וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יכול לשנות את השלטון המקומי?

21.7.2013 / 14:08

בוועידת השלטון המקומי קרא שר האוצר "לשיח של תקווה ועוצמה במקום שיח של ציניות, אכזבה וייאוש". ד"ר ישראל בוקסר תוהה: האם לפיד חולם?

שר האוצר יאיר לפיד, בכנות יוצאת דופן הראויה לציון, הכה על חטאים שחטאה הממשלה והודה בוועידת השלטון המקומי כי לא פעם הממשלה מקשה על עבודתם של הרשויות המקומיות ובכלל. "היא לא עשתה מספיק לשפר את רמת המורים ולייעל את מערכת החינוך. היא לא עשתה מספיק למיגור הפשיעה והמטרדים הציבוריים ואין מספיק שוטרים ברחובות. הביורוקרטיה הממשלתית איטית ומפריעה", אמר לפיד. לפיד ביקש את עזרתם של ראשי הרשויות במאבק על התעסוקה, על הדיור ועל יוקר המחייה, והוסיף והדגיש את חשיבות מצב-הרוח הישראלי. "מצב רוח הוא כלי כלכלי. אנשים אופטימיים קונים יותר, פותחים עוד עסקים, לא חוששים לקחת אשראי ולהרחיב את העסקים ומשקיעים יותר בחינוך ילדיהם".

ברור שביטויים כאלו נעדרו מהנוף הפוליטי בשנים האחרונות וצריך להפנים שעצם ההתבטאות מהווה הכרה בצורך לשנות. האחריות היא לפתחה של הממשלה ולפיד מבין זאת וגם הצהיר על כך. השאלות הגדולות: מה משנים, מהן אבני הדרך והיעדים, איך משנים ומי אחראי על הביצוע, ברמה המיניסטריאלית וברמת השטח. לפני שניגשים לנושא צריך לבחון מדוע הדברים לא בוצעו עד כה, או מי הפריעו ובלמו את הקדמה. ברור לכל שהמגזר הממשלתי, כפי שהוא מתפקד היום, ברמת הניהול, ברמת המשאב האנושי ובמחויבותו, ברמת הפריון והתוצרים, ביכולת העמידה ביעדים (יש כאלה?) איננו מסוגל להרים את המטלות. יותר מכך, ברוב המקרים השלטון המקומי מהווה נטל בעצמו ועליו להשתנות בתכלית. רק לאחר מכן ניתן יהיה לצפות, אולי, שיוביל שינויים בתהליכים החברתיים והכלכליים.

מערכת מנוונת

השאלה היא כיצד ניתן לשנות מערכת מנוונת הנמצאת לדוגמה במקום ה-81 בביורוקרטיית תשלום מסים, במקום ה-94 באכיפת חוזים, ובמקום ה-139 במדד עשיית העסקים של הבנק העולמי בהשגת אישורי בנייה. מה אומרים המיקומים העלובים הללו? שהמגזרים שאחראים לתוצאות הורסים את היוזמה, פוגעים בפוטנציאל הצמיחה ועסוקים בעיקר אצל עצמם בביורוקרטיה. לאחרונה אנו עדים לגל העמדות לדין של ראשי ערים דבר המעיד שסדר וחוק לא עומד בראש סדר העדיפויות ברשויות המקומיות. את המחיר משלם כידוע הציבור.

רפורמה בשירות המדינה - חלום

הממשלה קיבלה לאחרונה את המלצות הוועדה לרפורמה בשירות המדינה שישבה על המדוכה שנה וחצי. אם דיוני הוועדה ארכו שנה וחצי, כמה זמן ייקח היישום, עשר שנים? חשוב לזכור שלפיד מדבר על תוצאות תוך שנתיים, פשוט חלום. אם השלטון המרכזי לא יכול, אז כיצד השלטון המקומי, יצליח? אחרי שהממשלה סרסה אותו והוציאה ממנו את מרב הסמכויות? כאשר מצד שני היא לא ביקרה אותו כנדרש ואת התוצאות כולנו רואים. האם השלטון המקומי יכול לפתוח את הפלונטרים הגאוניים שיצרה ממשלת ישראל? מעטים הגאונים שיכולים להתמודד איתם, אם בכלל. כיצד השלטון המקומי יכול, כשהוא רווי במינויים פוליטיים של אנשים חסרי יכולות ניהוליות הגורמת לחלק מהרשויות לרמת תפקוד בינונית וחלקית, להשיג שיפור? הסיכוי נמוך לכך. כיצד השלטון המקומי שחלק מראשיו עסוק עכשיו בחקירות פליליות ובמערכת הבחירות המתקרבת לרשויות יכול להצליח ולשנות? לכן מהשלטון המקומי לא ניוושע, מהשלטון המרכזי בוודאי שלא.

אז מי לדעת השר לפיד יוכל לבצע את העבודה? כאשר מדברים על שינוי ויוצרים פתיחות מצפים לביצוע. לציבור אין זמן לדיבורים. ללפיד יש, כנראה זמן לחלומות בשפע.

ד"ר ישראל בוקסר, מרצה לכלכלת ישראל, במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully