וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההגבלות החדשות על המשכנתאות- פגיעה נוספת בחלשים

עו"ד שי אליאב ועו"ד אוהד יונגרוירט

26.8.2013 / 15:25

בנק ישראל הטיל שורה של הגבלות על נטילת משכנתאות על מנת להילחם בביקוש. עו"ד שי אליאב ועו"ד אוהד יונגרוירט סבורים שצעדי הבנק רק יפגעו בזוגות הצעירים

המפקח על הבנקים, האחראי ליציבות המוסדות הפיננסים ויציבות הבנק, שוב נקט פעולות שבאות להילחם בביקוש ואינו מצליח, בכובעו כיועץ של ממשלת ישראל, לגרום לכך שהממשלה תפעיל את מרצה להגדלת היצע הדירות. צעד זה מהווה פגיעה חוזרת במי שהכי קל לפגוע בו ואין בו שום בשורה בהתמודדות עם מחירי דירות המאמירים והגדלת היצע הדירות.

מחירי השכירות יעלו

בשבוע שעבר, פרסם המפקח על הבנקים, טיוטת הנחיות נוספות בדבר הגבלות על הלוואות לדיור (משכנתאות). עיקרי ההנחיות הינן הגבלת שיעור ההחזר החודשי של המשכנתה מתוך ההכנסה החודשית של הלווה, עד לסך של 50% מגובה ההכנסה. הגבלת היחס שבין חלק ההלוואה לדיור בריבית משתנה, לבין סך ההלוואה, ל-66.7% (שני שלישים), והגבלת תקופת המשכנתה (פירעונה הסופי) ל- 30 שנים. זאת, לדברי בנק ישראל, במטרה "להפחית את הסיכון, ובפרט את סיכון הריבית, של הציבור שנוטל משכנתאות בתנאים שעלולים לסכן את יכולתו העתידית לפרוע את המשכנתה וכפועל יוצא את הסיכון הגלום בהלוואות אלו למערכת הבנקאית", לשון דברי ההסבר. מדובר בדרמה של ממש, דווקא כלפי הזוגות הצעירים והאוכלוסיות בעלי רמת השכר הנמוכה יותר.

בעלי הממון ממילא לא ירגישו בהנחיות החדשות, שכן כלל לא מגיעים להחזר משכנתה העולה על 50% מגובה המשכורת, ובוודאי שאינם פורסים את ההלוואה לתקופה העולה על 30 שנה, פשוט כי אין להם צורך בכך. עולה השאלה האם הנחיות אלו של בנק ישראל צפויות לייקר נטילת משכנתאות חדשות?

בנק ישראל מציין בהנחיותיו כי המעבר למסלולים של ריבית קבועה "צפוי להגן על הלווים מפני עליה עתידית בריבית שתביא לגידול בהחזר החודשי", אך יחד עם זאת, התחרויות בשוק המשכנתאות הינה גבוהה ויכולת המיקוח אל מול הבנקים מהווה כורע מכריע. בהתייחס לסיכון שבעליית הריבית והגדלת החזר המשכנתה, ובהתייחס לסיכון הכרוך בשינויים בסביבה הכלכלית, כגון: הרעה בתנאי שוק העבודה, החשש הוא כי שילוב סיכונים אלה יעצים את ההשפעה על יכולת ההחזר של הלווים ותגדיל את הסיכון שהם ייקלעו לקשיים בהחזר המשכנתה, ומכאן הורה המפקח על הנחיות אלו.

הגבלת נטילת משכנתה עד לסך של 50% מגובה השכר, פוגעת בבעלי המשכורות הנמוכות שעבורם יחס החזר גבוה – הינו כורח ולא משום נוחות. גם אם ירצו להתגבר על כך בפריסה ממושכת יותר של החזר ההלוואה, לא יוכלו מאחר שהוגבלה עתה לתקופה של 30 שנה. מצב זה יחייב אותם למצוא דירה במחיר נמוך יותר, באזורים המרוחקים יותר מאזור המרכז ויקב?ע? את מעמדם כאוכלוסייה חלשה יחסית בעצם הרחקתם משוק העבודה. מדובר ב"מכה" שמרחיקה, שוב, את אותה האוכלוסייה, אותם הזוגות הצעירים מחלום הדירה, ואשר תמשוך אותם לשוק השכירות, מה שילחץ את דמי השכירות כלפי מעלה. כלפי אותה אוכלוסייה מדובר במעגל שוטים שאין יציאה ממנו. כל שכן במדינה שאין בה מלאי דירות לשכירות ארוכת טווח, או תחבורה ציבורית טובה, שתאפשר לגור מחוץ לאזורי המרכז ועם זאת להיות נגישים אליו.


עו"ד שי אליאב ועו"ד אוהד יונגרוירט, ממשרד עו"ד גינדי – כספי העוסק בנדל"ן

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully