וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנועי חיפוש יחויבו לשלם תמלוגים ליצרני תוכן?

הלל קורן

9.10.2013 / 9:26

ח"כ מרגלית מבקש לשנות את חוק היוצרים המנדטורי: "צריך להבטיח שלא נגיע לריכוזיות גם בתחום מנועי החיפוש אם לא נחוקק עכשיו את החוק, העיתונות החופשית בישראל תפגע קשות"

ח"כ אראל מרגלית הגיש הבוקר (ד') בכנסת את "חוק היוצרים החדש" אשר מציע לראשונה להסדיר את זכויות גופי התקשורת והיוצרים העצמאיים ברשת אל מול מנועי החיפוש. לפי הצעת החוק, יוקם מנגנון תמלוגים מיוחד אשר נעשה בו שימוש בחוק עידוד התרבות והיצירה בישראל בעבר.

התוכן עובר היום מהפרינט לאונליין ויוצר שינויים דרמטיים במודל הקיימות של כלי התקשורת בישראל ובעולם. מנועי החיפוש הם גופים בעלי חשיבות והשפעה, אשר מסייעים למשתמשי הקצה ומסייעים בהתאמת תוכן בהתאם לרצונותיהם. יחד עם זאת, מנועי החיפוש עושים שימוש בתוכן שרבות הושקע ומושקע בפיתוחו וביצירתו ע"י גופי תוכן, וזאת תוך גריפת רווחים גדולים.

"במקביל להיחלשות התקשורת, מנועי החיפוש מתחזקים והופכים לשריף הבלתי מעורער בניהול וניווט התכנים ברשת. גוגל נהנית מהכנסות המבוססות על תכנים שיצרו גופים אחרים ברשת. כיזם לשעבר, אני מלא הערכה וכבוד לטכנולוגיה ולחברות הללו שמשנות את המציאות, אך עלינו לדאוג שצמיחתו של מנוע החיפוש לא יבוא על חשבון התקשורת החופשית והדמוקרטיה", אומר מרגלית.

עוד הוסיף ח"כ מרגלית: "צריך להבטיח שלא נגיע לריכוזיות גם בתחום מנועי החיפוש והשליטה על התוכן בישראל. חוק היוצרים הנוכחי הוא מימי המנדט וצריך לעדכן אותו, הזמנים השתנו. אפשר למנוע היום את חוק הסופרים הבא, לא צריך להגיע למצב של פגיעה כלכלית חמורה ביוצרים ואז לתקן. ההכנסות מתוכן ויצירה צריכות להתחלק עם בעליהן ולא להתרכז אצל גוף אחד גדול. אם לא נחוקק עכשיו את החוק, העיתונות החופשית בישראל תפגע קשות ונשאר רק עם עיתונים שנשלטים ע"י אנשי הון ועושים את דבר המממן".

נציין כי גם בזירה האירופית מתנהל בשנים האחרונות מאבק ציבורי מול גוגל בכמה מדינות ביניהן, בלגיה, צרפת, גרמניה ובריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully