וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמאי הממשלתי: מחירי הדירות עלו ב-4.6% ברבעון

אהוד כהנים, פורבס

4.8.2013 / 11:58

בתל אביב חלה עליה של 4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בבאר שבע ובהרצליה עלו המחירים ב-10%. עליה חלה גם במספר העסקאות שבוצעו לעומת הרבעון הקודם

המחיר הממוצע של דירות עלה ברבעון השני של 2013 ב-1% לעומת הרבעון הראשון של השנה, וב-4.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עלייה חלה גם במספר העסקאות שבוצעו בדירות מגורים לעומת הרבעון הקודם - כך עולה מסקירת השתנות מחירי דירות ברבעון השני של 2013 אשר פרסם השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי.

לאתר פורבס ישראל

יש לציין כי בתקופה זו עלה אינדקס המחירים הכללי (ללא דיור) בשיעור של כ- 1.3%, ומכאן שמחירי הדירות שנסקרו ירדו במונחים ריאליים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

תוצאות הסקירה מעידות כי ברבעון השני של שנת 2013 נצפתה במרבית הערים עליה במחיר הממוצע ביחס לרבעון הקודם. בחלק מהערים לא חל שינוי במחיר הממוצע ובשתי ערים נצפתה ירידה במחיר הממוצע.

מלבד המגמות של השתנות המחירים בערים השונות נצפתה רמת שונות מחירים אופיינית בכל עיר שמבטאת את ההבדלים הקיימים ברמות הביקוש באזורים השונים שבעיר ואת רמת ההבדלים במאפיינים הפיזיים בין הדירות בעיר.

בולט במיוחד נתון השונות של מחירי הדירות בערים הגדולות: תל אביב, חיפה ירושלים ובאר שבע, שבהן רמת שונות גבוהה, אשר מצביעה על הפער שבין אזורי יוקרה לבין אזורים נחותים באותה העיר. שונות נמוכה יחסית נצפתה בכפר סבא, מודיעין ורחובות, שנובעת ככל הנראה ממאפיינים הומוגניים יחסית של האוכלוסיה בערים אלו.

הרבעון הנסקר התאפיין בצפיה לגזרות כלכליות ולאישור תקציב המדינה, ולווה בחוסר וודאות לגבי מגמות, יעדים, גזירות וצעדים כלכליים שינקטו ע"י הממשלה. חלק מההחלטות בענין שינוי במדיניות המיסוי למגורים היו לאחר התקופה הנסקרת והשפעתן תבחן ברבעון הבא.

במהלך התקופה הנסקרת עלה שיעור המע"מ ל-18%, דבר שהשפיע כנראה על מכירת דירות חדשות, בעיקר בחודש מאי 2013, ויתכן ומסביר את הגידול במספר העסקאות.

עקב ירידה בקצב התחלות הבנייה ויציבות ברמת ביקושים גבוהה, מלאי הדירות המוצעות למכירה הצטמצם במהלך שנת 2012. ברבעון זה מסתמן כי קיימת ירידה קלה (מסוף שנת 2012) במלאי של דירות חדשות בלתי מכורות, שעומד - נכון לאפריל 2013 - על כ- 20,597

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully