וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: כך מתחמקות חברות הביטוח מתשלום

אפרת אהרוני

2.9.2013 / 12:08

ביצירתיות מופלאה, חב' הביטוח לא בוחלות בדבר כדי לטמון מלכודות למבוטחים ולדחות התביעה. "גלובס" סוקר את שיטות הבילוש והתירוצים הנבחרים

כשדפקו בפתח ביתו שני טכנאי גז לא תיאר לעצמו י', בשנות ה-80 לחייו, שכוונותיהם עלולות להיות רעות. ודאי לא קישר זאת לתביעת ביטוח עומדת ותלויה, בדרישה לממן עבורו עובד סיעודי בשל מצבו. האורחים הלא קרואים שוחחו עמו בחביבות, ועל אף מצבו ביקשו ממנו להתלוות עמם לגינה כדי להראות להם את בלוני הגז. י' לא סירב, צולם על ידם במצלמה נסתרת יוצא את פתח ביתו - ונדון לדחיית דרישותיו מחברת הביטוח.

חברות הביטוח שיטות. גלובס
חברות הביטוח שיטות/גלובס

כשהן רבות על כיסנו, יודעות חברות הביטוח להבטיח לא מעט. בשעת אמת, הן יעשו הכול כדי להתחמק מתשלום, בעיקר כשהוא מתמשך וארוך טווח. בדרך הן לא בוחלות בדבר: משימוש בדרכי חקירה מפוקפקות ועד גיוס סעיפים בעייתיים להגנה על עמדתן בבית המשפט.

עו"ד גיל מיכלס, שמשרדו מתמחה בדיני נזיקין וביטוח, מסביר שבין הטריקים - שנעים על גבול החוקיות, אך לא פעם חוצים אותה - ניתן למצוא שכירת נערות פיתוי או התחזות להן, תחקור סמוי של מקורבים, הערמת מכשולים בפני נכים על מנת לבחון את התמודדותם, התחזות לסוכני מכירות של חברות שונות הדורשות הצהרה על בריאות תקינה כדי לקבל דבר מה, התחזות למזמיני עבודה ולסתם אנשים שמעוניינים בקרבתכם מפתחים שיחה קלילה שכל כולה מוקלטת בסתר. כמה אבות טיפוס חוזרים על עצמם במקרים רבים.

יצירתיות רבה מפגינות החברות גם כדי למצוא תירוצים לא לשלם למבוטחים, כפי שמספרת עו"ד מאירה זוהר, העוסקת בנזיקין, מומחית בתביעות ביטוח סיעודי ובביטוחי אובדן כושר עבודה. הבשורה היחסית טובה היא שיש כמה שכיחים במיוחד, ואפשר עם קצת בקיאות ועקשנות להתמודד איתם: "ההתעקשות משתלמת גם כשנדמה שחברת הביטוח פסקנית ונצמדת לניסוח היבש שבפוליסה", אומרת זוהר, "לעתים האמת המשפטית נמצאת דווקא לצידן של המילים והניסוחים ה'יבשים', ויש צורך לנהל מאבק בלתי מתפשר מול חברת הביטוח כדי לזכות לקבל את המגיע לנו".

"גלובס" מביא דוגמאות לשיטות הבילוש של חברות הביטוח:

קשר אישי

מבוטח נפגע קשה בקרסולו בתאונת דרכים. חברת הביטוח שלחה חוקרת חביבה שהתדפקה על דלתו והציגה עצמה כמי שעושה סקר על הרגלי צפייה בטלוויזיה. תוך כדי הסקר שאלה החוקרת שאלות על מצבו הגופני, כאשר כל מהלך השיחה מוקלט ללא ידיעתו.

לאחר כמה שאלות הודיעה לתובע כי היא חייבת לסיים את הסקר, מאחר שיש לה פגישה אצל עו"ד המייצג את החבר שלה לאחר שעבר תאונת אופנוע, והוסיפה שחברת הביטוח הנתבעת מסרבת לשלם לחבר פיצויים. התובע נפל ברשתה והחל לספר לה כי גם הוא נמצא בהליך דומה מול חברת הביטוח, ולכן האופנוע שלו מוחבא אצל השכנים. חברת החקירות הציבה מעקב, צילמה אותו עם האופנוע ועל אף שסבל מפגיעה קשה בקרסול, נאלץ המבוטח להתפשר על רבע מסכום הפיצוי שהיה עתיד לקבל.

מקרה קיצוני יותר הוא של חוקר שהחל עם התובעת המבוטחת קשר רומנטי. באופן זה, הצליח לחדור לפרטיותה ולהוציא ממנה אמירות שונות במטרה להציגן בבית המשפט מטעם חברת הביטוח הנתבעת. בית המשפט קבע כי התנהגות כזאת פסולה ומפרה את התקנות וכי יש לראות בחומרה את מעשי החוקר, והחליט שלא לקבל את הראיות שהשיג במרמה ותוך עבירה על החוק.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מעקב וירטואלי

אישה טענה לנזק נפשי בעקבות תאונת דרכים שעברה, כמו כן טענה כי היא מסתגרת חברתית נוטה לדיכאונות ואינה מצליחה לחזור אל שיגרת חייה כפי שהיו קודם לתאונה. החוקרים עשו שימוש בפייסבוק, והאישה נצפתה מטיילת עם חברים, מצטלמת במסיבות ושולחת תמונות למקורביה.

עו"ד מיכלס מדגיש כי הפייסבוק כיום מספק לחוקרים מידע רב על התובעים, ועל כן יש לצמצם את הפעילות בו ובכל מקרה לנהוג במשנה זהירות בהעלאת אינפורמציה ותמונות אשר יכולות לשמש כנגד התובעים בסופו של דבר.

תצפית יזומה

אדם לאחר תאונת דרכים עם פגיעה קשה בכתף, קם בבוקר בהיר וגילה כי גלגל מכוניתו נוקב. למרות נכותו ומגבלת התנועה נאלץ לסחוב גלגל רזרבי ולהחליפו במכוניתו. כל זה צולם במצלמת החוקרים ושימש נגדו בבית המשפט.

דוגמנית מסלול נפגעה בתאונת דרכים, עברה ניתוח ושיקום של כמה חודשים במהלכו נאלצה לשבת על כיסא גלגלים למשך זמן ממושך. חוקרים ערמומיים שכרו דירה מול ביתה וצילמו אותה כשקמה מהכיסא ושטפה את רצפת ביתה.

תחקור מקורבים

עובדת במעבדה כאזרחית עובדת צה"ל, שתבעה פיצויים בעקבות פגיעת כתף, גילתה כי חוקרים הצליחו לחדור לשטח הבסיס ולתשאל אנשים על תפקודה בעבודה; אישה עם נכות נפשית ואורתופדית לאחר תאונת פגע וברח קשה טענה כי לפני התאונה נהגה לטפל ולסעוד את אמה הקשישה וכיום אינה מסוגלת לכך.

החוקרים הגיעו לבית האם הקשישה, אישה חולה לאחר אירוע לב, על מנת לוודא כי בתה אינה מגיעה אליה יותר.

עו"ד מיכלס מציין שבמקרה של התחזות לנושא תפקיד רשמי, מדובר על עבירה על פי חוק, שלא רק שעשויה לפסול בבית המשפט כל ממצא או עדות שנובעים מההתחזות - אלא אף ניתן להגיש בעקבותיה תלונה במשטרה.

הצעות עבודה

רצף עם פגיעה קשה בשורש כף היד קיבל הצעת עבודה: שמעתי מהחבר של הבן שלך שאתה רצף מעולה, האם תוכל לרצף לי את הדירה?"

במקרה אחר, בחורה לאחר תאונה עם שבר ברגל ופגיעה קשה בברך המגבילה אותה בהליכה קיבלה הצעת עבודה להיות שליחה לציוד של חיות מחמד. במהלך השיחה - נשאלה שאלות כמו "נכון שאין לך כל בעיה לטפס מדרגות בבית בלי מעלית?"

איך להימנע ממלכודות החוקרים?

דום שתיקה: הימנעו מלדבר, להתייחס או לבצע פומבית פעולות באופן הסותר את הטענות כלפי חברות הביטוח - גם לא בסביבת מקורבים בלבד. גם סחיבת קניות מהסופרמרקט עלולה לשמש נגדכם בבית המשפט.

כבדו חשדהו: בקשו תעודה מזהה ובררו מי איש המקצוע המגיע לביתכם.

בלי נחמדות: אם חוקר דופק בדלת ביתכם, אין צורך להיות אדיבים: ולשתף פעולה. שלחו אותו לדרכו.

הצעות עבודה: להיזהר מהגשת מועמדות להצעות עבודה המחייבות מאמץ פיזי; או להתנדב לביצוע מטלות פיזיות בעבודה.

להימנע מהצהרת בריאות: אל תחתמו על דבר הדורש הצהרת בריאות תקינה, מבלי לציין את הבעיה הרפואית הזמנית או הקבועה ממנה אתם סובלים: מנוי לחדר כושר, יציאה לטיול מאורגן חתימה על טופסי ביטוח באופן אגבי וכד'.

להיזהר מרשתות חברתיות: בשום פנים ואופן לא להעלות לפייסבוק, או לכל רשת חברתית אחרת, או לצרף לדוא"ל, תמונות שעלולות להתפרש כאילו לא קיימת נכות בפועל, גם אם הן מתקופה אחרת.

היזהרו מהצעות פשרה: ברוב המקרים מדובר ב"שיטת מצליח" שמטרתה להוריד באופן ניכר את סכום הפיצויים במקרים שחברות הביטוח מעריכות שיפסידו בהן במשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully