וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הירידה בהיצע הדירות תימשך, המחירים יעלו"

קובי ישעיהו

4.7.2013 / 12:57

לאומי: "גורם משמעותי הוא המדיניות הממשלתית המשפיעה על צד ההיצע, אשר במידה ויתרחב בהתאם לצרכי המשק הוא עשוי לתמוך בהתייצבות המחירים בשוק הדיור"

מגמת הירידה בשיעור הריביות על המשכנתאות נמשכה בחודש מאי על רקע המשך המדיניות המוניטארית המרחיבה במשק והמשיכה לשחוק את הריבית שניתן לקבל בהשקעות "סולידיות" מחד והוזילה את ריבית המשכנתאות, לעת עתה, מאידך. הריביות הממוצעות (על פני טווחי זמן שונים) ירדו בכל מסלולי ההצמדה לרמות שפל, כאשר הריבית הצמודה למדד ירדה לרמה של 2.07%, והריבית השקלית ירדה לרמה של 3.22%.

בצד ההיצע, אמנם נרשמה ירידה במלאי הבלתי מכור של דירות חדשות, אך מצד שני, היקף התחלות הבניה התייצב בעת האחרונה ברמה של כ-40 אלף יחידות לשנה ויש בו אף גידול מתון. בחודש מאי נמשכה הירידה בהיקף המלאי הבלתי מכור של דירות חדשות, אשר ירד לרמה של 15,295 בחודש מאי, המשקף ירידה של 6.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, דבר אשר תמך (יחד עם הגידול במכירות) בהמשך מגמת ירידה של חודשי ההיצע לרמה של 9.8 חודשים בחודש מאי. כך מציינים כלכלני המאקרו של בנק לאומי בסקירתם השבועית על המצב במשק.

"מניתוח שערכנו בעבר עולה כי טווח חודשי ההיצע 'הניטראלי' הינו 10-13 חודשים, כאשר בטווח זה הלחצים לעליות או ירידות מחירים הינם מתונים. ירידה מתחת לטווח זה, כפי שקרה בחודש מאי, ואם תמשך, תומכת בהמשך עלייה במחירי הדיור (על בסיס שיעור שינוי ב-12 החודשים האחרונים)", מדגישים בלאומי.

בהמשך לאמור לעיל, מציינים בלאומי כי בחצי השנה האחרונה נרשמה התאוששות מסוימת בהיקף התחלות הבנייה לאחר שאלה עלו ברבעון הראשון של 2013 לרמה של 41.6 אלף יחידות דיור, במונחים שנתיים. המשך מגמת עלייה בהתחלות הבניה לקצב התואם את צרכי המשק (ככל הנראה כ-45 אלף דירות בשנה לצרכים דמוגרפיים והשקעתיים) תתמוך בייצובו של שוק הדיור אשר עדיין מתאפיין בעודפי ביקוש על פני ההיצע.

להערכת לאומי, התפתחות המכירות והמחירים העתידית, תושפע בטווח הקצר-בינוני מהמגמות בפעילות הריאלית הממשיכות להצביע מחד, על האטה בביקושים במשק, ותומכות בירידה בלחצים התומכים בעליות מחירים, אך מנגד, הריבית הנמוכה מהווה תמריץ להגדלת הביקושים לדירות. "גורם משמעותי הוא המדיניות הממשלתית המשפיעה על צד ההיצע, אשר במידה ויתרחב בהתאם לצרכי המשק הוא עשוי לתמוך בהתייצבות המחירים בשוק הדיור, זאת תוך כדי תרומה לצמיחה ולהכנסות המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully