וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון שיטת הדירקטורים

ד"ר עמיר לוי

3.7.2013 / 16:17

שיטת הדירקטורים לפיה הדירקטוריון קובע מדיניות בעוד המנכ"ל מבצע אותה לא מצליחה להתמודד עם השוק הגלובלי. ד"ר עמיר לוי קורא להחלפתה

מה עוד צריך לקרות כדי שעולם העסקים יתנער מהשיטה הנהוגה בעולם של מנכ"ל ודירקטוריון. על פי התיאוריה, תפקידי הדירקטוריון הוא קביעת מדיניות החברה, פיקוח ובקרה על התנהלות החברה, קביעת שכר הבכירים, דאגה לפעילות החברה על פי תקנות וחוקים הנוגעים למיסוי, חוקי המדינה ואתיקה. תפקידי המנכ"ל הם תפקידי ביצוע ומימוש מדיניות הדירקטוריון. עוד נקבע כי הדירקטורים מחויבים לפעול לטובת החברה ולא לטובת שולחיהם.

המציאות מראה שהשיטה פשטה את הרגל. הונאות הענק בשוק האמריקאי (אנרון), קריסתן של חברות הענק של הטייקונים בישראל, משברים שלא נחזו, פשיטות רגל שלא בוקרו, מעילות, תשלומי עתק למנהלים, דירקטוריון נמל אשדוד המופתע מהתנהלות המושחתת של הנמל. כל אלה הינם קצה הקרחון של עולם העסקים ודרכי ניהולו. האמת היא כי דירקטורים נחשפים רק לעיתים רחוקות למידע על החברה שעליה הם מופקדים. מידע זה מוזרם אליהם ממנכ"ל החברה ואנשיו. המידע בדרך כלל עובר סינון, הוא חלקי ולעיתים מורכב עד כי הדירקטורים מתקשים להבינו.

מי שחושף את ההתנהלות הקלוקלת של חברות ותאגידים לרוב אלה אינם הדירקטורים. זאת העיתונות החוקרת, עובדים חושפי שחיתויות ומבקרים פנימיים אמיצים. איך אפשר להסביר את כשלון דירקטוריון נמל אשדוד למנוע את הפעילות המושחתת בנמל? הם לא ידעו? לא ראו? לא שמעו? העובדה היא שרק כעת, כשנתגלתה לעיני כל ההתנהלות השערורייתית, החליטו המנכ"ל והדירקטוריון לפעול.

לא ידענו, לא ראינו, לא שמענו

לדירקטורים אין כל דרך אמיתית לבקר ולהשפיע על התנהלות החברה. העובדות מדברות בעד עצמן. אין יום שבו אנו שומעים על כישלונות עתק של עסקים, שחיתות, שערוריות שהדירקטורים לא ידעו ולא מנעו במועד. עולם העסקים הפך גלובלי, מורכב, סבוך, רב פנים והפתעות. גם אלו שטוענים שעדיין לא הומצאה שיטה ניהולית טובה יותר חייבים להסכים כי לשיטה הקיימת פגמים רבים עד כי יש ספק בנחיצותה.

אחת הסיבות האפשריות לקיום השיטה היא חלוקת כיבודים למקורבים. סיבה נוספת יכולה להיות קשורה בכך ששרים ממנים דירקטורים לחברות ממשלתיות, על פי קריטריונים פוליטיים. דירקטורים בחברות גדולות זוכים להטבות ישירות (תשלום עבור ישיבות), ועקיפות. קיימת תלות מסוימת של הדירקטוריון במנכ"ל לגבי ידע וכיבודים. כמו כן זהו תפקיד יוקרתי המעשיר את הרזומה של המחזיק במשרה. צריך להודות כי השיטה של הפרדה בין הרשות הקובעת מדיניות (דירקטוריון) לבין הרשות המבצעת (הנהלה) נוצרה לפני עשרות שנים, עוד בטרם נוצרו תאגידי ענק, עוד בטרם הפך העולם לכפר קטן ומתוקשב.

הגיע הזמן לאתגר את האקדמיה, המחקר ואנשי המקצוע בתחומי מנהיגות, לתת תשובה טובה יותר לתפקודו של דירקטוריון מקצועי ורציני. כיום קביעת מדיניות עסקית, בקרה ופיקוח מורכבת, דורשים זמן, ידע ומומחיות רב תחומית, בתחום הפעילות העסקית של החברה אותה עליך לבקר. לא של יום בחודש אלא של משרה מלאה.

ד"ר עמיר לוי, מרצה למנהיגות במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully