וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מסביר האוצר את ההחלטה לקצץ הפנסיה ב-10%

רון שטיין

14.8.2013 / 16:02

עודד שריג: "אנו מציעים מנגנון שמטרתו לגרום להוגנות. כרגע הוא מקטין את הקצבאות של אלו שפורשים מיד אבל הוא מגדיל את הקצבאות של הפורשים בעתיד"

"קרנות הפנסיה בנויות על עיקרון של ערבות הדדית. זה אומר שאדם שמקבל כל תשלום מהקרן, המקור לזה בא מתוך הקרן. זה אופיין של קרנות הפנסיה ההדדיות. התשלום שניתן כיום למי שמקבל את הקצבאות שלו מהקרנות הללו הוא חריג ממה שנצפה מראש והפער בחריגה מתחלק בין כל העמיתים בקרן הפנסיה", ולכן, "אנו מציעים מנגנון שמטרתו לגרום להוגנות. כרגע הוא מקטין את הקצבאות של אלו שפורשים מיד אבל הוא מגדיל את הקצבאות של הפורשים בעתיד"; לכן, "אנו באוצר משנים את ההקצאה כך שתהיה יותר הוגנת במטרה למנוע מצב שמי שפורש מוקדם יקבל יותר ממה שמגיע לו ומי שיפרוש מאוחר יקבל פחות ממה שמגיע לו".

כך אמר היום (ד') הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, שהתייחס לצעד בו נקט שלשום ובמסגרתו הודיע כי ישנה את "הנחות התשואה במקדמי המרה לקצבה בפנסיה הצוברת", כך שהריבית התחשיבית תותאם לרמת הריביות הנמוכה ששוררת כיום בישראל ובעולם.

צעד שכזה יתבטא באופן שיוביל להפחתה של 10% בקצבת הפנסיה החודשית שהחוסך לפנסיה יקבל בעתיד עבור הצבירה שלו, לעומת מה שהוא צפוי לקבל היום - קודם לשינוי. מהלך זה הוביל לזעם ציבורי אדיר, והיום הממונה מסביר כי הצעד מחויב המציאות ודווקא פותר בעיות וסבסודים לא ראויים שקיימים כעת בקרנות הפנסיה החדשות.

לדברי שריג, שזוהי אחת מההחלטות האחרונות שלו כממונה טרם פרישתו מהאוצר, "בעולם ובישראל חלה בשנים האחרונות ירידה די חדה בריביות. עיקר הירידה התמקד בשנה האחרונה במהלכה ראינו ירידה מאוד חדה בריביות. כתוצאה מכך נדרשנו לפעול. אך לא רק זאת, לצד הריבית הנמוכה אנו רואים עלייה די חדה במספר הפורשים שצפויים לפרוש בשנים הקרובות מקרנות הפנסיה החדשות - בשנתיים הקרובות אנו רואים כ=100 אלף פורשים ובשנים שאחרי כ-70 אלף פורשים. משום שני היבטים אלה, עלינו לטפל עתה בבעיה".

על מנת להסביר את ההיגיון לפיו הוא פועל עתה הסביר שריג כי "כשאדם עובר ממצב של חוסך פעיל בקרנות הפנסיה הצוברת למעמד של פנסיונר, עושים את החישובים לקביעת הפנסיה החודשית שהוא יהיה זכאי לה על סמך הנחות שהאוצר מכתיב. ההנחות האלה התאימו למשק הישראלי בעבר. כיום הריבית במשק אינה ברמה של 4% אלא 2.5% ולכן ההנחות הקיימות כיום בעייתיות נותנות למי שפורש יותר ממה שמגיע לו. והרי כשאדם יוצא לפנסיה לוקחים את הכסף ממכלול הכספים בקרן כך שכאשר שאדם מקבל כספים יותר ממה שמגיע לו הנטל שנובע מכך נופל על הכתפיים של אלו שנשארים בקרן ושהפנסיה העתידית שלהם תהיה יותר נמוכה".

"לכן", הוא מדגיש, "אנו משנים את ההקצאה שתהיה יותר הוגנת במטרה למנוע מצב בו מי שפורש מוקדם יקבל יותר ממה שמגיע לו בעוד שמי שיפרוש מאוחר יקבל פחות ממה שמגיע לו. אנו רוצים הוגנות שתשקף את מה שמגיע לחוסכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully