וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפתוח את שוק המחזור לתחרות

דניאל מורגנשטרן

3.9.2013 / 8:43

הממונה על ההגבלים העסקיים קבע לאחרונה כי תאגיד המחזור אל"ה ניצל לרעה את מעמדו המונופליסטי. דניאל מורגנשטרן סבור כי על התאגיד להפנים את הפסיקה ולשנות את דרכיו

נפל דבר בישראל: הממונה על הגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, פסק לאחרונה כי "אל"ה (תאגיד המחזור החולש על 87% משוק מחזור מכלי המשקה בישראל) ניצל לרעה את מעמדה לפי סעיף 43 (א)(5) לפי חוק ההגבלים העסקיים". יתר על כן, בסעיף 87 לפסיקתו, נאמר כי "קביעה זו תהא ראיה לכאורה לנקבע בה בכל הליך משפטי". חד, ברור וחלק. החלטה שאינה משתמעת לשתי פנים ומעלה שוב את שאלת הריכוזיות במשק והשלכותיה על כל תחרות שממנה עתיד ליהנות הצרכן.

להרחיב את חוק הפיקדון

בסיפא להחלטתו קובע הממונה כי תאגיד אל"ה ניצל לרעה את כוחו המונופוליסטי כדי למנוע תחרות הוגנת מתאגיד המחזור אסופתא, הנמנה עם גדולי האספנים המקצועיים בישראל כבר למעלה מעשור, כאשר עד לאחרונה שימש קבלן משנה של אל"ה. לפני כשנה התקשרה אסופתא באופן עצמאי עם יצרנים ויבואנים בענף היינות והמשקאות והפך לתאגיד מחזור מתחרה לאל"ה.

חשוב להדגיש כי כניסתם של אסופתא או כל תאגיד מחזור חדש אחר, לשוק זה, תביא ליישום מיטבי של חוק הפיקדון על מכלי משקה התשנ"ט 1999, ותממש את כוונת המחוקק באמצעות העמקת האיסוף ממגזר הצרכנים הפרטיים ומשקי הבית.

תאגיד אל"ה הוקם כחברה שלא למטרות רווח ב-6 לאוקטובר 2001 - 6 ימים לאחר כניסתו לתוקף של חוק הפיקדון – על ידי ארבעת יצרניות המשקאות המרכזיות בארץ: החברה המרכזית למשקאות קלים בע"מ (קוקה קולה), מעיינות עדן בע"מ, טמפו משקאות קלים בע"מ ויפאורה תבורי בע"מ. מרגע ייסודה התוו בעלי התאגיד הנ"ל החברה את דרכו המונופוליסטית. דרך שכמעט ולא הותירה נתח שוק משמעותי דיו לכניסת מתחרים לגיטימיים, כשגם במסגרת הנתח הצנוע שנותר העדיפה אל"ה להקשות על המתחרים הפוטנציאליים.

עד לכניסתו לתוקף של תיקון מספר 4 לחוק הפיקדון ב 9.2.2010 שפתח למעשה את שוק המחזור לתחרות, פעל תאגיד אל"ה כחברה פרטית בע"מ, אך מכוח סעיף 8 א' לחוק היה מחויב להתנהלות לפי אמות מידה של שקיפות והוגנות ציבורית. אל"ה ובעליה ספגו קיטונות של ביקורת מכל עבר על התנהלותו, על שיעורי האיסוף הנמוכים ועל פעלתנותו להפחתת שיעורי האיסוף בדיעבד בוועדת הכלכלה של הכנסת. כל זאת, במקום להתאמץ ולעודד איסוף נמרץ ויעיל.

תאגיד אל"ה לא פעל על פי השינוי החוקי שחל במעמדו מאותו היום, והמשיך בהתנהלותו המונופוליסטית כבימים ימימה ואף החריף אותה. בתוך כך, הטיח אל"ה במרוצת השנה האחרונה סנקציות שונות שנועדו להדיר את רגליו של תאגיד אסופתא מהתחרות מולו. סנקציות מתועדות שהועברו לבדיקת הממונה. שנה דרמטית זאת הוכרעה כעת עם קביעת הממונה על ההגבלים כי אכן אל"ה ניצלה לרעה את מעמדה.

יחד עם שוחרי הסביבה ופעילי המחזור, מייחל כיום עם ישראל כולו להחלטה מושכלת של בעלי תאגיד אל"ה להפנים את פסיקת הממונה שמשמעותה לקפל את דגלי המונופול. הציבור מצפה מאל"ה לפנות חלק מהבמה למתחרים אמיתיים צעירים ופעילים, הנושאים את דגלי היעילות והוזלת השירות ליצרני ויבואני המשקאות, כמו גם לציבור הצרכנים.

בתוך כך, ועל רקע קביעתו הנחרצת של הממונה, על השר להגנת הסביבה להרחיב כעת את חוק הפיקדון ולהחילו גם על 750 מיליון המיכלים המשפחתיים (ליטר וחצי) המשווקים בקרבנו, בכדי להקל על החזרת המכלים הריקים מצד הציבור וקבלת הפדיון תמורתם בכל בית ממכר. הציבור ירוויח החזר כספי גם על מיכלי המשקה הנפוצים הללו, היצרנים והיבואנים ימחזרו כמויות גדולות יותר של מיכלים והתרומה הסביבתית תתממש על פי כוונתו המקורית של המחוקק.

דניאל מורגנשטרן – יועץ כלכלי וסביבתי, יוזם חוק הפיקדון על מכלי משקה

  • עוד באותו נושא:
  • מחזור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully