וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר הגדול של הנגיד המיועד: לשרוד את המינוי

הקשרים שטווה עם בכירים בקרן המטבע ובארה"ב רק תרמו למעמדו של פרופ' מריו בלכר בעיני נתניהו, כמי שראוי לרשת את הנגיד פישר. עתה נותר לראות כיצד יצלח את ועדת טירקל

הפארסה שהתחוללה סביב מינוי נגיד חדש לבנק ישראל הביאה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להכריז על ארבעה מועמדים חדשים לתפקיד האחראי ליישום המדיניות המוניטרית של הממשלה. הרשימה המכובדת, שכוללת שני פרופסורים לכלכלה, מנכ"ל משרד אוצר לשעבר וחשבת כללית מכהנת, הובאה לבחינתם של חברי ועדת טירקל, או בשמה הרשמי – "הוועדה המייעצת למנויי בכירים בשירות המדינה". כיוון ששני המועמדים הקודמים של נתניהו לתפקיד, הפרופסורים יעקב פרנקל וליאו ליידרמן, הסירו את מועמדותם בגלל שלדים בארון שהוסתרו לכאורה מפני חברי הוועדה, נתניהו מקווה שהפעם המועמד המועדף עליו מבין הארבעה – פרופ' בלכר, לא יאכזב וייכנס לתפקיד בהקדם.

הקשרים שטווה בלכר, לשעבר נגיד הבנק המרכזי של ארגנטינה, במהלך שנות פעילותו בקרן המטבע הבינלאומית (IMF) בשנות ה-80 וה-90, וכן עם בכירים בכלכלה האמריקנית, רק חיזקו את מעמדו של הפרופסור בעיני ראש הממשלה נתניהו, ככלכלן הראוי לרשת את הנגיד הפורש סטנלי פישר. עד כה לא התגלה אף שלד בארון של בלכר, העלול לסכן את מועמדותו לתפקיד - כפי שאירע לפרופ' פרנקל, שהסיר את מועמדותו על רקע פרשת הגניבה לכאורה מחנות דיוטי פרי בהונג קונג, או לפרופ' ליידרמן, שהסיר גם כן את מועמדותו לתפקיד כשבועיים לאחר פרנקל. ליידרמן חשש למעשה מבליץ תקשורתי נגדו בעקבות טענה שהועלתה בפני השופט בדימוס יעקב טירקל, לפיה הוא הטריד מינית לכאורה בזמן עבודתו ב"דויטשה בנק", והחליט להמשיך בתפקידו הבכיר בבנק הפועלים.

רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד מכריזים על תכנית המכרזים לפתיחת שני נמלים נוספים, יולי 2013. יואב דודקביץ'
הימרו על הסוס הנכון? נתניהו ולפיד/יואב דודקביץ'

התקרית היחידה שנקשרה בשמו של בלכר עד כה, קשורה ליתר דיוק בעברה של בת זוגו לשעבר, הכלכלנית פירוסקה נאג'י. הרעיה לשעבר, ממנה נפרד ב-2004, ניהלה רומן עם הבוס שלה לשעבר, דומיניק שטראוס-קאהן בעת ששימש כיו"ר קרן המטבע הבינלאומית. שטראוס-קאהן הואשם כי בשנת 2011 אנס חדרנית במלון בניו יורק, אך כמה חודשים לאחר מכן - בחודש אוגוסט באותה שנה, ביקשה התביעה לבטל את האישומים נגדו בשל בעיות אמינות קשות שהתגלו אצל המתלוננת. במסגרת הפרשה שהסעירה את כלי התקשורת ברחבי העולם נחשף מכתב ששיגרה נאג'י לקרן המטבע הבינלאומית ב-2008, שבה טענה כי יו"ר הקרן, שנחשב לפני התפוצצות הפרשה לאחד המועמדים המובילים לתפקיד נשיא צרפת, למעשה ניצל אותה - ולא ניהל עמה רומן. "הוא אדם עם בעיה שעלולה לפסול אותו מלהוביל מוסד שבו נשים עובדות תחתיו", ציטט אתר הפיננסים "ביזנס אינסיידר" חלק ממכתבה, שבו גוללה הכלכלנית כיצד שכנע אותה שטראוס-קאהן להתמסר לו. נאג'י מתחה ביקורת על התנהלות קרן המטבע וציינה כי סירבה לשתף פעולה עם אנשיה, כיוון שאינה בוטחת בשקיפות החקירה הפנימית שנפתחה.

פירוסקה נאג'י, בת הזוג לשעבר של פרופסור מריו בלכר. AP
ניצול מיני או רומן? פירוסקה נאג'י/AP

פרופ' בלכר, יליד 1948 שעלה בגיל 20 לישראל, נוהג להתראיין בכלי תקשורת מרכזיים בעולם בנושאים כלכליים, והוא מרבה לציין את העובדה ששימש כנגיד הבנק המרכזי של ארגנטינה, אך תקופת כהונתו של הפרופסור הישראלי-ארגנטינאי בבנק המרכזי בתחילת העשור הקודם הייתה קצרה למדי, ונמשכה חמישה חודשים בלבד. כמה חודשים קודם לכן הוא מונה לסגן הנגיד בעקבות משבר שעוררה החלטת הממשלה להקטין את המשכורות ותשלומי הפנסיה בסקטור הציבורי. בינואר 2002 הוחלט למנות אותו לנגיד הבנק המרכזי כיוון שקודמו בתפקיד נאלץ להתפטר עקב האשמות כי הוא נגוע בשחיתות. פרופ' בלכר נכנס לתפקיד במהלך משבר קשה שבו הייתה נתונה כלכלת ארגנטינה. במהלך חודשי פעילותו ניסה הפרופסור, הנמנה עם אסכולת שיקגו הדוגלת בשימוש במדיניות מוניטרית על חשבון מדיניות פיסקלית, לייצב את הכלכלה המקומית תוך התנגדות לתכנית של שר האוצר המקומי, רוברט לוואניה, לאפשר לחוסכים להמיר פקדונות בבנקים באגרות חוב.

דומיניק שטראוס-קאהן ורעייתו אן סינקלייר בבית המשפט בניו יורק. יולי 2011. Spencer Platt, GettyImages
"אדם עם בעיה". דומיניק שטראוס-קאהן/GettyImages, Spencer Platt

הנגיד טען כי המהלך יאיץ את האינפלציה ויפגע עוד יותר בערכו של הפסו הארגנטיני. יוזמה נוספת שהגבירה את המתיחות בין השניים הייתה הצעתו של בלכר להחליף את המטבע המקורי במטבע האמריקני - מהלך שניסה לקדם אחד מקודמיו בתפקיד שלוש שנים קודם לכן. היוזמה התקבלה בהתנגדות חריפה של שר האוצר, ובין השניים התגלעה מחלוקת שהובילה להתפטרותו. הפרישה של בלכר באה על רקע מאמציה של ממשלת ארגנטינה לקבל מענק בסך 20 מיליארד דולרים מקרן המטבע הבינלאומית, כדי לחלץ את הכלכלה המקומית מהמשבר הקשה שבו הייתה נתונה. מאז הספיק בלכר לעבור לבריטניה ולמצוא פרנסה בבנק המרכזי באנגליה. ב-2008 - בעקבות המשבר העולמי, הוא שב לארגנטינה לבקשת הנשיאה כריסטינה קירשנר, הנחשבת למקורבת שלו, וייעץ לממשלה במגוון נושאים. עתה הוא נקרא לדגל בישראל, ורבים מצפים כי לכל הפחות יעמוד במשימה הראשונה שניצבת בפניו – לעבור בשלום את ועדת טירקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully