וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים מקצצים: מבלים פחות, חוסכים בחשמל

אילנית חיות

28.7.2013 / 8:15

סקר נילסן חושף את רמת הפסימיות של הישראלים. 65% מהישראלים מאמינים כי המדינה נמצאת במיתון. 19% חוששים למקום עבודתם. ישראלים רבים מצמצמים גם בהוצאות הטלפון ובחופשות

רמת הביטחון הכלכלי של אזרחי ישראל ירדה ברבעון השני של 2013 לשפל של 4 שנים - כך עולה מסקר אומניבוס גלובלי שביצעה חברת נילסן.

ישראל נמצאת 11 נקודות נמוך יותר מהממוצע העולמי, עם 83 נקודות לעומת ממוצע עולמי של 94 נקודות. מדובר ברמה הנמוכה יותר אף מרמת הביטחון הכלכלי שנרשמה בתקופת המחאה החברתית.

הישראלים מקצצים. גלובס
הישראלים מקצצים/גלובס

רמת הביטחון הכלכלי באירופה נמוכה יותר ועומדת על 71 נקודות בלבד, אך היא יציבה כבר לאורך 3 רבעונים, ואילו בישראל, כאמור, נרשם ברבעון השני שפל נוסף.

עוד עולה מהסקר, כי חלה עלייה בשיעור הצרכנים המאמינים כי המדינה נמצאת במיתון. שיעור זה עלה מ-57% ברבעון האחרון של 2012 ל-65% ברבעון האחרון. יתרה מכך, רק 8% מהצרכנים המאמינים שהמדינה נמצאת במיתון, חושבים שהיא תצא ממנו בשנה הקרובה.

מגמות אלה באות לידי ביטוי גם בירידה בולטת בביטחון התעסוקתי: 19% מהנשאלים השיבו שהחשש העיקרי שלהם בחצי שנה הקרובה הוא ביטחון תעסוקתי, בהשוואה לשיעור של 14% בלבד ברבעונים הקודמים.

במקביל חלה עלייה בחשש ממצב הכלכלה - בזמן שלפני שנה, 10% בלבד השיבו שהכלכלה היא חשש עיקרי שלהם, שיעור המשיבים עלה כעת ל-17%.

ירידה בסל הקניות

התחושות הקשות של הצרכנים באות לידי ביטוי בקניות בפועל: במחצית הראשונה של השנה עלה גודל הסל הממוצע ב-0.3% בלבד, והסתכם ב-139.3 שקל. בתקופה זו נרשמה ירידה של 1.8% במספר המוצרים בסל הממוצע, נתון המעיד על הקטנת הצריכה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הישראלים מקצצים. גלובס
הישראלים מקצצים/גלובס

במחצית הראשונה של 2013 עלה המכר הכמותי של כלל מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) בשיעור של 0.1% בלבד, זאת למרות גידול ממוצע של 2% באוכלוסייה בשנה. מדובר לפיכך בירידה משמעותית, שהחריפה ברבעון השני השנה, אם כי הוא מושפע גם מעיתוי חג הפסח. המכר הכספי עלה במחצית ב-2.7%, בשל עליות מחיר.

ברבעון השני המכר הכמותי בשוק ירד ב-2.9%, ובחלוקה לענפים מכירות המזון ירדו ב-2.7%, מכירות המזון ב-4.1%, ומכירות המוצרים לבית (מוצרי ניקיון, כביסה, וכדומה) ירדו ב-5%. חשוב לציין, כי קטגוריית המוצרים לבית מושפעת במיוחד מחג הפסח, שחל השנה ברבעון הראשון, בזמן שאשתקד הוא חל ברבעון השני.

בהתייחס לשאלה: "בהשוואה לשנה שעברה, אילו פעולות נקטת על מנת לחסוך בהוצאות משק הבית", 62% מהנשאלים השיבו כי הם יוצאים פחות לבלות - לעומת שיעור של 64% באירופה וממוצע עולמי של 48%. 60% מהנשאלים השיבו, כי הם מוציאים פחות על בגדים חדשים לעומת 56% באירופה ו-48% בעולם. כמו כן 48% השיבו, כי הם קונים מותגי מצרכים זולים יותר לעומת שיעור של 50% באירופה, ושיעור של 35% בעולם. בכל שלושת התחומים מדובר בעלייה משמעותית בשיעור הצרכנים שנקטו פעולות אלה ביחס לתקופה מקבילה אשתקד.

נראה כי הפגיעה בצריכה התרחשה גם בקטגוריות בסיסיות לדוגמה קטגוריות הקמח והסולת וקטגוריית תרכובות המזון לתינוקות, שירדו כמותית ב-2% במחצית. הירידה הכמותית הבולטת ביותר היא במשקאות היוגורט, שצנחו ב-15%; המלח והסוכר, שירדו ב-8%; הבירה, שירדה ב-6%; ושימורי הדגים, שירדו כמותית ב-5%.

אחרי 6 שנים רצופות שבהן המותג הפרטי הציג צמיחה מתמשכת, נתח השוק הכספי של המותג הפרטי ירד מ-6.7% במחצית הראשונה אשתקד ל-6.5% במחצית הראשונה השנה.

  • עוד באותו נושא:
  • חיסכון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully