וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו: המניות הזרות שבהן מושקעת הפנסיה שלכם

15.9.2013 / 8:41

עוד ועוד מכספי הגופים המוסדיים, המנהלים את כספי הציבור, יוצאים לחו"ל, ובמאי נאמד שיעור החשיפה שלהם למניות מחוץ לתל אביב ב- 118 מיליארד שקל. המניה המועדפת: סיטי

כבר כמה שנים שהגופים המוסדיים הגדולים ביותר בישראל מוציאים יותר ויותר מכספי החיסכון הציבורי שהם מנהלים לחו"ל. במיוחד בולטת ההעדפה שלהם להשקיע במניות זרות, במקום במניות בשוק המקומי. כך, נכון לסוף חודש מאי השנה עמד שיעור החשיפה הכולל של המוסדיים למניות בחו"ל על כ-118 מיליארד שקל, שהם כ-9.6% מסך התיק שהם מנהלים, לעומת 60 מיליארד שקל בלבד רק שלוש שנים קודם לכן.

הסיבות העיקריות ליציאה המאסיבית של המוסדיים לחו"ל קשורות לצמיחה האדירה בהיקף הכספים המנוהלים באפיקי החיסכון לטווח ארוך, שהפכו גדולים על שוק ההון המקומי הקטן, שלא מאפשר פיזור ראוי של השקעות. גם הצורך של המוסדיים לצמצם את הסיכון הגיאו-פוליטי, ומהלכים שהובילה הרגולציה המקומית שהקלו על ביצוע ההשקעות בחו"ל, תרמו למגמה.

חלק משמעותי מהחשיפה המנייתית של הגופים המוסדיים הישראליים למניות בחו"ל (כולל מניות ישראליות הנסחרות בחו"ל), נעשה בצורה לא ישירה באמצעות קרנות נאמנות ותעודות סל. אולם חלק אחר מתיק המניות שלהם מושקע ישירות בשורה של מניות זרות.

מבדיקת "גלובס", הנסמכת על דיווחי ארבע מחמש קבוצות הביטוח הגדולות - מגדל, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים - עולה כי המניה הזרה הפופולרית ביותר בתיק ההשקעות הישירות של מנהלי ההשקעות בגופים הללו, היא של קבוצת הבנקאות האמריקאית סיטיגרופ (50.49+)

נכון לסוף יוני 2013, השקיעו מגדל, הפניקס ומנורה מבטחים כ-89 מיליון שקל במניית סיטי. בנק ההשקעות, שספג מכה אדירה במשבר האשראי העולמי של 2008, אינו הבנק הזר היחיד אשר חביב על מנהלי ההשקעות בארבע חברות הביטוח הגדולות. כך, במקומות התשיעי והעשירי ברשימה ניתן למצוא את מניות הבנקים בנק אוף אמריקה (14.49+) (בו מחזיקות הפניקס ומנורה) ו-JP מורגן (52.59+) (הפניקס, הראל ומנורה).

המניה הזרה השנייה שנמצאת במקום השני מבחינת היקף ההשקעה של קבוצות הביטוח היא זו של חברת התעשייה Norfolk Southern, וכל ההשקעה בה נעשתה על ידי מגדל. חברת הביטוח של שלמה אליהו, שמנהלת את התיק הגדול ביותר (כ-64 מיליארד שקל בכל הפוליסות ביטוחי חיים שמנוהלות בשוקי ההון), מחזיקה כיום מניות בשווי של כ-68 מיליון שקל בחברה זו.

סכום השקעה דומה הופנה על ידי מגדל, הפניקס ומנורה גם אל החברה השלישית בדירוג המניות הזרות האהודות. כאן מדובר במניית ענקית האינטרנט גוגל. אחריה ניצבות במקום הרביעי והחמישי מניות AT&T ונוברטיס עם השקעה בהיקף של כ-64 מיליון שקל בכל אחת מהן.

96 מיליון שקל במגזר הרכב

אילו עוד מניות בולטות בתיקי המוסדיים שבחנו? בעשירייה השנייה נמצאות שתי נציגות לסקטורים שיש להם נוכחות מכובדת בתיק המניות של ארבע החברות: הטכנולוגיה והאנרגיה. במקום ה-11 וה-12 נמצאות מניות קוואלקום ו-PBF עם השקעה כוללת של כ-49 מיליון שקל ו-43.5 מיליון שקל, בהתאמה.

אחריהן ניצבת מניית חברת יצרנית כלי הרכב טויוטה. למעשה, ארבע חברות הביטוח השקיעו בסך הכל כ-96 מיליון שקל במניות יצרניות כלי רכב בינלאומיות ובהן טויוטה, דיימלר, BMW, פולקסווגן, רולס רויס, ופורד.

עוד סקטור בולט בתיקי המניות הזרות הוא הפארמה. בין מניות חברות התרופות שהמוסדיים משקיעים בהן - לצד השקעות גדולות בהרבה במניות הפארמה הישראליות טבע ופריגו - ישנן חברות ענק כגון נוברטיס שכבר הזכרנו, פייזר, באייר, סאנופי, רושה, גלקסו סמית' קליין, בריסטול מאיירס ואחרות.

בסך הכל, מתוך סכום כולל של כ-2.25 מיליארד שקל שמחזיקות ארבע קבוצות הביטוח במניות של חברות זרות הנסחרות בחו"ל, סך של כ-227 מיליון שקל הלך לחברות הפארמה, בעוד שבחברות מסקטור הבנקאות משקיעים מנהלי ההשקעות כ-254 מיליון שקל. בסקטור האנרגיה מחזיקות החברות במניות בסכום מצרפי של מעל לכ-180 מיליון שקל.

באופן לא מפתיע מניות הטכנולוגיה מהוות מרכיב מרכזי אף יותר בתיקי המניות בהחזקה ישירה של חברות הביטוח הגדולות, כ-20% שהם כ-449 מיליון שקל. מדובר בעיקר בהשקעה ישירה של כ-226 מיליון שקל במניות חברות תשתיות מחשוב, ושל כ-131 מיליון שקל במניות חברות אינטרנט (ובהן, בין היתר, גוגל, Ebay, באיידו, פייסבוק ואמזון).

מנורה עם חשיפה גבוהה לחו"ל

נכון לסוף יוני, כ-1.8% מסך הנכסים שניהלו מגדל, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים בפוליסות החיסכון המושקעות בשוק ההון, הופנו להשקעה ישירה במניות זרות סחירות בחו"ל. לאור גודלן של חברות הביטוח המקומיות, ולאור גודלן של החברות הבינלאומיות ומידת הסחירות הגבוהה בהן, נראה שמדובר רק בנקודת פתיחה, כשהמספרים הללו צפויים רק לגדול ככל שיחלוף הזמן.

קבוצת הביטוח הפניקס, שאת השקעותיה מנהל רועי יקיר, החזיקה נכון לסוף יוני בתיק מניות זרות סחירות בחו"ל בהיקף של כ-547 מיליון שקל. בסך הכל, החברה מחזיקה במסגרת זו בכ-76 חברות - השקעה המהווה כ-2.9% מהתיק הכולל שלה בפוליסות המשתתפות ברווחים.

לעומתה, מנורה מבטחים, שאת השקעותיה מנהל יוני טל, מחזיקה ישירות במניות זרות סחירות בחו"ל בהיקף מצרפי של כ-1.06 מיליארד שקל (60 חברות). מדובר בשיעור חשיפה גבוה יחסית ביחס לתיק הכולל - 7.25%.

מגדל, שאת השקעות העמיתים שלה מנהל עומר קרייזל, נחשבת היסטורית לגוף המוסדי הישראלי המוביל והראשון ביציאה לחו"ל. נכון לסוף יוני 2013 החברה החזיקה ישירות במניות זרות סחירות בחו"ל בהיקף של כ-572 מיליון שקל, שמהווה כ-0.9% מסך תיק החיסכון בביטוחי החיים שהחברה מנהלת בשוקי ההון. מגדל מחזיקה במניות של כ-20 חברות שונות.

לחברת הביטוח הראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל, תיק המניות הזרות הסחירות בחו"ל הקטן מבין ארבע החברות שבחנו. בסוף יוני, החזיקה הראל בכ-15 חברות, בסך מצרפי של כ-72 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully