וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשהריבית תעלה המשכנתאות המסוכנות יוכפלו"

עירית אבישר

3.7.2013 / 13:22

בבנק ישראל שבים ומתריעים מפני הסיכון שנוצר בשוק המשכנתאות. ממצא מעניין נוסף: הבנקים מחזיקים אג"ח ממשלתיות ב-124 מיליארד שקל

העלאת הריבית ב-4% צפוי להכפיל את חלקן של המשכנתאות בסיכון גבוה ל-14% מסך המשכנתאות - כך עולה מתרחיש שביצע הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. הפיקוח על הבנקים פרסם היום (ד') את הדוח השנתי על פעילות הבנקים בישראל בשנת 2012. מהדוח עולה, כי בבנק ישראל ביצעו כמה "מבחני לחץ" ליכולת הבנקים לעמוד בתרחישי קיצון. אחד המבחנים שבוצעו היה מבחן רגישות לתיק המשכנתאות, וזאת על רקע הגאות בתחום זה.

בבנק ישראל שבים ומתריעים מפני הסיכון שנוצר בשוק המשכנתאות. "הריבית הנמוכה ומשקלן של ההלוואות הלא צמודות בריבית משתנה בתיק האשראי לדיור מגדילים את הסיכון הפוטנציאלי של הבנקים בתיק", נכתב בדוח.

מהדוח כי בנק ישראל ערך מבחן רגישות להשפעת שינוי הריבית על שיעור החזר המשכנתא מתוך סך ההכנסה. מהמבחן עולה כי אם ריבית בנק ישראל תעלה ב-4%, קרי תעמוד על 5.25% (תרחיש שסביר שיקרה בתוך מספר שנים), אז חלקן של ההלוואות בסיכון גבוה מתוך סך תיק המשכנתאות יכפיל עצמו מ-7% ל-14%.

הלוואה בסיכון גבוה מוגדרת כמשכנתא בה ההחזר מהווה יותר מ-40% מההכנסה ושיעור המימון שלו מהווה מעל ל-60% משווי הנכס. עוד עולה כי בתרחיש שכזה, שיעור החזר המשכנתא מתוך ההכנסה של הלווים יעלה מממוצע של 29% ל-35% בממוצע. כלומר תשלומי המשכנתא יהוו בממוצע יותר משליש מההכנסה של הלווים.

ממצא מעניין נוסף שעולה מהדוח הוא העלייה בהחזקות הבנקים באג"ח מדינה. מהדוח עולה כי תיק ני"ע של הבנקים צמח ב-28 מיליארד שקל בשנת 2012, כאשר עיקר העלייה (20 מיליארד שקל) נבעה לרכישת אג"ח מדינה של ממשלת ישראל. בכלל, משנת 2008 הסיטו הבנקים חלקים גדולים מכספיהם לאג"ח מדינה, וחלקן של האג"ח הכפיל עצמו בתוך 5 שנים מ-66 מיליארד שקל ל-124 מיליארד שקל, ומשקלן מהווה 72% מתיק ני"ע של הבנקים. בשנים האחרונות נהנו הבנקים מרווחי הון נאים באג"ח מדינה. אולם החשיפה הגבוהה שלהם לאג"ח, מעלה את השאלה מה יקרה במקרה של תיקון באפיק זה, כפי שראינו ניצנים שלו בשבועות האחרונים.

עלייה בריכוזיות הבנקים

עוד עולה מהדוח כי ישנה, עלייה בריכוזיות הבנקים. שני מדדי הריכוזיות של בנק ישראל מדד הרפינדל-הירשמן ומדד CR2 הצביעו על עלייה קלה. העלייה בריכוזיות הבנקים היא מגמה שהחלה במחצית השנייה של 2011 ונמשכה במהלך 2012, וזאת על אף שבמהלך השנים 2004 ועד 2011 דווקא נרשמה ירידה בריכוזיות.

גם בהשוואה בינלאומית, ריכוזיות הבנקים גבוהה למדי. לפי מדד הירפנדל הירשמן, מדד הריכוזיות בישראל עומדת על 0.2, לעומת 0.11 בלבד בממוצע במדינות האיחוד האירופי. למעשה רק בשלוש מדינות באירופה (מתוך 27 מדינות הנכללות במדגם), מדד הריכוזיות גבוה יותר.

בבנק ישראל מוטרדים לא רק מריכוזיות הבנקים, אלא גם מריכוזיות תיק האשראי. "תיק האשראי העסקי של הבנקים מתאפיין בריכוזיות לווים גבוהה יחסית וזאת בשל מבנה המשק", נכתב בדוח. "להתממשות סיכון הריכוזיות השלכות ניכרות על הרווחיות ועל ההון של הבנקים, כך גם עלה ממבחני קיצון שערך הפיקוח על הבנקים", נכתב בדוח. יחד עם זאת, הם מציינים כי בשנה האחרונה, בדומה לשנים קודמות חלה הטבה בריכוזיות הלווים בתיק האשראי.

כך לדוגמה, אם עשרת הלווים הגדולים היוו 12% מתיק האשראי בשנת 2011, הרי שבשנה שעברה מספר זה ירד ל-11%. כמו כן משקל ההלוואות של הלווים הגדולים היווה בשנת 2012 168% מההון העצמי של הבנקים לעומת 194% בשנת 2011.

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully