וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה יכריז על ג'נט יילן כיו"ר הפדרל ריזרב

9.10.2013 / 8:44

יילן תהיה האשה הראשונה שתעמוד בראש הבנק המרכזי בארה"ב. היא תומכת במדיניות מרחיבה, כמו ברננקי. כמו כל חברי חבר הנגידים של ה'פד', גם יילן מיליונרית

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יכריז הערב (ד') על מינויה של הכלכלנית ג'נט יילן, בת 67, ליו"ר הפדרל ריזרב. יילן, שמכהנת עתה כסגן יו"ר ה'פד', ידועה כיונה מוניטרית, כלומר כתומכת במדיניות מוניטרית מרחיבה ובמאמצים לצמצום האבטלה, בדיוק כמו האדם שאותו היא אמורה להחליף, בן ברננקי, שעומד לסיים את תפקידו ב-31 בינואר 2014.

אובמה העדיף למסור את התפקיד ללורנס סאמרס, שהיה יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן בתקופת הכהונה הראשונה של הנשיא, וקודם לכן נשיא אוניברסיטת הארווארד ושר האוצר בממשלו של ביל קלינטון. אך סאמרס החליט להסיר את מועמדותו למינוי בגלל חשש שתהליך אישורו בסנאט יהיה קשה ופוגעני. הוא היה צפוי לשמש מטרה להתקפות לא רק של סנטורים רפבוליקאיים אלא גם של מחוקקים דמוקרטיים ליברליים, שטענו שהוא מקורב מדי לוול סטריט.

על פי הערכות בוושינגטון, גם מינויה של יילן לא יתנהל על מי מנוחות, אך היא תאושר בסופו של דבר. הסנטור הדמוקרטי צ'רלס שומר אמר ל"ניו יורק טיימס": "אני חושב שיש סיכוי טוב מאוד שיילן תאושר. היא נהנית מתמיכה דו-מפלגתית". אך הסנטור הרפובליקאי בוב קורקר, חבר בוועדת הבנקאות של הסנאט, אמר: "הצבעתי נגד מינויה של יילן לסגן ראש ה'פד' ב-2010 בגלל השקפותיה היוניות על מדיניות מוניטארית. אנו נבחן בקפידה את הרקורד שלה מאז, אך לא ידוע לי על שום שינוי בהשקפותיה בשלוש השנים שחלפו".

ברננקי, שעם פרישתו ישלים שמונה שנות כהונה, עמד בראש המאמץ המסיבי להציל את המערכת הפיננסית מהתהום שאליה הידרדרה במשבר 2008. מאמץ זה נמשך עד היום והוא בא לידי ביטוי במחויבות ה'פד' לשמור את שערי הריבית לטווח קצר ברמה שקרובה לאפס, וברכישת אג"ח בשווי 85 מיליארד דולר בחודש, כדי לדחוף כלפי מטה את ריביות המשכנתאות והלוואות אחרות ולדרבן את הצמיחה.

ילן השתתפה בגיבוש תכניות אלה ותיאמה את הוצאתן אל הפועל ולכן כנסיתה לתפקיד צפויה להיות חלקה ולבטא המשכיות. על פי דיווחים בוושינגטון, היא היתה יותר "יונית" אפילו מברננקי ודחפה לנקוט צעדים נוספים לעידוד הצמיחה במשק. היא האמינה, וכנראה עדיין מאמינה, שרמת הסיכון לאינפלציה עודה נמוכה ושה'פד' יכול להזרים כספים למשק בלי לחשוש שהאינפלציה תרים ראש. היא צפויה אפוא להמשיך את מדיניות ההקלה הכמותית של ברננקי זמן רב ככל האפשר ותתנגד, כנראה, להעלאות בשערי הריבית בהעדר סימני אינפלציה ברורים.

יילן היא יהודיה, כמו שלושת האנשים שקדמו לה בתפקיד: ברננקי, אלן גרינספן ופול ווקר. בעלה, ג'ורג' אקרלוף, הוא כלכלן שעובד עתה בקרן המטבע הבינלאומית. הוא נולדה בברוקלין. יילן היתה עוזרת פרופסור בפקולטה לכלכלה בהאווארד בין 1971 ל-1976 וכלכלנית ב'פד' בשנים 1977 ו-1978. ב-1980 היא החלה ללמד מאקרו-כלכלה בבית-הספר למינהל עסקים ע"ש האס באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. היא שירתה במועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן בממשל קלינטון בשנים 1997-1999 והיתה חברה בחבר הנגידים של ה'פד' בין 1994 ל-1997.

כמו כל נגידי ה'פד, יילן היא מיליונרית. לפי טופס הדיווח הפיננסי שלה, הנדרש מנושאי תפקידים שטעונים אישור בסנט, שווי הונה נאמד ב-4.8 מיליון דולר, נכון ל-2012. ברננקי, אגב, הוא הפחות עשיר מכל הנגידים האחרים.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'נט יילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully