וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות! שלדים בבורסה

ד"ר מיכאלה אלרם

6.10.2013 / 13:23

תופעית השלדים בבורסה - חברות שאיבדו מערכן ואת כספי המשקיעים הפכה לתופעה. ד"ר מיראלה אלרם מביאה את מיקרה לייפוייב כדוגמא וקוראת לרגולטור להתערב

חיים רמון, לשעבר ח"כ ושר, השלים לפני מספר שבועות את מכירת חברת לייפוייב לקבוצת משקיעים בראשות רון וייסברג. בשנים האחרונות איבדה לייפוייב 99% מערכה. רמון כיהן כיו"ר בתקופה שבין ספטמבר 2009 ליוני 2013 תקופה בה קרסה החברה סופית והפכה לשלד בורסאי. היו ימים בעבר שלייפוייב נחשבה למנייה פופולרית במגזר החרדי והיא נסקה לשווי של כ- 200 מיליון דולר. במסגרת המכירה תמוזג לייפוייב לשלד בורסאי בארה"ב ותהיה זכאית ל 1.25 מיליון שקל לפירעון חובותיה ולתמלוגים בעתיד.

עם פרסום דבר המכירה הגיב רמון ומסר שהעסקה מציפה ערך כפול לבעלי המניות. לדבריו "המיזוג יכניס נפח פעילות משמעותי לחברה ובעלי המניות ייהנו מתמורה עתידית – הן מעליית שווי החברה בגין הכנסת פעילות לתוכה והן בגין ההכנסות הצפויות." נשמע מדהים. הצפת הערך הכפול היא, בשלב זה לפחות, רטוריקה חסרת משמעות במיוחד לבעלי המניות שכאמור מחקו 99% מהשקעתם. הצהרות ריקות מתוכן הן בגדר חוצפה ופטפוט מיותר. במיוחד כשרמון אינו יודע כיום האם ההשקעות שייכנסו לשלד של לייפוייב יניבו רווחים.

פצעים כרוניים בבורסה...

לייפוייב פיתחה בשנות קיומה העצמאי מכשיר B.S.T לטיפול בפצעים כרוניים. על המכשיר נבנה "החלום" שהטיס את המנייה לשמיים. פעם נמסרה הודעה על משא ומתן להסכם הפצה באירופה עם תחזית הכנסות אפשרית של מיליוני יורו והמנייה זינקה בפראות 31.2%. בטרם יבשה הדיו על ההודעה באירופה דווח שהמכשיר נמצא בבדיקות מפיצים בארה"ב ובמזרח הרחוק והמנייה זינקה 47.3% במחזורים כספיים גדולים של מיליוני שקלים. הזינוקים לא נרגעו לאחר הודעות נוספות "אופטימיות" של הצלחה בניסויים בריפוי פצעים עמוקים כרוניים בקרב 11 חולים בשמונה מרכזים רפואיים. חשוב להדגיש שלרמון כיו"ר לא היה קשר למרבית ההודעות.

ההודעה הנוכחית של רמון על "הצפת ערך כפול" היא לעג לרש למחזיקי המניות שרוששו מכספם "כנראה התבצע דילול מניות במכירת החברה" וגם הודעה חסרת תוכן או סיפור ניחומים עצוב. לייפוייב תקבל כאמור 1.25 מיליון שקל לפירעון חובות מסכום זה בעלי המניות לא יראו שקל בודד.

השלד הציבורי שיקלוט את לייפוייב והמכשיר לריפוי פצעים, ישלם תמלוגים של 20% מכל הכנסה עתידית בשנתיים הראשונות ו 10% בכל אחת משמונה השנים הבאות ועד עשר שנים. אם עד היום לייפוייב כחברה עצמאית לא הצליחה למסחר את מכשיר הפלא לריפוי פצעים מדוע השלד הציבורי של וייסברג יצליח? אם השלד יזדקק לגיוס הון האם ההכנסות העתידיות ישמרו? קשה לדעת. בכל מקרה רמון נשמע אופטימי באופן יוצא דופן.

רשות ניירות ערך – מקרה מבחן

לייפוייב היא עוד שלד בערימת השלדים הענקית שנקברו בבורסה בין השנים 2009-2013. רוב השלדים נפחו את נשמתם בגלל הקרקעות ברומניה או בולגריה ואחרים בגלל מינוף חריג להשקעות נדל"ן בארה"ב או הולנד וקזחסטן. לייפוייב גססה כיוון שהפצע אצלה לא התרפא לצער המשקיעים והכסף בקופה נגמר. תופעת השלדים בבורסה הפכה כידוע למגיפה מדבקת.

רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' שמואל האוזר, צריכה ללמוד וללמד את הציבור איך להיזהר משלדים ומהם הסיבות העיקריות לחשוד שחברה עלולה בעתיד להפוך לשלד. הרשות היא הרגולטור של שוק ההון וככזה הלימוד לציבור חשוב ומעניין. לייפוייב היא קייס סטאדי ראוי למבחן הרשות ממנו נוכל להסיק מסקנות לעתיד וללמוד. רמון יכול להסביר לראשות לניירות ערך באריכות את הדרדרות לייפוייב ואת הערך הכפול שהיא מציפה כשפצעיה מזוהמים.

ד"ר מיכאלה אלרם, מרצה לכלכלה ואסטרטגיה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully