וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: העלייה במחירי הדירות צוברת תאוצה

עדי בן ישראל

9.9.2013 / 11:38

לפי הפרוטוקולים של ישיבת הריבית, ההחלטה על השארת הריבית ללא שינוי התקבלה פה אחד. מחירי הדירות זינקו ב-9.3% בשנה שהסתיימה ביוני. וגם: זה הזמן לצאת מהבורסה?

בבנק ישראל מודים כי קצב עליית מחירי הדירות שוב הואץ ומקווים שהצעדים החדשים להגבלת המשכנתאות יסייעו בהפחתת הסיכון במערכת הבנקאית.

"נטילת משכנתאות בהיקפים גבוהים נמשכת", נכתב בפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, שפורסמו היום (ב'). "על מנת להפחית את הסיכון לציבור נוטלי המשכנתאות ולמערכת הבנקאית, פרסם המפקח על הבנקים טיוטת הנחיות המגבילות את שיעור ההחזר מן ההכנסה, את חלק ההלוואה שניתן בריבית משתנה ואת התקופה הסופית לפירעון ההלוואה".

בשלהי אוגוסט הטיל המפקח על הבנקים דודו זקן הגבלות נוספות בשוק המשכנתאות - בפעם השביעית ב-3.5 השנים האחרונות. זו הייתה הפעם הראשונה שבנק ישראל התערב גם ביכולת ההחזר החודשי של הלווים. (לסיפור המלא)

לפי נתוני בנק ישראל, ביוני ניטלו משכנתאות בהיקף של 5 מיליארדי שקל, לעומת ממוצע חודשי של 4.4 מיליארדי שקל מתחילת השנה. מנתוני הלמ"ס עולה כי סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן (שמתבסס על מחירי שכר הדירה) עלה בחודש יולי ב-1%, בהמשך לעלייה של 0.3% ביוני. ב-12 החודשים שהסתיימו ביולי עלה סעיף זה ב-3.1%, בדומה לעלייה ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני. במחירי הדירות, הנמדדים על פי סקר מחירי הדירות של הלמ"ס ואינם נכללים במדד המחירים לצרכן, נרשמה במאי-יולי עלייה של 0.5%, והנתון עודכן כלפי מעלה לחודשים קודמים.

"על פי הנתונים המעודכנים נבלמה הירידה בקצב השנתי של עליית מחירי הדירות, וב-12 החודשים שהסתיימו ביוני הקצב עלה ל-9.3%, לעומת 8.7% ב-12 החודשים שהסתיימו במאי. מספר העסקאות בשוק הדיור ממשיך לגדול", נכתב בפרוטוקולים.

בבנק ישראל תולים תקווה בצעדים החדשים בשוק המשכנתאות אך לא מדברים על הורדת מחירי הדירות, כי אם על יציבות המערכת הבנקאית: "חברי הוועדה דנו גם החודש בהשלכות הגידול המהיר במשכנתאות... חברי הוועדה סברו כי הצעדים האחרונים שנקט המפקח על הבנקים – ההנחיות המגבילות את שיעור ההחזר מן ההכנסה, את חלק ההלוואה שניתן בריבית משתנה ואת התקופה המרבית לפירעון ההלוואה – ממתנים את הסיכון היציבותי הנובע מהגידול וההרכב של המשכנתאות".

מהפרוטוקולים עולה גם החשש בקרב חברי הוועדה מוניטרית מהפחתת רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב בארה"ב. בשוק מעריכים כי כבר החודש יכריז הפד על הפחתת הרכישות, העומדות היום על 85 מיליארד דולר בחודש. בשווקים חוששים מפגיעה בצמיחה בכלכלת ארה"ב והמשקיעים חוששים מתנודתיות.

"אי הוודאות לגבי העיתוי המדויק של תחילת התהליך, עוצמתו והשלכותיו צפויים להגביר את התנודתיות בשווקים הפיננסים", נכתב בפרוטוקולים של בנק ישראל. "כמו כן הוזכר כי שער החליפין האפקטיבי נותר בסיכום החודש האחרון ללא שינוי, לאחר שבחודשים הקודמים אפיינה אותו מגמת ייסוף".

לפי הפרוטוקולים, כל המשתתפים בישיבת הריבית האחרונה תמכו בהשארתה ללא שינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully