וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להגביל את אהוד ברק ברכישת תעש

מתי אלפר

9.10.2013 / 11:32

ההיכרות המעמיקה של אהוד ברק עם תעש עשויה להעניק לו ייתרון ולהרתיע מתחרים. מתי אלפר סבור שיש לקחת זאת בחשבון אם השאיפה היא להשיג מחיר טוב

שר הביטחון, הפוליטיקאי, הרמטכ"ל וראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, בוחן את ההתמודדות על תעש במשותף עם המיליארדר האמריקאי יהודי איירה רנרט. לכאורה כל מי שיתמודד על רכישת תע"ש המפסידה שנים רבות יוריד עול מהממשלה שנאלצת לממן חברה עם עודף כוח אדם, שכר גבוה ופריון נמוך. ברק בתפקידיו הקודמים מכיר את תעש מלפני ולפנים ולכן יש לו מידע פנימי ויתרון על כל מתמודד אחר. ברק יודע היטב את נקודות החוזקה והחולשה של תעש והוא רכש ממנה ציוד לצה"ל ואישר לסיב"ט (היחידה למכירת ציוד בטחוני לחו"ל במשרד הביטחון) למכור ציוד צבאי מהודו ועד כוש. ברור לפיכך שאם יהיו עוד מתמודדים פוטנציאליים על תעש ברק עלול להוציא להם את הרוח מהמפרשים ויתכן שחלקם יבקש לחבור אליו ואל רנרט בחזקת קניית "מציאה" במחיר זול. מעבר לכך קיימת גם בעיית "הנראות" הציבורית שבה שר הביטחון לשעבר רוכש חברה שהייתה כפופה ישירות אליו.

רנרט - אג"ח זבל והתנחלויות

עד היום מתעניינים בתעש בעיקר אנשי עסקים מקומיים כמו מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר, שבסיבוב הקודם שבו כמעט יצאה החברה להפרטה, התכוון להתמודד על רכישתה יחד עם קבוצת L3 האמריקאית. גם סמי קצב הפעיל בתעשיות הביטחוניות אמור להתמודד וכך גם יו"ר תעש לשעבר אריה מזרחי, שמנסה בימים אלה לגבש קבוצת משקיעים. יתכן שגם "אלביט" תבחן אפשרות לקניית תעש. מחזור הפעילות של תעש עומד על 1.9 מיליארד שקל בשנה וצבר ההזמנות שלה על 5.6 מיליארד שקל אבל עודף כוח אדם, והעובדה שהיא חברה ממשלתית, מקשים על החברה לעבור לרווחיות. בשנים האחרונות היא רושמת הפסד ממוצע של 250 מיליון שקל בשנה ונאלצת לקבל סיוע ממשלתי.

לתעש חטיבה שפעילותה סודית (רווחית ומעניינת) ומהווה מכשול בפני המכירה וייתכן כשתופרד מהחברה במסגרת ההליך. לפי הערכות, בחברה כוח אדם עודף של קרוב לאלף עובדים - כשליש מ?3,000 עובדיה - אולם החברה מעדיפה שלא לפטרם כדי לא להידרש לתשלומי הפיצויים והפנסיה שלהם. נכס מהותי בחברה היא החברה הבת "עשות אשקלון" שרשמה בשנים האחרונות התאוששות משמעותית בעסקיה ועברה לרווחיות. עשות היא חברה ציבורית המעסיקה 500 עובדים. מצב נכסי הנדל"ן של החברה שממוקמים באזורים מצוינים (רמה "ש, ת"א, כ"ס) עדיין אינו ברור. חלקם מזוהמים מפסולת וחלקם אמור לשוב למדינה.

רנרט נחשב לאחד היהודים העשירים בעולם וכמי שמקורב לפוליטיקאים מהאגף הימני במפה הפוליטית. הוא נחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולאביגדור ליברמן. תורם להתנחלויות ולרכישת נכסים בירושלים העתיקה ובשטחים. בארץ הקים רנרט את מרכז אינגבורג רנרט ללימודי ירושלים באוניברסיטת "בר ? אילן" הקרוי על שם אשתו. הוא תורם, בין השאר, לבית הספר לאמנות בצלאל, לתזמורת הפילהרמונית הישראלית ולארגוני צדקה. הוא מרבה לתרום ספרי תורה לבתי כנסת בישראל. בקהילה היהודית בארה"ב רנרט הוא דמות מעוררת מחלוקת. פעילותו העסקית בישראל כולל שותפות בקרן הנדל"ן פייר בשליטתם של זלמן שובל ושלמה גרופמן. בגילו ולאור הרקע העסקי שלו ההתעניינות בתעש מוזרה.

ברק ירתיע מתמודדים

רנרט כאמור אזרח ארה"ב וכשהמדינה מוכרת חברה כתעש היא לא תתלהב למכור לתושב חוץ. למרות שרנרט מוכר לחוגי הימין בארץ ברק הוא "פוליסת ביטוח" למתן אישור קנייה לרנרט. ברק גם מביא קשרים פוליטיים שיתכן ויתרמו לעסקה. מרגע שתעש תימכר בהפרטה, לאחר פיטורי עובדים, מהלך שימומן ע"י משרד הביטחון והאוצר, תעש תהיה ללא שומני כח אדם מיותרים ולפיכך תהיה יעילה וזריזה. מכירת עשות אשקלון תממן, במגבלות חשבונאיות, חלק מרכישת תעש.

את כל זה ואת השווי האמתי של החטיבה הסודית ושל עשות אשקלון ברק מכיר היטב. יש בתעש שמנת חבויה למרות שהחברה מוצגת כעסק חבוט ומעורר רחמים דבר שלא אמור לתרום להשגת מחיר גבוה בהפרטה. כל מתמודד פוטנציאלי נמצא בעמדת נחיתות מול ברק ולכן יש להטיל מגבלות מוגדרות מראש על ברק בהפרטת תעש. במיוחד כשהוא עלול להרתיע מתמודדים אחרים ולמנוע השגת מחיר גבוה.

מתי אלפר, מרצה לכלכלה ושיווק במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully