וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת טראסטיר: האם שלמה קרמר לא ישלם מס?

אלה לוי-וינריב

15.8.2013 / 14:48

קרמר, שאמור לגרוף כ-214 מיליון דולר בגין המכירה ל-IBM, היה אמור לשלם בארץ מס בסך של כ-64.2 מיליון דולר. ואולם עפ"י ההערכות, תכנון מס יאפשר לו לחמוק מתשלום

בדומה לאקזיטים ישראלים אחרים, גם בעסקת IBM-טראסטיר רשויות המס היו שמחות להיות שותפות משמעותיות להצלחה ולנגוס נתח גדול מהעוגה העסיסית. ואולם, נדמה כי גם הפעם הצליחו - לפחות חלק מהנהנים בעסקה - לחסוך מיליוני דולרים.

ההערכות הן כי שלמה קרמר, היזם שעומד מאחורי טראסטיר, ערך תכנון מס מתוחכם אשר עשוי לפטור אותו לחלוטין מתשלום מס בארץ.

על-פי חוק, כיום, על מייסדי חברות במכירת מניות מוטלת חבות לתשלום מס רווח הון בשיעור 25% או 30% אם הם בעלי מניות מהותיים המחזיקים מעל 10% בסטארט-אפ.

קרמר, המחזיק ב-34% בטראסטיר ואמור על-פי ההערכות לגרוף 240 מיליון דולר בגין המכירה, היה אמור לשלם בארץ, לכאורה, מס בסך של כ-64.2 מיליון דולר.

ואולם על-פי ההערכות, החזקותיו של קרמר במניות, באמצעות חברת HAPRI הרשומה באיסלנד, יסייעו לו להימנע מתשלום מס בהיקף זה, או בכלל. בנוסף, העובדה שקרמר עצמו לא מתגורר בארץ, אף בה יש בכדי לפטור אותו מתשלום המס בנסיבות מסוימות (אם אינו נחשב לתושב המדינה).

לדברי מומחה המס עו"ד ורו"ח אודי ברזלי, "מכיוון שקרמר מחזיק את המניות באמצעות חברה, יש פה תכנון מס שלא ניתן לגמרי לעלות עליו, שעשוי להוביל לתשלום אפס מס בישראל. מאוד הגיוני שהוא בנה תכנון מס שלפיו הוא לא משלם כלום. אם הוא הלך לאיסלנד, כנראה שיש לו מדיניות מס מיטיבה שם. הוא ככל הנראה בנה שם איזשהו מקלט מס, בהנחה שהוא לא מתגורר שם".

ברזלי מעריך כי "רשויות המס יבדקו היטב את מבנה האחזקות באיסלנד".

מנגד, כך נראה, עשוי מיקי בודאי, המחזיק במישרין 24% ממניות טראסטיר, לשלם מס מלא בגין המכירה, בהיקף כ-45.3 מיליון דולר (30% מסך של 151 מיליון דולר שהוא עתיד לקבל על-פי ההערכות). זאת היות והמניות רשומות על שמו והוא, ככל הנראה, נחשב לתושב הארץ לצורך המכירה.

"מי שמחזיק במישירין במניות - אין שאלה לגביו, ושיעור המס שהוא ישלם הוא 30%. בהנחה שבודאי הוא ממייסד החברה ומקבל 152 מיליון דולר בתמורה למניות, הוא יידרש לשלם מס בערך של כ-45 מיליון דולר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully