזק מבנים ישנים. ככל שהעלויות הכרוכות בכך גבוהות יותר, כך יותר מבנים ישנים ימשיכו לסכן חיי אדם ורכוש במקרה של רעידת אדמה. אם לא די בכך, גם המצב הביטחוני צופן חשש לנפילת טילים על ערים ותיקות בישראל.

מכל מקום ועד שיינתן פטור מהיטלי פיתוח לבניה הנלווית לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38, ניתן במקרים מסויימים להמתיק את הגלולה ולהקטין את עלויות הפרויקט. למשל, בחלק מהרשויות המקומיות אין לחייב בהיטלים מרפסות ושטחי שירות שנוספו למבנה לפי תמ"א 38, ואם שטחים כאלה נכללו בחיוב יש מקום לדרוש מהרשות המקומית להפחיתם.

בנוסף, ובאופן טבעי, לעתים חלק מהתשתיות המשרתות מבנים ישנים נעשו לפני עשרות שנים, ואולי גם במימון התושבים עצמם, ובמקרים המתאימים ניתן יהיה להפחית מרכיבים כאלה מהחיוב בעד תוספות הבניה. לעתים קורה שהרשות המקומית מטילה מבלי משים חיוב כפול בעד אותה תשתית. כך לדוגמה בחלק מהרשויות המקומיות התשלומים בעד סלילת רחובות כוללים בתוכם גם את העלות של עבודות הניקוז. במקרים אחרים מתברר שהמבנים הישנים נוסדו זמן רב קודם שהותקנו חוקי העזר שמכוחם מוטלים היטלי הפיתוח על הפרויקט. גם סיטואציה כזו עשויה לעתים להביא להפחתה ניכרת בהיקף החיוב.

רעידות אדמה ונפילות טילים כבר התרחשו באזורנו בעבר ולמרבה הצער סביר שיתרחשו שוב בעתיד. חיזוק מבנים ישנים הוא אפוא אינטרס לאומי מציל חיים ורכוש, שבצדו גם יתרונות רבים לרשות המקומית ותושביה. כל עוד שהרשויות המקומיות גובות היטלי פיתוח בגין תוספות בניה לפי תמ"א 38, מומלץ לפנות לבדיקה מקצועית מיומנת כדי לבחון דרכים חוקיות להפחית בחיוב ולהוזיל את עלויות הפרויקט.

הכותבים הם מייסדי המשרד אבני פלסר עורכי דין, ומתמחים בהפחתה של תשלומי חובה לרשויות

  • עוד באותו נושא:
  • תמ"א 38

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully