וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה עדיין מסתירה את נתוני מצלמות המהירות

דובי בן גדליהו

3.8.2013 / 15:00

הממשלה מנסה להוריד את סוגיית מצלמות המהירות מסדר היום, שהפיקו עד כה קנסות ליותר מ-100 אלף נהגים ישראלים - וזה עוד לפני שהסתיימה הפריסה - והח"כים משתפים פעולה

גם בעידן המדיה ההמונית, שבו שרים וחברי כנסת משתמשים תדיר במילה "שקיפות שלטונית", עדיין יש בממשל תחומים שנשמרים תחת מעטה חשאיות כבד. אנחנו לא מדברים על סודות הגרעין אלא על סוגיות אזרחיות-ציבוריות לגמרי כמו מערכת מצלמות המהירות האוטומטיות א-3.

אם היינו צריכים לסכם את כל הנתונים האופרטיביים שפרסמה המשטרה רשמית על המערכת הזו ב-16 החודשים מאז תחילת הפעלתה, קרוב לוודאי שהם לא היו ממלאים עמוד מדפסת אחד. אמנם אחרי לחץ ניאותה המשטרה לפרסם לפני כמה חודשים נתונים כלליים מאוד על היקף הדוחות שרשמה המערכת בשנת הפעלתה הראשונה, אבל בסך הכול רמת השקיפות שואפת לאפס.

מילא שהממשלה והמשטרה דוחות בהתעלמות מופגנת את בקשות התקשורת לקבל מידע בנושא. אבל עד כה לא קם ולו חבר כנסת אחד מבין 120 נבחרי העם הטריים שלנו, או איזה סגן שר, או יועץ, וביקש לקבל מהמשטרה מידע רשמי על ביצועי המערכת האלקטרונית, שהפיקה עד כה קנסות ליותר מ-100 אלף נהגים ישראלים - וזה עוד לפני שהסתיימה פריסתה.

דיון על חוק המשילות במליאת הכנסת. יואב דודקביץ'
עד כה לא קם ולו חבר כנסת אחד שביקש לקבל מידע רשמי על ביצועי המערכת האלקטרונית/יואב דודקביץ'

כיוון שהפגרה של הכנסת היא זמן טוב ללימוד נושאים חדשים, נצרף לטובת נבחרינו כמה שאלות בסיסיות, שחייבות להישאל.

1. על אילו מהירויות נרשמו עד כה דוחות?

היינו מאוד רוצים לדעת כמה דוחות באמת הונפקו על מהירות "בריונית" (קנס של 750 שקל או שלילה) וכמה מהן על חריגות מינוריות מהמהירות (דוחות "ברירת קנס" של 250 שקל), שאין בהן סיכון ממשי אבל יש בהן כסף? וכמה דוחות הופקו בשעות החשיכה? למרות טענות המשטרה על "נראות" של המערכת, בעמודי המצלמה קשה מאוד להבחין באור יום וחלק מעמודי המצלמות בכבישים המהירים נעלמים עם שקיעת החמה.

2. כמה זמן נדרש להפיק ולשלוח דוח?

זו לא שאלה טריוויאלית. המשטרה לא ממהרת לעדכן את המיקומים של עמדות המצלמות החדשות שלה והיו כבר מקרים שבהם נשלחו דוחות לנהגים אחרי הרבה שבועות. לנהגים עם שגרת מסלול, העיכוב הזה פירושו דוחות חוזרים ונשנים וקנסות כבדים.

למשטרה אין בעיה להפיק את הנתונים ואף שהמטרה המוצהרת של המערכת היא "הרתעה", פילוח הדוחות זוכה להתייחסות של חומר מודיעיני בסיווג גבוה. אם אין לכם מה להסתיר, אז למה הסודיות?

3. כמה עולה המערכת למשלם המסים?

מערכת א-3 שודדת את הנהגים פעמיים. פעם אחד בקנסות על חריגות מהירות זניחות ופעם שנייה בשוד הקופה הציבורית לצורך הקמת המערכת ותפעולה. מלבד כמה מספרים שדלפו בטעות בוועדת הכלכלה של הכנסת, לא שמענו אף קצין שיסביר את העלויות. איך יכול להיות שעמוד "דחליל" אחד בלי מצלמה (וכאלה יהיו מאות) עולה למשלם המסים 150 אלף שקל? או שעמוד עם מצלמה עולה כמעט 300 אלף שקל? מי הפקיד שחתם על המספרים האלה ואיפה הוא מועסק היום? איך יכול להיות שהתפעול השנתי של מערכת אוטומטית מגיע לכ-40 מיליון שקל בשנה? ומה עושים עם כמעט עשרות ג'ובים שהממשלה מממנת לצורך תפעול המערכת? והאם הזכיין, שהקים את המצלמה, מקבל תמלוגים"מהקנסות? הכדור מועבר לח"כים ולמבקר המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully