וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהטומהוקים יעופו - הבורסה תתייצב

ההיסטוריה הפיננסית מלמדת שמלחמות הם הזדמנות קניה. אחרי בהלה של מספר ימים, אחרי ירידות חדות במניות מובחרות, מגיע שלב איסוף סחורה וחזרה לעליות

על רקע הציפיות לתקיפת ארה"ב ובני בריתה בסוריה עברנו בשוקי המניות בעולם יומיים – שלושה של ירידות חדות בשיעור כולל של 3% עד 4%. לאחר הירידות הגיעה התייצבות ועליות קלות בחלק מהמניות שספגו מכה כואבת. על פי הצפוי ברגע שהטומהוק הראשון יפגע בסוריה שוב צפויות לחזור ירידות השערים לשוק. אם יסתבר שמדובר במלחמת טומהוקים בעיקר, ללא כוחות שפולשים לסוריה, ללא השבת אש סורית במיוחד לכיוון ישראל, השוק יירגע וסביר שעליות השערים יחזרו. תסריט מוכר מאירועים צבאיים קודמים בארץ ובעולם.

בואו נצטט את סקירת בתי ההשקעות המצדדים בהתייחסות רגועה ובאי חיפזון מצד המשקיעים בעתות של מתח. "אירועים בעלי מאפיינים ביטחוניים משפיעים על השווקים בעיקר בשל הפוטנציאל שלהם להתפתח לעימות נרחב ואלים. לכן, למרות שההסתברות להידרדרות משמעותית נמוכה יחסית, היא עדיין גורמת לעלייה בפרמיית הסיכון בשווקים".

"מכיוון שאין אפשרות להעריך את ההסתברות להידרדרות משמעותית באזור, קשה להתייחס לרמת הירידות ולעוצמתן, אך ניסיון העבר בכל הקשור לאירועים כאלו מלמד שיש להם נטייה להשפיע על השווקים לפרק זמן של ימים או שבועות בודדים".

יועצי השקעות וברוקרים מפגינים אופטימיות ומסבירים:

"צריך לחלק את ההתייחסות לשווקים השונים. שוקי המניות בארה"ב באירופה וביפן נהנו מעליות שערים חדות בשנה האחרונה והאירועים באזורנו מהווים טריגר לתיקון במניות. להערכתי, בטווח הקצר - לאחר שאי הוודאות תתפוגג - מגמת העליות שאפיינה את האפיק המנייתי תימשך. למעשה, האירועים האחרונים יכולים לספק הזדמנות כניסה ברמת מחירים נוחה יותר".

"מבחינת איגרות החוב, עליית התשואות האחרונה מאפשרת, הארכה מסוימת של מח"מ התיק הממשלתי. עם זאת, בתחום אג"ח הקונצרניות יש לבחור את ההחזקות בקפידה, מכיוון שישנן לא מעט חברות שהמרווחים באג"ח שלהן אינם משקפים נכונה את הסיכון".

"בשלב הנוכחי לא הייתי ממליץ למשקיע לבצע שינויים משמעותיים בתיק ההשקעות שלו. עם זאת, יש ניירות מסוימים שהושפעו מגל הירידות בשל מכירה רוחבית, וזאת ללא הצדקה כלכלית. ניירות מהסוג הזה יכולים להוות הזדמנות קנייה, באופן נקודתי כמובן. משקיע שבכל זאת חושש מההתפתחויות האחרונות ומהתגברות המתיחות יכול להיעזר ברכישת מט"ח, שמהווה ההגנה טובה, או לחלופין להסיט כספים אל מעבר לים".

שיקול דעת בלי פאניקה

את השיעור הראשון שלי כמשקיעה מבוהלת שנחפזת למכור למדתי במבצע "עמוד ענן". מכרתי בשמחה כי חששתי מנפילות וכעבור מספר ימים הבנתי ששגיתי בגלל הפאניקה – כל מה שמכרתי עלה כ – 10% . היחיד שהרוויח מהפאניקה היה כמובן הבנק שקיבל את עמלותיו.

מאז למדתי לקח חשוב – שיקול דעת בלי חיפזון. את הצבא סיימתי בדרגת סמל ומעולם לא היו לי אספירציות להיות תת אלוף אוגדונר לוחם. לכן אני מתעלמת מתסריטי מלחמה מפחידים. שיקול הדעת, בהקשר הכלכלי, מתעלם גם מכותרות תקשורתיות על סקאד B שאולי יגיע לתל אביב. שלב ראשון נרגעים ובודקים ממה מורכב תיק ההשקעות. אם מדובר במניות ת"א 100, בחברות יציבות ורווחיות, או באג"ח ומט"ח, עדיף להימנע מתזוזות מיותרות. סביר שמה שהיה עד עכשיו 4% ואולי ירד עוד 2%, יתקן את עצמו מייד שתושג רגיעה. אם יש לנו חלק שקלי בפיקדון בריבית שבקושי מניבה 1% בודד ייתכן שהייתי מעבירה חלק מסוים לדולרים בחזקת – הדולר מתחזק בזמני מתיחות. מעבר לכך לא הייתי עושה מאומה.

החיפזון מהשטן

משקיעים רבים בנסיבות מתח ומלחמות ראו שפעילות מבוהלת יצרה הפסדים. היום כשתיקי ההשקעות כוללים גם מניות מהוול סטריט ותעודות סל – החיפזון מהשטן. עקבו אחר המתרחש בשיקול דעת ובחשש מוגבל. למרות בהלות ו"עצות" מידידים ושכנים "מומחים" אל תמהרו לבצע שינויים מהותיים. אם השקעתם בחברות כלכליות טובות עם תזרים מזומנים או דיבידנדים וגם ניהול מקצועי ואיתנות, תשתדלו להירגע. אם אתם משקיעים לטווח ארוך שבו בשקט. אם אתם עדיין בחששות קנו אמצעי הגנה (FUT ושאר כלי הגנה מירידות). העיקר לא להיתפס לבהלה מיותרת. בהצלחה לכולנו.

ליאת לבנת, מנהלת היחידה ללימודי חוץ המרכז ללימודים אקדמיים – אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully