וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום או מחר: ג'קי בן זקן יואשם בהרצת מניות

חן מענית

15.9.2013 / 11:27

כתבי אישום יוגשו ככל הנראה גם נגד הפיננסייר איתן אלדר, מבעלי השליטה בגיבור ספורט ונגד פעיל שוק ההון, צביקה קולנברנר, שותפיו של בן זקן לתרמית לכאורה

מסתמן: הפרקליטות עומדת להגיש היום (א') או מחר כתב אישום נגד איש העסקים, ג'קי בן זקן, בפרשת הרצת המניות בחברת מנופים פיננסיים. כתבי אישום יוגשו ככול הנראה גם נגד הפיננסייר איתן אלדר, מבעלי השליטה בגיבור ספורט ונגד פעיל שוק ההון, צביקה קולנברנר, שותפיו של בן זקן לתרמית לכאורה.

ל"גלובס" נודע כי לאחר בחינה של חומרי החקירה שהועברו אליה מרשות ניירות ערך במארס 2012 הגיעה לאחרונה פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) לידי מסקנה כי חומר הראיות מוצק דיו כדי להאשים את בן זקן, אלדר וקולנברנר כי הם הריצו את מניות חברת מנופים פיננסיים לישראל (מפל) בדצמבר 2010. זאת, כדי לעמוד בתנאי הסף לכניסת מניית מנופים למדד תל אביב 100. מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) נמסר בתגובה כי "זמן שלא הוגש כתב אישום לבית המשפט, אין הפרקליטות נוהגת להתייחס אליו, ואין בכך לאשר או להכחיש דבר".

לפני כחצי שנה זימנה הפרקליטות את בן זקן ואלדר לשימועים בפניה בפרשה והמליצה להעמידם לדין בכפוף לשימוע. ואולם, השניים לא מיצו לבסוף את זכותם לשימועים. בן זקן ויתר על זכות השימוע לאחר שבפרקליטות סירבו לבקשת פרקליטיו, עוה"ד נבות תל-צור וירון ליפשס ממשרד רם כספי ושות', לדחות את מועד השימוע שנקבע לו, בטענה כי דרוש לו זמן נוסף להתכונן אליו.

אלדר מצדו ביקש, באמצעות עוה"ד ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, לקבל לידיו חוות דעת של מומחה שתומכת בטענות הפרקליטות נגדו לצורך ניהול השימוע ואף עתר לבג"ץ בבקשה לחייב את הפרקליטות להעביר את חוות הדעת לידיו. אלדר טען כי חוות דעת מסוג זה היא בליבת חומר החקירה הדרוש כדי להתכונן לשימוע, אך בתחילת החודש, דחו שופטי בית המשפט העליון את עתירתו בקבעם כי חוות דעת של מומחה מתחום שוק ההון אינה ראיה מרכזית להוכחת עבירה של השפעה בתרמית על שער נייר ערך ולכן אינה מעיקרי חומר החקירה ולאור דחיית העתירה גם אלדר לא ניגש לשימוע. במכתב הזימון לשימוע פירטה הפרקליטות את האישומים והטענות נגד בן זקן, אלדר וקולנברנר שצפויים להופיע בכתבי האישום.

לפי הפרקליטות, במהלך שנת 2010 פעלו בן זקן ונושאי משרה נוספים בחברת מנופים הציבורית, כדי שמניית החברה תעמוד בתנאי הסף שקבעה הבורסה לצורך כניסה למדד ת"א 100, בין היתר ביחס לאחוז החזקות הציבור במנייה וביחס לשווי שוק ממוצע במועד הקובע לעדכון המאגר. לטענת הפרקליטות, "בסמוך ל-15 בנובמבר 2010 קשרו בן זקן ואלדר קשר להשפיע במרמה על שער מניית מנופים בדרך של רכישת מניות מנופים במהלך המסחר בבורסה במטרה להביא לכך שמניית מנופים תעמוד בתנאי הכניסה למדד ת"א 100 במועד הקובע לעדכון המדד, קרי ה-30 בנובמבר 2010", כתבה הפרקליטות במכתבי הזימון לשימוע.

לטענת הפרקליטות, במסגרת הקשר היה אלדר אחראי על הביצוע בפועל של התוכנית המרמתית להעלאת שער המניה על-ידי רכישת מניות מנופים פיננסיים במסחר בבורסה, ובן זקן היה אמון על מציאת מימון התוכנית. "אלדר מסר לבן זקן את הערכתו ביחס לסכום הכסף שיידרש לצורך מימון התוכנית המרמתית להעלאת השער, ואלדר פעל לאיתור משקיע שירכוש את מניות מנופים מבן זקן במהלך תקופת הפעילות, ובכך יספק לאלדר מימון להמשך פעילותו", נטען. הפרקליטות מוסיפה וטוענת כי "על בסיס הסכמותיו של בן זקן עם אלדר, קשר אלדר עם קולנברנר לפעול בצוותא במסחר בבורסה לרכישת מניות מנופים על מנת להעלות את שער המניה. אלדר מסר לקולנברנר פרטים אודות מעורבות בן זקן בתוכנית".

בהמשך, טוענת הפרקליטות, ביצעו אלדר וקולנברנר פעילות שהביאה לעליית שער המניה. אלדר, לפי הרשות, הזרים ביקושים אדירים למניית מנופים בסינכרון עם קולנברנר. כך, לפי החשד, חלק מהוראות הרכישה של אלדר הועברו לקראת תום יום המסחר והתבצעו מול הוראות מכירה שהעביר קולנברנר, ומול הוראות מכירה שהעביר אלדר בעצמו מחשבונות אחרים, שבהם הוא מיופה-כוח. שער מניית מנופים, טוענים ברשות, עלה במהלך התקופה הזאת ב-5%, והיא קיבלה את כרטיס הכניסה המיוחל לרשימת ת"א 100.
במכתב הזימון לשימוע פירטה הפרקליטות כי בין ה-18 בנובמבר 2010 ל-30 בנובמבר רכש אלדר בבורסה סך כולל של 17 מיליון מניות מנופים במסגרת התוכנית המרמתית להעלאת השער. עוד נטען כי לאחר מכן מכר אלדר בעסקאות מחוץ לבורסה כחלק מהתכנית המרמתית סך כולל של כ-15.6 מיליון מניות מנופים. לפי טענת הפרקליטות, המניות שרוכש אלדר נמכרות בעסקות מחוץ לבורסה לאיש עסקים רוסי ממוצא גרוזיני, טימור בן-יהודה, ולעו"ד צבי לברון.

באוגוסט 2012 נפרד בן זקן מאחזקותיו בחברת מנופים פיננסיים, איתה היה מזוהה. בן זקן מכר את מניותיו בחברה (11.5%) תמורת 97 מיליון שקל - פרמיה של 18% על מחיר השוק. הרוכשים היו שני שותפיו של בן זקן בחברת ההשקעות, מרכוס וובר, שרכש 8.9% מהמניות ועלה לאחזקה של 48.8%; ואברהם נניקשווילי, שרכש 2.6%. מנופים פיננסיים פעילה בתחום של ייזום נדל"ן מניב (בבעלותה המרכז המסחרי סטאר סנטר באשדוד, קניון ארנה בהרצליה) ונדל"ן למגורים. פעילות נדל"ן שהייתה לה בארה"ב הסבה לחברה הפסדים כבדים.

בן זקן ואלדר יואשמו גם כי שתלו כתבות חיוביות על החברה בעיתון "כלכליסט" לפי ההערכות וכעולה ממכתבי הזימון לשימוע שנשלחו אליהם, בן זקן ואלדר יואשמו בפרשה גם בעבירה של הנעה בתרמית לרכישת ניירות ערך לפי סעיף 54(1) לחוק ני"ע. זאת, מכיוון שלטענת הפרקליטות הם שתלו כתבות חיוביות על מנופים פיננסיים אצל עיתונאי "כלכליסט", גולן חזני, במטרה להעלות את שער מניית החברה.
לדברי הפרקליטות, במסגרת הקשר להעלאת שער מניית מנופים סיכמו בן זקן ואלדר לפעול לפרסום כתבות חיוביות אודות מנופים בעיתונות הכלכלית, במטרה להניע את ציבור המשקיעים לרכישת מניות מנופים ולהעלות את שערן.

"ב-22 בנובמבר 2011 בסביבות 11:45 נפגשו בן זקן ואלדר וסיכמו כי ימסרו לעיתונאי, גולן חזני, מידע כוזב, על-מנת שישמש בסיס לכתבה עיתונאית, שהוא יפרסם. לפי המידע הכוזב התנהל משא ומתן מתקדם ומשמעותי בין בן זקן לשמפחת גרמזיאן - משפחה יהודית קנדית בעלת שם הון, לרכישת חלק מהשליטה במנופים. בפועל לא התקיים כל משא ומתן כזה", כתבה הפרקליטות.

לטענת הפרקליטות, בעקבות המידע המוטעה שנמסר לחזני, הוא פרסם ב-23 בנובמבר 2010 ב"כלכליסט" כתבה שהכין בהסתמך על המידע הכוזב תחת הכותרת: "משפחת גרמזיאן רוצה להיות שותפה של בן זקן". מאוחר יותר באותו היום התפרסמה הכתבה גם באתר האינטרנט של העיתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully