וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: פרנקל יילחם עד הסוף על תפקיד הנגיד

אדריאן פילוט

14.7.2013 / 14:02

עצם העובדה שפרנקל לא דיווח לוועדת טירקל על הפרשייה בהונג קונג מהווה מכשול בפני עצמו לאישור מינויו. הערכות: פרנקל מחפש ג'וב אחרון בקריירה שלו, עם הרבה יחסי ציבור

לפני שבוע אישרו ל"גלובס" שני חברי ועדת טירקל, הוועדה האחראית על אישור מינויים בכירים בשירות הציבורי, כי לא נמצאו פגמים במינויו של יעקב פרנקל לתפקיד נגיד בנק ישראל. "הפור הנפל", הם אמרו לנו, "נשאר רק לכתוב את הפרוטוקול".

כיוון שוועדת טירקל בודקת אך ורק היבטים אתיים בתהליך המינוי ובמועמד, נדמה היה כי המכשול היחיד בפני מינוי פרנקל הוא הדוח החמור של מבקר המדינה, שהטיח בו האשמות קשות על שימוש פסול בכספי ציבור. כתוצאה מאותו דוח החזיר פרנקל כרבע מיליון שקל שקיבל שלא כדין, הוגשה נגדו תלונה במשטרה וכמעט נפתחה חקירה פלילית. אלא שחברי הוועדה סברו, כאמור, כי הדוח אינו מספיק חמור כדי לסכל את המינוי.

בימים האחרונים פנה "גלובס" אל אותם חברי ועדה ושאל אותם מדוע "כתיבת הפרוטקול" אורכת כל כך הרבה זמן. הם הסבירו כי מדובר ב"עיכוב טכני". אלא שבסוף השבוע התברר, בעקבות תחקיר של עיתון "הארץ", כי חברי הוועדה בודקים פרשייה נוספת, ידועה, אך כזו שנשכחה: גניבה לכאורה של בושם בדיוטי פרי בהונג קונג על ידי פרנקל. פרנקל מסר בתגובה כי מדובר באי-הבנה מצערת וכי רשויות סין העריכו מאוד שהוא לא תבע אותן על אי הנעימות שנגרמה לו.

פרשיית "גניבת הבושם מהונג קונג" אינה חדשה. היא נחשפה בזמנו על ידי "ידיעות האחרונות". אגב, ייתכן כי אם פרנקל היה מדווח על האירוע לוועדת טירקל, הוועדה כבר היתה מאשרת את מינויו לנגיד בנק ישראל. אלא שאי-דווח על אירוע פלילי מהווה בעצמו עילה לפסילת מועמדותו.

פלונטר מסובך

פרשיית "גניבת הבושם" הכניסה את כל הגורמים המעורבים במינוי פרנקל לפלונטר מסובך, מהמסובכים שנראו כאן בשנים האחרונות. נתחיל בוועדת טירקל: יתכן שחברי הוועדה לא היו פוסלים את פרנקל בגלל גניבת הבושם לכאורה, אבל עצם העובדה שנחשף כי הם בודקים את הפרשייה וכי היא לא דווחה על ידי פרנקל מהווה בעיה שיכולה להביך את הוועדה.

נזכיר כי פרשיית הבושם מגיעה אחרי פרשיית דוח מבקר המדינה ואם חברי ועדה שממונים על האתיקה של בכירי השירות הציבורי לא מתרגשים מדברים חמורים אלו, אז ממה הם כן מתרגשים? איזו עבירה אמור לבצע האיש הממונה על שמירת ערך הכסף של אזרחי ישראל, כדי שהוועדה תפסול את מועמדתו? אם הוועדה תאשר את מינוי פרנקל, אזי הרושם הקיים עתה לפיו מדובר ב"חותמת גומי", ייקבע בתודעת הציבור כעובדה מוגמרת.

יתרה מזו, ל"גלובס" נודע כי לפחות שני ארגונים - התנועה לאיכות השלטון והפורום המשפטי למען ארץ ישראל - מתכוונים להגיש בג"ץ נגד מינויו של פרנקל. כמו כן, צפוי לפחות בג"ץ אחד נוסף מאזרח מן השורה. הם רק ממתינים לאישורו של טירקל. אם בג"ץ יפסול את פרנקל אחרי שעבר את ועדת טירקל, השופט (בדימוס) טירקל ושאר חבריו יהיו חייבים לארוז את חפציהם וללכת הביתה, בראש ובראשונה - נציב שירות המדינה, משה דיין, היחיד שמכהן בתפקיד ציבורי רם וממונה על פיקוח והשגחת התנהלותם של בכירי משרתי הציבור.

הג'וב האחרון

גם פרנקל בפלונטר: הערכות הן כי פרנקל נמנע בעבר מלחזור לכהן כנגיד בנק ישראל כי הוא חשש מ"החייאת" הפרשיות שליוו אותו במהלך חייו הציבוריים. יתרה מכך, אם סקנדל כזה היה מתרחש לפני שנתיים, ואפילו חמש שנים, הוא היה מוותר על התענוג והיה מודיע כי מסיבות אישיות הוא לא יהיה הנגיד.

אלא שפרנקל נמצא בסוף הקריירה שלו. הוא רוצה לחזור ארצה ולהישאר בישראל. ישנה גם שמועה כי התפקיד שנתפר לו ב-JP מורגן אינטרנשיונל (מעין פותח דלתות מול הפורומים הבינלאומיים) בדרך לסיומו והוא מחפש ג'וב חדש עם הרבה יחסי ציבור, הרבה פוליטיקה והרבה חו"ל - כמו שהוא אוהב. לא יהיה לו קל למצוא תפקיד כזה, בשכר כזה, קל וחומר אחרי שכל העולם יידע כי הוא נאלץ לוותר על נגידות בנק מרכזי בגלל חשדות ל"גניבה" בצורות שונות ומשונות. מוסדות פיננסים עלולים להירתע מזה. לכן, ההערכות הן כי לפרנקל יהיה קשה מאוד לסגת, הוא לא יוותר ויילחם עד הסוף. אחרת, הוא עלול להישאר עם ידיים ריקות.

גם ראש הממשלה בפלונטר לא מבוטל. שיהיה ברור: אם לבנימין נתניהו היה מועמד אחר, דמות בינלאומית, כוכב גלובלי, כמו שהוא אוהב, הוא היה זורק את פרנקל מכל המדרגות כבר מזמן, והיה מאחל לו בהצלחה. אלא שנתניהו בבעיה. הכוכבים מחו"ל לא מגיעים ולא נותרו שפנים בכובעו של הקוסם. אין לו כבר זמן לחפש. הוא טעה כאשר חיכה עד הרגע האחרון. חוסר הוודאות לגבי זהותו של הנגיד כבר גרם נזקים.

אם מינויו של פרנקל לא יצא לפועל, ונתניהו "יתפשר" על מועמד מקומי, ביבי שוב בבעיה: הוא יצטרך לרשום לעצמו עוד פרשיה מביכה, עוד מינוי שנכשל, עוד מקורב שנעזב על ידי ראש הממשלה. כל זה, כאשר סוגיית יחסיו הבעייתיים עם האנשים הכי קרובים שלו, שוב בכותרות.

ממשרד ראש הממשלה טרם נמסרה תגובה.

לפיד משחק את המשחק

גם שר האוצר בפלונטר. למרות שהוא שיבח את פרנקל, כינה אותו "חבר ושכן", האמת פשוטה ולא מחמיאה: ראש הממשלה עדכן אותו על בחירת פרנקל שעתיים בלבד לפני שריקי כהן מחדרה ידעה על זהותו של הנגיד הבא. עד כמה שהוא מנסה להסתיר זו, נתניהו פשוט לא שיתף אותו.

ללפיד היו שתי אופציות: לפתוח במלחמה נוספת מול נתניהו או לבלוע את הגלולה המרה ולשחק את המשחק. בחוכמה, בחר לפיד באופציה השנייה אך בגלל חוסר ניסיונו הפוליטי הוא הפגין התלהבות יתרה, התנשק, התחבק והסתחבק עם פרנקל מול כל מצלמה אפשרית, כאילו הם גדלו יחד. אם הוא היה משחק את המשחק יותר ברוגע היה לו יותר מרחב תמרון. אך כעת, הוא בפלונטר.

תגובת לשכתו מדברת בעד עצמה: "כמובן ששר האוצר לא ידע (על הפרשיה - א.פ). הנושא נבחן על ידי ועדת טירקל".

ומה לגבי התרחיש שאכן פרנקל לא יהיה נגיד, תרחיש שמיום שישי בבוקר תופס יותר ויותר תאוצה? את קרנית פלוג נתניהו ממש, אבל ממש לא רוצה. הוא סבור כי היא איננה מתאימה בעליל לתפקיד כזה. מקורביו טוענים כי הסיבה היחידה שהוא לא הבהיר זאת הייתה כי היה לו נוח, כל עוד סטנלי פישר כאן, שהיא תהיה מועמדת מובילה. הבעיה השנייה עם פלוג, היא כי לפיד מאוד רצה אותה, והוא אף אמר את זה בפרהסיה, דבר שסנדל עוד יותר את מינויה.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה

המרוויח הגדול: ליאו ליידרמן

המועמד הנותר הוא פרופ' ליאו ליידרמן. הוא היחיד שבאמת הגיע לקו הגמר, היחיד שבאמת נפגש עם נתניהו והיחיד שנתניהו רואה בו נגיד בנק ישראל בפוטנציה. עד ה-24 ביוני זה היה או פרנקל או ליידרמן. יש לו את כל הנתונים הנדרשים: איש אקדמיה משובח; פיננסייר בחסד עליון; בעל ניסיון ניהולי (ניהל את מחלקת המחקר של בנק ישראל ואת המחלקה לכלכלה באוניברסיטת ת''א); מכיר היטב את השווקים הבינלאומיים אך גם את המערכת הבנקאית-פיננסית הישראלית; מבין היטב את המשק הישראלי, את המוסדות הכלכליים בירושלים ואת הפוליטיקה הישראלית.

אם מועמדותו של פרנקל תרד מהשולחן, מסיבה כלשהי, ליידרמן יהיה הנגיד הבא של בנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully