וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוורמן: אני צופה גידול בגירעון ועוד מסים

יוסי ניסן

6.8.2013 / 12:06

יו"ר ועדת הכלכלה תוקף "הכנסת הזו והקודמת - מהגרועות שהיו בישראל". לדבריו, "כל המלשינונים של רשות המסים לא יכניסו אגורה שחוקה אחת למדינה"

"שר האוצר יאיר לפיד אומר שעוד שנה-שנתיים מצב המשק יהיה יותר טוב. אני סבור כי אלה אמירות לא רציניות - כרגע עושים סתימות גירעון מכל הבא ליד, אין פה תוכנית ואין חזון, אין לנו יותר מנועי צמיחה", כך אומר ח"כ אבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, בראיון למגזין "בנקאות" של איגוד הבנקים שיתפרסם בימים הקרובים.

לדברי ברוורמן, "התמונה המלאה היא שישראל היא המדינה הענייה ביותר והאי שוויונית ביותר בעולם המפותח - עם יוקר מחיה גבוה במיוחד ועם פריון נמוך. אני צופה שגירעונות שיתפתחו כתוצאה מהאטת הצמיחה והשפעות שליליות אחרות יביאו לגידול בגירעון ולהטלת יותר מסים - והכל ייפול על מעמד הביניים והשכבות החלשות".

ואם מדברים על מנועי צמיחה, אחד כזה לאורך השנים היה תחום ההיי-טק הישראלי. ואולם, ברוורמן סבור כי מדובר בצמיחה שמתכרזת בקבוצה קטנה - בעיקר יזמי טכנולוגיה - ולא מחלחלת לכולם. "החזון של סטארט-אפ ניישן אינו הולם את מדינת ישראל, הם מביאים הכנסה לקבוצה קטנה. המצליחים מבינהם מגיעים לאקזיט אבל הערך המוסף ותרומתם לתעסוקה נמוכים מאוד. עקב זה השכר נמוך ו-50% מהעובדים מקבלים השלמת הכנסה".

לבטל תכנוני מס אגרסיביים

יו"ר ועדת הכלכלה סבור גם כי הגיע הזמן להנהיג בישראל מערכת מס מודרנית, כזו שתכלול פישוט או איחוד של מערכת המיסוי וביטול תכנוני מס אגרסיביים שיובילו לכך שחברות גדולו ישלמו מס של 10% ולא 1%.

תחום נוסף שברוורמן טוען כי יש לטפל בו הון ההון השחור. "כל המלשינונים של רשות המסים לא יכניסו אגורה שחוקה אחת לקופת המדינה. אם רוצים לגבות מס יש להכיל חובת דיווח על כולם - ואז ההכנסות של המדינה ממסים יגדלו והמשק יצמח. הדרך שבה הולך האוצר תביא לעוד גירעון, לא לצמיחה", לדבריו.

ברוורמן מתייחס גם לסוגיה של תגליות ויצוא הגז מישראל. לדבריו, "אני מאוד שמח שלא נמצא גז ב-65 השנה הראשונות לקיומה של המדינה, כי לגז מתלוות שתי בעיות - שחיתות ו'המחלה ההולנדית' (התקבולים למדינה מגיעים במט"ח וגורמים לעיוות שער החליפין ולפגיעה בתעשייה המקומית). חייבים להבטיח את השוק המקומי והתעשייה המקומית קודם כל".

עוד נושא אליו התייחס חבר הכנסת, הוא מחירי הדירות הגואים. כמו כולם, ברוורמן טוען כי כדי לרסן את המחירים יש לטפל בהיצע. לדבריו, יש לחזור למודל של "פרויקטור" שיחתוך חלק מהכבלים הבירוקרטיים.

"הכנסת הזו והקודמת הן מהגרועות שהיו בתולדות ישראל. לא בגלל שחברי הכנסת גרועים יותר, אלא כתוצאה מריבוי ועדות ומערכת תמריצים פגומה", אומר ברוורמן. "נוצר מצב שחבר כנסת מצטיין הוא אחד שמגיש הכי הרבה הצעות חוק והצעות לסדר. חברי הכנסת קמים בבוקר, קוראים עיתונים ומגישים הצעות חוק שטחיות ולעתים אנטי-דמוקרטיות - זו הבעיה האמיתית של המשילות בישראל, לא מספר השרים או אחוז החסימה".

ברוורמן התייחס בהקשר זה גם לשכר הבכירים במשק, ואמר כי מדובר בהשפעה חברתית לא חיובית. "רופאים, מורים ושכירים אחרים לא מסוגלים להגיע לדירה משלהם וזה מנקר עיניים. המסר שלי למנהלים הבכירים בחברות הציבוריות הוא כי אתם חייבים לקצץ בשכר שלכם. העובדה שמנהל מסוים מקבל יותר כסף לא עושה אותו למנהל טוב יותר".

לסיכום, ברוורמן דיבר על שוק ההון והמשקיעים המוסדיים: "אני מאוד חושש שהכסף הבלתי מבוקר שהולך אליהם וממונף באמצעותם, עלול ליצור בעיה מאוד רצינית. אני מודאג שאין רגולציה הולמת על המוסדיים - ואני מפחד מהתפתחות מינופים והתפוצצות של בועות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully