וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא של יותר מעשור במכירת דירות ברבעון השני

עדי בן ישראל

12.9.2013 / 12:25

זינוק של 24% ברכישת דירות; הצעירים הובילו עם זינוק של 30% ברכישות. האוצר: הזוגות הצעירים הסתערו על דירות זולות בחריש במחירים של 682 אלף שקל

הצעירים לא מאמינים להצהרות הממשלה בדבר הורדת מחירי הדירות - ומסתערים על ערים זולות. מנתונים שפרסם היום (ה') משרד האוצר עולה כי במהלך הרבעון השני של השנה נרכשו כ-32 אלף דירות (חדשות ויד שנייה) - שיא שלא נראה מתחילת העשור הקודם, אז החלה מדידת האוצר. מדובר בעלייה של 24% בהשוואה לרבעון הראשון.

מכירות דירות. גלובס
מכירות דירות/גלובס

"את הגידול בעסקאות ברבעון הובילו הזוגות הצעירים, עם עלייה של 30%, לאחר שני רבעונים רצופים של ירידות", נכתב בסקירת האוצר. בסך הכל רכשו הצעירים כ-13 אלף דירות ברבעון השני. לפי האוצר, "את הגידול ברכישות הזוגות הצעירים הובילו אזור חדרה (על רקע שיווק מוגבר של קרקעות בישוב קציר-חריש) ואזור ירושלים, בין היתר על רקע גידול חד בעסקאות בישוב בית"ר עילית. בעיר ירושלים נרשם גידול חד ברכישת דירות יד שניה ע"י זוגות צעירים, בין היתר על רקע מתן 'מענק ירושלים' ומכירות מוגברות של משקיעים".

"מענק ירושלים" בסך 100 אלף שקל לרוכשי דירה ראשונה בעיר גרם לעלייה של 40% ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים בבירה. הגידול, לפי האוצר, היה בעיקר ברכישות דירות יד שנייה. באוצר מדגישים גם כי לפי הנתונים שבידיהם הקבלנים בירושלים לא ניצלו את המענק שניתן לצעירים כדי להעלות את מחירי הדירות, בניגוד לפרסומים בתקשורת: "לפי אחת הטענות שהוזכרו בתקשורת לאחרונה, קבלנים בירושלים 'ניצלו' את מתן המענק להעלאת מחירים בגובה המענק, או בקירוב אליו. בהתבסס על העסקאות בפועל (ולא על מחיר מבוקש) ובהנחה שלא חל שינוי מהותי בתמהיל הדירות הנרכשות בתוך השכונות עצמן - לא נמצא תימוכין לטענה זו".

מכירות דירות. גלובס
מכירות דירות/גלובס

כאמור, רכישות הזוגות הצעירים התרכזו בעיקר ביישובים זולים יותר. כך, מחירה הממוצע של דירה חדשה שנרכשה בישוב קציר-חריש עמד ברבעון השני על כ-682 אלף שקל, נמוך ב‑43% ממחירה הממוצע של דירה חדשה שנרכשה ע"י זוגות צעירים ברבעון השני ברמה הארצית.

בקרב משקיעים ומשפרי דיור נרשמה עלייה של 20% ברכישת דירות ברבעון השני. עם זאת, משקל המשקיעים בסך העסקאות הוסיף לרדת - לרמה הנמוכה ביותר מאז 2003. אזור ת"א הוביל את הגידול ברכישות המשקיעים, אולם במקביל חל גידול משמעותי במכירות המשקיעים באזור, כאשר שיעור גבוה יותר של דירות אלו נמכר מחדש למשקיעים אחרים. משקל המשקיעים בסך הדירות החדשות הנרכשות באזור זה נמוך ב-23 נקודות האחוז בהשוואה לרמות השיא שנרשמו בסוף 2010. מאז אותה רמה, עת עמד משקל המשקיעים על 62%, ירד שיעור זה ל‑38%.

מכירות דירות. גלובס
מכירות דירות/גלובס

"במקביל", מדווחים באוצר, "נרשמה ירידה ניכרת ברמות המחירים של הדירות החדשות הנרכשות ע"י משקיעים. ניתן להניח כי תרמו לכך הן הכבדת המיסוי על דירות להשקעה והן החמרת תנאי המימון לדירות אלו".

בסך הכל נרכשו ברבעון השני 6,700 דירות ע"י משקיעים (כאמור, גידול של 20% לעומת הרבעון הקודם), ובאוצר מסבירים זאת בהקדמת רכישות לפני העלאת המע"מ בחודש יוני וכן בעלייה במכירת דירות ע"י משקיעים, כלומר תופעה בה משקיעים "ישנים" מוכרים דירות לידי משקיעים "חדשים". במהלך הרבעון נמכרו 4,800 דירות ע"י משקיעים. נתון מעניין מראה כי 34% מהדירות שמכרו משקיעים ברבעון השני נרכשו ע"י זוגות צעירים, בדומה לרבעון הראשון.

מכירות דירות. גלובס
מכירות דירות/גלובס

באשר לדירות יד-שנייה בלבד, ברבעון החולף נרכשו 24 אלף דירות יד-שנייה - גידול של 23%. השכר החציוני למשק בית שרכש דירה יד-שנייה ברבעון השני עמד על כ-11,200 שקל, בדומה לרמתו ברבעון הקודם. "ניתוח הממצאים מרמז על ירידה ברמות המינוף של הרוכשים, בפרט באזור ת"א" נמסר מהאוצר.

מכירות דירות. גלובס
מכירות דירות/גלובס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully