וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הדיור הציבורי נפל בוועדת השרים לחקיקה

12.8.2013 / 13:11

שרת המשפטים ציפי לבני התנגדה לגירסת האוצר לחוק הדיור הציבורי וועדת השרים לענייני חקיקה לא אישרה אותו. לבני: "בלי רכישת דירות חדשות הפרויקט יחוסל"

חוק הדיור הציבורי לא אושר בוועדת השרים לחקיקה, ויועלה להצבעה במליאת הממשלה. במהלך ישיבת ועדת השרים שנערכה היום (שני) התגלעה מחלוקת בין שרת המשפטים, ציפי לבני לבין שר האוצר, יאיר לפיד סביב השאלה מה לעשות בכספי הדיור הציבורי. על פי החוק, אותו חוקק רן כהן בשנת 1998 ואשר מעולם לא יושם כלשונו, אמורה למכור המדינה מלאי של כ-75 אלף דירות בהנחה של 80 אחוזים. הכסף אותו תקבל המדינה ממכירת הדירות נועד לשמש לבנייה של דירות חדשות. לבני דרשה כי החוק ייושם במלואו, ואילו לפיד ביקש כי הכסף ישמש לעזרה בשכירות עבור נזקקים. לבני טענה כי בכך יחוסל הפרויקט בתוך כמה שנים.

לבני ביקשה להעלות את שתי ההצעות להצבעה, אולם לשתיהן לא היה רוב בוועדה ולפיכך הן נפלו. לפיד ביקש דיון נוסף בעניין, והממשלה תתכנס לדון בקרוב בסוגייה. זאת, בין היתר על רקע עתירה לבג"ץ שהגיש חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) כנגד המדינה בשל אי היישום של החוק. הדיון בבג"ץ נקבע ליום חמישי השבוע.

שרת המשפטים לבני אמרה בתום הדיון כי תתמוך בחוק, בתנאי שהכסף שיתקבל ממנו ישמש לקניית דיור ציבורי חדש. "מי שבאמת תומך בדיור ציבורי במדינת ישראל צריך לתמוך בעקרון של מוכרים-קונים, ולא מוכרים-מחסלים. ההצעה של האוצר מטרתה לחסל את מלאי הדירות לדיור ציבורי. המדינה צריכה לממן שכירות לזכאים בתקציב נפרד, ולא על חשבון החלשים - ובוודאי שלא במחיר של חיסול הדיור הציבורי בישראל", אמרה לבני.

בסביבתו של שר האוצר לפיד הסבירו כי ההחלטה לממן עזרה בשכירות מכספי הדירות נובעת משיקולים חברתיים, וכי היא תעזור להוציא אנשים ממעגל העוני. באוצר הסבירו עוד, כי מצבה הכלכלי של המדינה לא מאפשר ליישם את החוק במלואו באמצעות רכישה של דירות מכספי הדיור הציבורי. עוד הסבירו בסביבתו של לפיד, כי שר האוצר התנגד לחוק בגירסה שהביאה לבני, כיוון שללא הסעיף של עזרה בשכירות "החוק מרוקן מתוכן". על כך השיבו בלשכת לבני: "יאיר לפיד ואורי אריאל הפילו את החוק של עצמם".

חבר הכנסת גילאון אמר אחרי שהחוק נפל בוועדה: "בלוף לפיד נחשף פעם נוספת. שר האוצר ביקש לעשות שימוש זר בכספים הייעודיים לחידוש מאגר הדיור הציבורי. אני שמח כי המאבק הממושך הצליח ונוצרה קואליציה שמנעה זאת. למכירת דירות ציבוריות ללא רכישה מחודשת יש משמעות אחת ויחידה: חיסול הדיור הציבורי בישראל. בפועל, חוק הדיור הציבורי עדיין אינו מיושם וממשלת ישראל מצפצפת על החוק ועל הדיירים. כנראה ששר האוצר מבין בשנאוצרים אבל לא בחוקים".

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' ברכה את שרי הממשלה על כך שהכשילו את הכוונה לתקן תיקון מעוות בחוק הדיור הציבורי. "ההצעה הפסולה של האוצר, שסוכלה היום היתה מובילה לייבוש וחיסול חוק הדיור הציבורי. כל מטרת המעבר ממודל של דיור ציבורי באחריות המדינה למודל של סיוע בשכר דירה לנזקקים היא לצמצם בהדרגה את אותו סיוע ולהפוך אותו לעוד מקור תקציבי בכיסוי הגירעון, וזאת, על גבם של החלשים ביותר בחברה. זוהי דוגמה קלאסית לכך שהמדינה מסירה את אחריותה לרווחה בסיסית של אזרחיה והופכת להיות ללשכת סעד בקנה מידה גדול. אם הממשלה באמת מעוניינת לעזור לזכאי הדיור הציבורי, עליה לאמץ את הצעותיהן של השרות לבני ולנדבר שמשמעותן הפניית משאבים לטובת בניית דירות חדשות. זו ההצעה היחידה שתבטיח את המשך קיומו של דיור ציבורי ראוי ומספק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully