וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צניחה של 20% ברכישת דירות להשקעה ברבעון הראשון

עדי בן ישראל

29.7.2013 / 12:19

לא רק המשקיעים מתקררים: מנתונים שפרסם משרד האוצר עולה כי רכישת דירות על ידי משפרי דיור ירדה לראשונה מאז הרבעון הרביעי של 2011

ירידה ברכישת דירות: נתונים שפרסם היום (ב') משרד האוצר מעידים על התקררות בשוק הנדל"ן וירידה חדה בפעילות המשקיעים ברבעון הראשון של השנה. כמו כן, רכישת דירות ע"י משפרי דיור ירדה לראשונה מאז הרבעון הרביעי של 2011.

25.5 אלף דירות נרכשו ברבעון הראשון - ירידה של 11% בהשוואה לרבעון הקודם. ירידה זו מגיעה לאחר 4 רבעונים רצופים של עלייה במספר העסקאות. "בפילוח גיאוגרפי בולטים אזורי הפריפריה עם שיעורי ירידה הגבוהים משמעותית בהשוואה לירידה במספר העסקאות באזורי המרכז וירושלים; מי שמיתנו את הירידה בעסקאות באזורים אלו היו משפרי הדיור, אשר שמרו על יציבות", נכתב בסקירה האוצר.

הירידה החדה ביותר במכירות הייתה בטבריה (24.8%-) ואחריה אזור נצרת (15.7%-), רחובות ובאר שבע (ירידות של 13.8%-13.9%), חיפה (12.6%-) ואזור נתניה (12.3%-).

ברבעון הראשון של 2013 נרכשו 10,100 דירות ע"י זוגות צעירים - ירידה של 7% בהשוואה לרבעון הקודם. "ניתן להניח כי התעצמות הירידה ברכישות הזוגות הצעירים נובעת בין היתר מהקשחת תנאי המימון למשכנתאות ע"י בנק ישראל באוקטובר האחרון", נכתב בסקירה.

משפרי הדיור רכשו 9,900 דירות בלבד ברבעון הראשון - ירידה של 9% וכאמור הירידה הראשונה מאז 2011. באוצר מציינים כי "גם לגבי אוכלוסיה זו הוחמרו תנאי המימון למשכנתאות ע"י בנק ישראל באוקטובר האחרון. בפילוח גיאוגרפי בולטות ירידות חדות, מעבר לממוצע הארצי, ברכישות משפרי הדיור באזור רחובות ובאזור ב"ש. מנגד, נרשמה יציבות באזור המרכז ובאזור ירושלים וירידה מתונה יחסית באזור השרון".

אך הירידה הדרמטית ביותר במספר העסקאות נרשמה בקרב המשקיעים. ברבעון הראשון נרשמה ירידה חדה של 20% ברכישת דירות להשקעה, לאחר עלייה רצופה בשיעור מצטבר של 46% מאז רמות השפל שנרשמו ברבעון הרביעי של 2011. באזור ת"א נרשמה ירידה של 13% במספר הדירות שרכשו משקיעים ברבעון הראשון של 2013, בהמשך לירידה של 9% שנרשמה ברבעון הקודם. כ-48% מהדירות החדשות שנמכרו בת"א ברבעון הראשון נרכשו ע"י משקיעים, עליה של 5 נקודות אחוז בהשוואה לרבעון הקודם. כ-18% מהדירות נרכשו ע"י תושבי חוץ, גם כן עליה של 5 נקודות אחוז בהשוואה לרבעון הקודם. יחד עם זאת, שיעור זה עדיין נמוך משמעותית ממשקל תושבי החוץ ברכישת דירות חדשות ברבעון הראשון של 2012 – 28%.

באוצר גורסים כי ההגבלות שהטיל בנק ישראל בשוק המשכנתאות, הדורשות בין היתר העמדת הון עצמי של 50% מערך הדירה ע"י משקיעים, היא הגורם המרכזי לירידה החדה ברכישת דירות להשקעה.

לפי נתוני האוצר, השכר הממוצע למשק בית של משקיעים ברבעון הראשון של השנה עמד על 22.5 אלף שקל, גבוה בכ-13% משכר המשקיעים ברבעון הקודם.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully