וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת הקלה בגוש דן לא תזוז לפני 2023

עמירם ברקת

30.6.2013 / 18:35

חברת הבקרה של המיזם קובעת כי האיחור נובע מעיכובים מתמשכים בלו"ז, הגדלת האומדן התקציבי ומערכת יחסים עכורה בין מנכ"ל החברה המקימה לעובדים

פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן לא יסתיים לפני שנת 2023 - כך מעריכה חברת אג'יס, חברת הבקרה של המיזם. בדוח פנימי שהוגש באחרונה למשרד האוצר מזהירה אג'יס כי צפוי עיכוב של עד 6 שנים בהשלמת המיזם, לעומת המועד המקורי - שנת 2017.

הדוח החמור של אג'יס בא על רקע עיכובים מתמשכים בלוחות הזמנים, הגדלת האומדן התקציבי של הפרויקט ביותר מ-3 מיליארד שקל ומערכת יחסים עכורה בין מנכ"ל נ.ת.ע, יצחק זוכמן, לעובדים החשודים בעיניו כמקורבים ליו"ר הקודם.

מיזם הרכבת הקלה בגוש דן תוכנן להתבצע על ידי זכיין פרטי בשיטת BOT, אך באוגוסט 2010 בוטל הסכם הזיכיון עם הזכיין שנבחר, קבוצת MTS, לאחר שזו התקשתה להשיג מימון בנקאי לביצוע הפרויקט וביקשה מהמדינה הקלות בתנאי ההסכם. בדצמבר 2010 החליטה הממשלה להטיל את האחריות לביצוע הפרויקט על חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים) הממשלתית, שעסקה קודם לכן בקידום התשתיות המשלימות לפרויקט. ההחלטה התקבלה בעקבות לחץ כבד של שר התחבורה ישראל כץ, ולמרות התנגדות נחרצת של מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז אייל גבאי, שטען כי המדינה לא תוכל לבצע את הפרויקט טוב יותר מזכיין פרטי.

בהחלטת הממשלה נאמר: "הפרויקט יגיע להפעלה מלאה לא יאוחר מ-2017", ואושר לו עקרונית תקציב של 10.7 מיליארד שקל. לפני כמה שבועות הודיעה נ.ת.ע כי האומדן התקציבי לביצוע הפרויקט עומד כיום על 14 מיליארד שקל. ב-נ.ת.ע נימקו את החריגה העצומה בתקציב בהתאמת העלויות לעליית המדד, אך בדיקה פשוטה מראה כי עליית המדד תרמה כ-600 מיליון שקל בלבד להתייקרות העלויות, בה בעת שהפער הכולל מגיע ל-3.3 מיליארד שקל. בהקשר זה נזכיר את דבריו של שר התחבורה בראיון ל"גלובס" בנובמבר אשתקד: "אל תאמין למה שכתוב בעיתונים - תהיה רכבת קלה ב-2017".

"בהתאם לחוק"

על פי לוחות הזמנים שהוצגו לממשלה בעת קבלת ההחלטה, הייתה נ.ת.ע אמורה לפרסם עד סוף 2012 את מכרזי הביצוע העיקריים לפרויקט: מכרז רכש הציוד הנייד (קרונות וקטרים), מכרז רכש המערכות הנלוות (סיסטם) ומכרזי הכרייה של צמד המנהרות באמצעות מכונות הכרייה (TBM). נ.ת.ע החלה בהליכי מיון מוקדם למכרזי הסיסטם וה-TBM, אך אף מכרז לא פורסם עד כה. מכרז הציוד הנייד שהיה אמור להתפרסם ברבעון הראשון של 2013 נדחה ברגע האחרון לחודש ספטמבר.

מהאוצר נמסר בתגובה: "בהתאם להחלטת הממשלה הוטל על חברת נ.ת.ע להקים את פרויקט הרכבת הקלה בת"א. בהתייחס לכך, מקדמת החברה את תכנון הקו האדום ולאחרונה גיבשה קונספט תכנוני לפיו התכנון המפורט ייעשה ע"י נ.ת.ע. קונספט זה נבחן ע"י חברת הבקרה מטעם משרדי האוצר והתחבורה אשר המליצה עליו. הליכי ההתקשרות הינם באחריות חברת נ.ת.ע בהתאם לחוק".

מנ.ת.ע נמסר בתגובה: "נושא הלו"ז של פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן עדיין נמצא בדיונים בין חברת נ.ת.ע, האחראית על הפרויקט, לבין חברת אג'יס".

  • עוד באותו נושא:
  • רכבת קלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully