וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יקרה בשוק הדיור בהמשך 2013?

רוני מזרחי

21.7.2013 / 15:03

כאשר בודקים את הנתונים מתגלה כי מצב שוק הדיור במחצית הראשונה של 2013 לא השתפר - להפך. רוני מזרחי סובר כי המחצית השנייה של השנה לא תישא איתה בשורה לשינוי

בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2013 נמכרו במדינת ישראל 2,450 דירות חדשות. רק בחודש מאי 2013 חלה עלייה ניכרת בשיעור של 42% במכירות לעומת החודש הקודם ושל כ-47% לעומת הממוצע החודשי בשליש הראשון של השנה. משרד השיכון עוד דיווח כי מדובר בהיקף המכירות החודשי הגבוה ביותר מאז חודש אוגוסט 2012.

20% פחות התחלות בנייה מהצפוי

אז כביכול ע"פ נתוני המשרד הכול נראה ורוד: במדינת ישראל מוכרים יותר דירות, יש קבלנים שבונים, יש קונים שרוכשים והעולם כמנהגו נוהג. אך אם צוללים לפרטים יותר לעומק מגלים תמונה שונה לגמרי: בשנת 2013 יש ירידה של 20% בהתחלות בנייה בכל האזורים בארץ. המשמעות היא שמלאי הדירות הקיים היום בישראל עומד על 18 אלף יחידות דיור בלבד- מלאי שמספיק לשמונה עד עשרה חודשים בלבד.

באזור הטבעת הקרובה של תל אביב ממשיכות עליות המחירים ב-3-4% מידי שנה. למרות שצפי משרד השיכון לשנת 2013 הייתה בנייה של 42 אלף יחידות דיור, בפועל צפויים להיבנות 32.4 אלף יחידות דיור בלבד- 20% פחות מהצפי הממשלתי. עליית המע"מ באחוז מתקזזת כנגד ירידת עליית הריבית כך שמבחינת הקונים, הדירה לא התייקרה להם אך מנגד מי שהרוויח זאת הממשלה המקבלת יותר כסף ממס רכישה בשל עליית המע"מ.

כך שבפועל התחזית לחצי השני של שנת 2013 אופטימית עוד פחות ממחצית השנה הראשונה: מי שישב על הגדר בציפייה למהלכים של הממשלה החדשים ופוליטיקאים שקיבלו את כיסאם על בסיס הבטחות להורדת מחירי הדיור מגלה כי דבר לא השתנה, דבר גם לא הולך להשתנות ועדיף לקנות עכשיו במחיר סביר המשקף את העלויות האמיתיות, לפני שהמחיר יהיה גבוה עוד יותר. קנייה מוגברת ועליית ביקושים, מול ירידה בהתחלות הבנייה ואי עמידה בצפי הממשלתי יובילו אותנו לעליית מחירים נוספת בחודשים האחרונים של שנת 2013- מגמה שלא צפויה להשתנות גם בתחילת שנת 2014.

הטור נכתב ע"י רוני מזרחי, מנכ"ל קבוצת מזרחי

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully