וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה! מעצמת גז

אבי נעים

30.7.2013 / 13:09

נושא הגז - ייצואו,, הפקתו וחלוקת הרווחים - עלה לאחרונה לכותרות. אבי נעים מצביע על הנושא שאף אחד לא מדבר עליו - מצבורי הגז הקבורים ברחבי הארץ ומהווים סכנה ממשית

אז נייצא 40% גז, נייצא פחות? יוקם מתקן לזיקוק גז ביבשה או שיוקם בים? למי שייך הגז וכמה הציבור ירוויח ממנו? אלה שאלות הנשמעות חדשות לבקרים ואשר זוכות לרוח גבית מידיהם של פעילים נמרצים החוסמים כבישים מעת לעת. מבין כל הסיסמאות הנשמעות בשבועות האחרונים לא שמעתי ולו אזכור אחד לסכנה הממשית, לאימה המסתתרת ממש מחתחת לרגלינו.

50,000 צוברי גז

בתאריך ה 17/6/2011 החריד פיצוץ עז את כיכר העצמאות בנתניה. התוצאה: 4 הרוגים, עשרות פצועים, 64 דירות שנהרסו עד היסוד ובתי עסק שנמחו מעל פני האדמה. סה"כ מדובר בנזק של מאות מיליוני שקלים. לאחר בדיקה התברר כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מדליפת צובר גז הממוקם במרכז אזור התיירות של נתניה.

נכון לרגע זה פזורים במדינת ישראל מתחת לפני הקרקע כ 50,000 צוברי גז בבעלות עשרות חברות גז פרטיות. על פי דו"חות של רשויות הכיבוי בשנה מטופלים כ 3000 אירועי חירום כתוצאה מדליפות גז. אין ספור הניסיונות של רשויות המדינה והרשויות המקומיות לקבל לידיהם את מיפוי צנרת הגז וצוברי הגז העלו חרס. מסתבר שחברות הגז מסרבות לחשוף את הנתונים ההכרחיים בתואנה כי מדובר בסוד מסחרי!

לפיכך, עתרה עיריית הרצלייה לבית המשפט ובהסכם הפשרה נקבע כי חברות הגז בתחומי העיר הרצליה יעבירו את כל הנתונים לעירייה. כתוצאה מכך הוציא מהנדס הרשות מאות צווי הריסה מנהליים לצוברי גז שהסתבר בדיעבד כי היו קיימים בעיר ללא היתרים מתאימים ואשר מהווים סכנה של ממש.

וועדת הפנים של הכנסת, בראשות מירי רגב, כינסה דיון חירום דחוף בנושא בעקבות פניית וועדת הביטחון של השלטון המקומי ובמהלך הדיון נדהמו יועציה המשפטיים של וועדת הפנים לשמוע את הטיעון של חברות הגז לסוד מסחרי. צוברי גז וצנרת גז דורשים היתר בנייה וככאלה הם צריכים על פי כל דין להיות שקופים וגלויים לציבור, כל שכן לרשויות המקומיות ולגורמי התכנון.

מרכז השלטון המקומי שוקל להגיש תביעה ייצוגית בשם כל הרשויות המקומיות כנגד חברות הגז על מנת לקבל את הנתונים של פריסת צנרת הגז וצוברי הגז בתחומי הרשויות המקומית.

לא ראוי כי במדינת ישראל, המתיימרת להיות מעצמת גז, התקינה בתחום כל כך מיושנת והאחריות מתחלקת בין שלושה משרדי ממשלה (הכלכלה, הגנת הסביבה והאנרגיה). בפועל אין פיקוח ראוי על על תקינות הצנרת וצוברי הגז וקיים חוסר שיתוף פעולה בין הרשויות לחברות הגז.

במדינת ישראל בה גורמי הביטחון מדבר על תרחישים אפשריים של נפילת 1000 טילים ביום במלחמה הבאה, על איום ממשי ברעידת אדמה ועל מעגלי טרור ואלימות מתחדשים לא ייתכן שעשרות אלפי פצצות מתקתקות מפוזרות מתחת לבתים של אזרחי המדינה והאדמה לא רועדת. הקלישאה על פיה 'הכתובת על הקיר' אולי שחוקה, אך לבטח תישמע אם לא ייעשה סדר של ממש בנושא הטיפול בגז.

הכותב הוא ראש מועצת בית אריה עופרים ויו"ר וועדת הביטחון בשלטון המקומי

  • עוד באותו נושא:
  • גז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully