וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר הדירות שנמכרו זינק ל-12,400 במאי

עדי בן ישראל

11.7.2013 / 11:29

המשקיעים ומשפרי הדיור הסתערו על דירות עם זינוק של עד 53% ברכישות. ומי נשאר בחוץ? הזוגות הצעירים, עם עלייה של 7% בלבד. מדובר בשיא של עשור ומה קרה ביוני?

רגע לפני העלאת המע"מ, הישראלים הסתערו על שוק הנדל"ן. משרד האוצר פרסם היום (ה') נתונים המעידים על זינוק של 64% ברכישת דירות חדשות במאי, נתונים המתיישבים עם נתונים אחרים שכבר פורסמו והעידו על פעילות רותחת של שוק הנדל"ן למגורים בחודש מאי (כמו למשל נתוני המשכנתאות).

12,400 דירות נמכרו בחודש מאי - הן חדשות והן יד שנייה. מדובר בזינוק של 32% בהשוואה לחודש אפריל ובהשוואה למאי אשתקד וזהו המספר הגבוה ביותר מזה לפחות 10 שנים. כאשר בוחנים את העסקאות בדירות חדשות מגלים זינוק של 64%, בעיקר בשל העלאת המע"מ שנכנסה לתוקף ביוני. בשוק הדירות יד שנייה נרשמה עלייה של 24% במכירות.

מכירת דירות. גלובס
מכירת דירות/גלובס

משקיעי הנדל"ן הובילו את רכישות הדירות במאי, עם זינוק של 53% במספר הדירות שנרכשו להשקעה. משקל המשקיעים בסך העסקאות עלה ב-4 נקודות האחוז בהשוואה לאפריל, לאחר ירידה רצופה של 5.2 נקודות האחוז מאז ספטמבר 2012. "ניתן להניח כי תרמו לגידול החד ברכישות המשקיעים, הן הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל והן העלאת שיעור המע"מ ביוני (עובדה שמצאה ביטוי בין היתר בגידול במשקל הדירות החדשות בסך הדירות שרכשו המשקיעים בחודש מאי)", נכתב בסקירת האוצר.

גידול חריג של 9 נקודות אחוז במשקל המשקיעים נרשם באזור באר-שבע, לאחר רמת השפל שנרשמה באזור זה בחודש הקודם. במשרד האוצר מציינים כי "בולטת באזור זה כניסתם של משקיעים חדשים: 73% ממי שרכשו דירה להשקעה באזור זה בחודש מאי, היתה להם זו הדירה הראשונה שרכשו להשקעה ב-10 השנים האחרונות, גידול של 9 נקודות האחוז לעומת הממוצע ב-4 החודשים הראשונים של השנה. ברמה הארצית נרשם גידול מתון, של 2 נקודות אחוז בלבד, בשיעור המשקיעים 'החדשים' בחודש מאי".

בקרב משפרי הדיור נרשמה עלייה של 50% ברכישת דירות במאי בהשוואה לאפריל ולעומת זאת הזוגות הצעירים ממשיכים להתקשות להגיע לדירה ראשונה ובמאי נרשמה עלייה של 7% בלבד במספר הדירות שרכשו הזוגות הצעירים.

לאחר העלאת המע"מ ביוני נראה כי השוק התקרר בהשוואה למאי. באוצר מדווחים כי "נתונים ראשוניים לחודש יוני מצביעים על ירידה חדה במספר העסקאות בהשוואה לחודש מאי, בפרט בדירות חדשות".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully