וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להעביר את השליטה באי.די.בי לידי מחזיקי האג"ח "

אפרת פרץ

28.7.2013 / 16:28

המומחה הכלכלי מטעם ביהמ"ש מותח ביקורת על נוחי דנקנר: "לא התבצע חיפוש מעמיק אחר משקיע, ללא מגבלות ובלי כבילה בהסכמי שליטה קיימים או עתידיים"

אייל גבאי, המומחה הכלכלי באי.די.בי מטעם ביהמ"ש, ממליץ להעביר את השליטה בקונצרן לידי מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות ובהתאם לכך, להחליף את הנהלת החברה והדירקטוריון בחברה ובחברה הבת אי.די.בי פתוח. בד בבד, מיישר גבאי קו עם כונס הנכסים הרשמי של מדינת ישראל וממליץ לביהמ"ש שלא להעמיד להצבעת הנושים את מתווה הסדר החוב שהציע בעל השליטה הנוכחי באי.די.בי, נוחי דנקנר.

חוות הדעת של גבאי, שגובשה בתיאום מלא עם עו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני באי.די.בי מטעם ביהמ"ש, תהווה בסיס להחלטת השופט המחוזי איתן ארונשטיין בתיק אי.די.בי ב-25 באוגוסט. בדו"ח שהגיש לבהימ"ש היום בצהריים הוא ממליץ כי ‏"בהיעדר הזרמה חיצונית, מתווה החלוקה בעין (בו יועברו מניות אי.די.בי פתוח לידי מחזיקי האג"ח של החברה האם, א' פ'), המוצע על ידי נאמני אג"ח אי.די.בי אחזקות, הוא המתווה היחידי הנותן פתרון, גם אם לא מלא, לאתגרים הנוכחיים". גבאי מוסיף כי "יש לטפל באופן מיידי בניהול אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח....הרכב הדירקטוריון באי.די.בי פתוח יקבע בהתייעצות עם נציגות האג"ח של החברה ונציגי הבנקים באי.די.בי פתוח".

במסמך עב כרס בהיקף שלא פחות מ-170 עמודים, מבצע גבאי סקירה של הנסיבות שהובילו את הקונצרן הגדול במשק למצב חדלות הפרעון בו הוא שרוי כעת, ביניהן הוא מונה עסקאות בעלי עניין, חלוקת רווחים משערוך, משיכת דיבידנדים וחלוקת שכר לבכירים בחברה.

‏לאחר מכן הוא מבצע ניתוח לגבי חמשת המתווים השונים שהוגשו לביהמ"ש. מניתוח זה עולה מסקנה חד משמעית, לפיה מתווה הסדר החוב שהציע בעל השליטה הנוכחי, נוחי דנקנר, אינו ראוי שיעמוד להצבעה במסגרת אסיפות הנושים הקרובות של אי.די.בי אחזקות.

‏"ההתחייבות כי החברה תפעל להזרמת הון חיצונית בהיקף 800 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח, נמצאה לא מסוימת ומפורטת דיה על מנת לעמוד להצבעת הנושים". לגבי הסיבות שהובילו לכך שעד לכתיבת דוח זה לא מצא דנקנר משקיע כותב גבאי כי "לא התבצע חיפוש מעמיק אחר משקיע, ללא מגבלות ובלי כבילה בהסכמי שליטה קיימים או עתידיים".

מותח ביקורת על דנקנר

יתרה מכך, גבאי אף מותח ביקורת לגבי המאמץ של דנקנר להשיג פטור מתביעות אישיות "הדרישה לפטור מתביעות גורף ללא תשלום הולם בעדו, אינה עולה לכלל הצעה ואינה ברת בחינה כלל ועיקר".

לגבי מתווה הנציגויות שנחתם בסוף מאי בהובלתו של גבאי עצמו, רושם המומחה כי הוא היה טוב לשעתו, אך "עם חלוף הזמן השתנו התנאים וראוי היה להתאים את המתווה לעובדות החדשות". ביניהן נציין את התנגדות הבנקים והמחזיקים הפרטיים באי.די.בי אחזקות למתווה. בהתאם קורא גבאי לצדדים להיכנס למו"מ מזורז על בסיס העקרונות שהושגו במתווה נציגויות ולגבש הסכמות חדשות ביניהם.

מה יקרה אם כלל ביטוח תימכר?

מנגד גבאי אינו מוצא ערך במתווה הסדר החוב שהציעו הבנקים, שעיקרו דחיית החוב לכשנה וחצי. בנוסף הוא גם שולל את המתווה החלופי שהציעו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח לפיו יקבלו 100% ממניות החברה תמורת מחיקת חוב של 1.7 מיליארד שקל. גבאי סבור כי מדובר על מתווה בו מקבלים מחזיקי האג"ח מעל לחובם.

אך מה יקרה אם כלל ביטוח תימכר, כפי שעשויים ללמד דיווחי החברה אודות "מו"מ מתקדם" מהעת האחרונה, כיצד מהלך זה ישנה את המלצתו של המומחה? גבאי כותב כי במידה ותחתם עסקה עד סוף אוקטובר, יפעלו בעל התפקיד החדש שימונה בחברה והדירקטוריון לביצוע הנפקת מניות באי.די.בי פתוח בהיקף של כ-700 מיליון שקל עד סוף יוני 2014. הנפקה זו תתבצע לפי העקרונות שהציעה לאחרונה קרן סקיי של צבי יוכמן (בהסתייגות שהגישה בשבוע שעבר לביהמ"ש) לפיו לכל נושי אי.די.בי פתוח תינתן האופציה להשתתף בהנפקה בהתאם לסכום החוב שיסכימו למחוק כנגד.

אם לא תימכר כלל ביטוח, ממליץ גבאי כי היקף הגיוס יעלה ל-800 מיליון שקל, שיתבצע עד סוף מרץ 2014. בתקופה זו יצורפו לדירקטוריון שני משקיפים, אחד מטעם הבנקים ושני מטעם בעלי האג"ח בחברה. אי.די.בי פתוח תחויב לממש נכסים, יקודמו המהלכים למיזוג כור ודסק"ש וידחו לוחות הנושים הבלתי מובטחים בשנה 30% מהמח"מ.

  • עוד באותו נושא:
  • אי.די.בי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully