וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק מוצרי החזרה לבית הספר: 250 מיליון שקל

אילנית חיות

25.7.2013 / 8:13

מדובר במכירות תיקים וכלי כתיבה המתבצעות בחודשים יולי-אוגוסט בלבד. מיהם השחקנים המרכזיים, איזה הנחות יש לוועדי עובדים, ולמה רוב הצרכנים ממשיכים לשלם את המחיר?

1.18 מיליון תלמידים יפתחו את שנת הלימודים הקרובה - כך לפי משרד החינוך. לא פחות משש רשתות ומספר עצום של חנויות פרטיות כבר החלו במאבק על חלקן בשוק מוצרי החזרה לבית הספר, שלפי הערכות רשת קרביץ, מגלגל 250 מיליון שקל בשנה. מדובר במכירות תיקים וכלי הכתיבה, המתבצעות בחודשים יולי-אוגוסט בלבד.

לצד רשתות הציוד המשרדי הכוללות את קרביץ, אופיס דיפו וגרפוס, פועלות בענף גם רשתות הצעצועים הפיראט האדום, טויס אר אס וכפר השעשועים. גם רשתות השיווק מבקשות לקחת נתח מהעוגה, כמו למשל רשת רמי לוי שיווק השקמה, שמוכרת בחודשי הקיץ בלבד ציוד חזרה לבית הספר, אם כי במגוון מצומצם יחסית.

ברשת גרפוס וקמעונאים נוספים מעריכים, כי הרווח הגולמי על התיקים נע בן 20% ל-40% ואילו הרווח הגולמי על יתר הציוד המשרדי עומד על 30%-50%. מטבע הדברים, קמעונאים המשמשים כיבואנים, זוכים לרווח גולמי גבוה יותר.

בניגוד לרוב המכירות בענפים הקמעונאים השונים, עיקר מכר השוק (60% ואולי אף מעט יותר) הוא דווקא בחנויות הפרטיות. בכל שנה נמכרים בישראל 500-550 אלף תיקים, מתוכם כ-150 אלף תיקים אורתופדיים שמחירם גבוה יותר.

חשיבות למותגים

אבי מלכה, בעל רשת אופיס דיפו, אמר אתמול (ד'), כי החליט להוזיל את מחירי המוצרים ברשת בשיעור של 20% בהשוואה לשנה שעברה, וכי הרשת יציע סלי חזרה לבית הספר מוזלים. בהקשר זה יצוין, כי אשתקד הייתה אופיס דיפו תחת בעלות המשביר לצרכן.

שוק החזרה לבית הספר. גלובס
שוק החזרה לבית הספר/גלובס

לדברי מלכה, "אופיס דיפו פותחת את עונת חזרה לבית הספר עם אסטרטגיית מחירים חדשה, המתאימה לאווירה הכלכלית ולמצב השוק. נציע 1,500 פריטים במחירים ללא תחרות, במטרה להתאים את שינויי הרגלי הצריכה בישראל לקהל היעד".

אלא שקמעונאים אחרים תוקפים את דבריו של מלכה וטוענים, בין היתר, כי המחיר מונע מהאיכות. לדברי מנכ"ל רשת קרביץ, מנשה זלכה, "אם באופיס דיפו טוענים שהמחירים יורדים ב-20%, איך זה עולה בקנה אחד עם העובדה שהמע"מ עלה ב-1%, עלויות השכר עלו, הדלק עלה, שכר הדירה בקניונים עלה, חומר הגלם עלה, הייצור בסין וההובלה מסין עלו? מי שהיה בשנה שעברה הכי יקר בשוק, אז יש לו אולי מאיפה להוריד 20%. אופיס דיפו, שהפסידה בשנה שעברה 54 מיליון שקל, יש לה מאיפה להוריד 20% במחיר? מלכה הכריז שבאוגוסט השנה הוא יהיה רווחי. גם כשאופיס דיפו הייתה במחירים גבוהים והכי יקרה בשוק, היא לא הצליחה להרוויח כסף אז מאיפה הוזלו המחירים? זה לא שוק שגוזרים בו קופון היום".

כמו בשווקים אחרים, גם שוק החזרה לבית הספר מושפע רבות מהמחיר. לדברי עדי רגב, מנכ"ל טויס אר אס, "זה שוק של מחיר אבל הוא כפוף מותגים. אנשים לא יקנו תיק ללא מותג כי הוא זול יותר, אבל מבין המותגים אנשים מחפשים מחיר. התיקים האורתופדיים ללא מותג נמכרים במספר נמוך משמעותית מהמקבילים להם עם דמויות ממותגות. בקרב הכיתות הגבוהות, האופנתיות קובעת". זלכה אומר, כי "גם השנה, למרות שיש כנראה האטה בשוק, אנשים לא מפחיתים את סל הקנייה ומוכנים להשקיע".

לדברי דני קרמר, מנכ"ל ובעל רשת גרפוס, "אצל ההורה קבלת ההחלטה היא לרוב על בסיס מחיר התיק ולאחר מכן הנוחות והמבחר. אם ילד רוצה תיק של להקת וואן דיירקשן, ההורים לרוב יקנו אותו ולא יעזור כלום".

מי שזוכה לקנות במחירים הזולים ביותר, הם עובדים המשתייכים לגופים שהגיעו להסדר עם אחד הקמעונאים כמו לדוגמה קרנות השוטרים, עובדי אל על ואחרים. לדברי דני קרמר, מנכ"ל ובעל רשת גרפוס, "גופים יכולים להגיע ל-10%-20% הנחה מהמחיר לצרכן. אין כמעט גוף שלא משיג הטבה לעובדים שלו".

- הצרכנים שלא משתייכים לגופים משלמים את המח
יר?
"זה נכון בכל ענף, גם בכרטיסים לתיאטרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully