וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המדדים ננעלו בירידות בעקבות החשש מ"שיתוק" מתמשך

יוסי ניסן

3.10.2013 / 0:35

סקר ה-ADP הצביע על יצירה של 166 אלף משרות בספטמבר בסקטור הפרטי, מתחת לצפי בשוק. מושל בפד: "תוכנית הרכישות צריכה להימשך שנים רבות"

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ד') בירידות שערים, זאת על רקע חששות ה"שיתוק" של הממשלה הפדרלית בארה"ב לאחר שהפוליטיקאים לא הגיעו להסכמות על חוק התקציב ותקרת החוב. בזירת המאקרו פורסם היום סקר ה-ADP שהצביע על נתונים נמוכים מהצפי.

הפד עשוי להפחית את רכישות האג"ח בקצב נמוך מאוד בשנים הבאות, במטרה להבטיח כי הכלכלה במסלול של התאוששות, שוק תעסוקה מלא והאינפלציה בשיעור של 2%, כך אמר היום אריק רוסנגרין, נשיא הפד' בבוסטון. לפי לוח הזמנים שמציע רוסנגרין, תוכנית רכישות האג"ח צריכה להימשך "שנים רבות" והרבה מעבר לאמצע 2014, היעד המקורי שהוצע ע"י היו"ר בן ברננקי.

סוחרים בבורסה בניו יורק. AP
סוחרים בבורסה בניו יורק/AP

אתמול המשקיעים בארה"ב דווקא התעלמו מה"שיתוק" בממשלה, ובורסות וול סטריט סיימו בעליות בשיעור מירבי של 1.1%. המשקיעים הניחו כי השבתה קצרה, אם תגיע לפתרון מהיר שיאפשר את אישור חוק התקציב לשנת הכספים של 2014, לא תרגום נזק משמעותי לכלכלת ארה"ב.

ואולם, מסתמן שפתרון מהיר לא בטוח יגיע וכי המחוקקים ככל הנראה ימשכו את המאבקים הפוליטיים עוד זמן מה, ולראייה לפי שעה לא נקבע לו"ז להמשך המו"מ בין הדמוקרטים לרפובליקאים. אנליסט בכיר בסיטי ציין כי "ארה"ב נראית כמו ארץ עוץ שמנוהלת על ידי ליצנים. התצוגה המבישה של חוסר התפקוד הפוליטי עשויה להפוך לאסון כלכלי".

"השיתוק" (shutdown) נכנס אתמול רשמית לתוקף לאחר שלא הושגה פשרה בין הרפובליקנים לדמוקרטים, בעיקר לאור רצונם של הרפובליקנים לדחות את יישום חוק הבריאות של אובמה (obamacare). הבית הלבן, מצידו, הודיע שהחוק הזה אינו נתון למשא ומתן. הפעם האחרונה בה שותקה הממשלה הפדרלית היתה ב-1995.

ב-17 באוקטובר תגיע ארה"ב לתקרת החוב שלה, 16.8 טריליון דולר, ובממשל אובמה שוברים את הראש כיצד להגיע להסכמות עם הרפובליקאים להעלות (שוב) את תקרת החוב. ההשבתה החלקית של שירותי הממשל תסב לכלכלת ארה"ב נזק של 300 מיליון דולר ביום במונחי אובדן תוצר, לפי הערכת IHS. בבנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריכים כי הנזק הוא 8 מיליארד דולר בשבוע. סך התמ"ג של ארה"ב עומד על 15.7 טריליון דולר.

מן העבר השני של האוקיינוס, הבנק המרכזי האירופי החליט להותיר את הריבית המרכזית על כנה, ברמת שפל של 0.5%. במסיבת העיתונאים שקיים לאחר מכן יו"ר הבנק מריו דרגי, הוא טען כי העלייה במחירי הסחורות עלולה לפגוע בהתאוששות השברירית של גוש האירו.

עוד באירופה, התפחות פוליטית מפתיעה באיטליה: מפלגתו של סילביו ברלוסקוני (PdL) החליטה לגבות את ראש הממשלה אנריקו לטה בהצבעת האי-אמון, מה שהזניק את מדד FTSE MIB לשיא של שנתיים. לטה הזהיר מסיכון "גורלי" לכלכלת איטליה אם ממשלתו תיפול.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully