וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשמע מוכר? השבדים מתלוננים על בועת נדל"ן

9.10.2013 / 12:47

לא רק בישראל. מחירי הדירות מזנקים, חובות משקי הבית בשיא - ורק הבנקים טוענים כי אין שום בועה

מחירי הדירות הוכפלו, לצעירים ומשפרי דיור קשה לקנות דירה והם נאלצים להסתפק בדירות קטנות וישנות - והחובות של משקי-הבית מזנקים. נשמע מוכר? זו לא ישראל, זה המצב בשבדיה.

סוכנות בלומברג מפרסמת היום (ד') כתבת רוחב על בועת הנדל"ן בשבדיה על רקע זינוק במחירי הדירות בשל ירידה בהתחלות הבנייה וריביות נמוכות שמתדלקות בועת אשראי.

ג'ני סגרשטדט, מורה בת 39 שהתגרשה השנה וחיפשה דירה, נלחמה בהתמחרות על דירה שנמכרה במחיר של 2.2 מיליון קרונות (342 אלף דולר) - 70% מעל מחיר הפתיחה. בסופו של דבר היא התפשרה על דירת 63 מ"ר בבניין משנות ה-50 בפרבר במערב שטוקהולם, אותה רכשה תמורת 1.7 מיליון קרונות.

"נהדמתי לגלות כמה מעט קיבלתי תמורת מה ששילמתי. המחירים קפצו מהר", היא אומרת.

מחסור בדירות חדשות וריביות זולות על המשכנתאות מתדלקים את עליית מחירי הדירות בשבדיה, מה שמגביר את הסיכון לכלכלת המדינה. מחירי הדירות עלו ב-14% בשנה האחרונה לאחר שהוכפלו מאז שנת 2000. חובות משקי-הבית בשיא, מה שהביא את קרן המטבע הבינלאומית לשגר אזהרה לפיה המדינה חייבת לנקוט צעדים כדי למנוע השתוללות ויציאה משליטה של מחירי הדיור והאשראי הצרכני.

ממשלת שבדיה הציגה כבר צעדים לריסון האשראי, אך אנליסט בבנק דנסקה מצטרף לקרן המטבע וטוען כי יש לבצע מהלכים אגרסיביים יותר כדי להכריח את משקי-הבית להפחית את החובות.

"הפוליטיקאים חייבים להבטיח שמחירי הדיור והאשראי הצרכני לא יעלו מעבר לגידול בהכנסת משקי-הבית ולהפחית בהדרגה את החזרי המס בגין תשלום ריביות המשכנתאות", אמר לבלומברג כלכלן בכיר בבנק דנסקה. "זה כמובן לא פשוט כי זה לא יסייע לפוליטיקאים לנצח בבחירות".

הבחירות בשבדיה יתקיימו בספטמבר 2014 ושר האוצר אנדרס בורג, שמפלגתו מפגרת בסקרים, דחה את הדרישות להגביל את שוק המשכנתאות. הוא טען כי ישנן דרכים "יותר נורמליות" לרסן את השוק.

והבנקים? הם טוענים כי אין שום בועת משכנתאות. מנכ"ל SBAB, בנק המשכנתאות הגדול בשבדיה, אמר כי "אין בועה בשבדיה אך צריך לעקוב אחר ההתפתחויות מקרוב. אם הריביות יתחילו לעלות מהר, צריך להיות מודאגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully