וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרני החשמל הפרטיים: לא רוצים לממן את חברת החשמל

עמירם ברקת

9.10.2013 / 13:53

החלו במאבק נגד כוונת רשות החשמל לגבות מהם רכיב תעריפי חדש עבור הוצאות ניהול המערכת של חברת החשמל

יצרני החשמל הפרטיים פותחים במאבק נגד כוונת רשות החשמל לגבות מהם רכיב תעריפי חדש עבור הוצאות ניהול המערכת של חברת החשמל. כפי שנחשף ב"גלובס" לפני חודשיים, מתכוונת רשות החשמל, הרגולטור של משק החשמל, לחייב את היצרנים הפרטיים להשתתף בהוצאות שמוטלות כיום על חברת החשמל, במטרה להבטיח כי התחרות ביניהם תתנהל בתנאים שוויוניים.

פורום יצרני חשמל פרטי מגז טבעי בישראל, פנה במכתב ליו"ר רשות החשמל, עו"ד אורית פרקש, בדרישה להקפיא את ההחלטה בדבר תעריף ניהול המערכת וגבייתו עד למועד בו יחידת ניהול המערכת תהפוך לחברה עצמאית וכל הנתונים המלאים הרלוונטיים יוצגו לרשות על ידי חברת החשמל, ולאחר שיאפשרו לכלל הגורמים המחויבים בתשלום להביע את דעתם על התחשיבים על פיהם מבקשת חברת החשמל לחייבם בתשלום האמור.

דרישה זו של היח"פים הגיעה בעקבות חשיפת סירובה של חברת חשמל להעביר לרשות החשמל את הנתונים הרלוונטיים לחישוב וקביעת תעריף ניהול המערכת.

מנכ"ל פורום יצרני החשמל מגז טבעי, איתי אייגס מציין כי בנסיבות חמורות אלו, בהן החברה הלאומית השולטת כיום על שוק החשמל בישראל אינה חושפת את דוחותיה הכספיים לרגולטור, רק מתגבר החשש כי העלויות שמגולגלות על יצרני החשמל הפרטיים מנופחות. לטענתו "חברת חשמל מפרה את הוראות הדין ואמות-המידה תוך התעלמות בוטה מהנחיות רשות החשמל, ועושה כל העולה על רוחה במטרה לטרפד מהלך של פתיחת התחרות לטובת האזרח הקטן והצרכן הפרטי".

במכתב שנשלח היום צוין כי אין ספק, שלחברת החשמל אין כל אינטרס אמיתי להציג נתונים מדויקים ומלאים בפני רשות החשמל, דבר אשר עלול להביא להפחתת תעריף ניהול המערכת וכפועל יוצא מכך להפחתת התשלומים אותם יחויבו היצרנים הפרטיים להעביר לחברת החשמל וכתוצאה מכך להפחתת הכנסותיה של החברה. כל עוד יחידת ניהול המערכת הינה חלק בלתי נפרד מחברת החשמל, האינטרס של חברת החשמל הוא ל"נפח" ככל הניתן את תעריף ניהול המערכת, מאחר והתשלומים הנגבים מצרכני החברה הם בבחינת העברת כסף "מכיס לכיס" ואילו התשלומים הנגבים ממספקים ומיצרני חשמל פרטיים הינם בבחינת תוספת הכנסה.

במכתב טוענים חברי הפורום כי "אין ספק, כי לאחר שיחידת ניהול המערכת תהפוך לחברה עצמאית האינטרס של החברה יתהפך באופן שהיא תשאף להפחית למינימום האפשרי את תעריף ניהול המערכת מאחר ובאותו מועד אותם תשלומים יהפכו לסכומי כסף היוצאים מקופתה של חברת החשמל ועוברים לקופתו של מנהל המערכת" צוין במכתב.

יש לציין כי כבר בפברואר השנה, במסגרת התייחסות לשימוע שפרסמה רשות החשמל טענו היח"פים שאין מקום לקבוע תעריף ניהול מערכת, ולא כל שכן להחילו על הצרכנים, לפני המועד בו ניהול המערכת יהיה גוף עצמאי שאינו חלק מחברת החשמל וחברת החשמל כספק וכיצרן תפעל תחת כללים זהים לכללים בהם פועלים הספקים והיצרנים הפרטיים.

בנוסף, במסגרת אותה תגובה, העלו היח"פים מספר תהיות בנוגע לאופן בו חושב אותו תעריף ניהול מערכת, תוך שטענו שקודם לקביעת התעריף, "על הרשות לפעול בשקיפות מלאה ולפרסם באופן מדויק ממה מורכבים הסכומים הנוגעים לעלות המוכרת לשירות ניהול המערכת וכן מה בדיוק יהיו ההפחתות מתעריפי התשתית ותעריף הייצור וממה הם מורכבים". היח"פים העלו כבר בזמנו את החשש שאין עדיין בידי הרשות את הכלים והנתונים לקבוע את התעריף באופן מדויק, חשש שהתגלה כמוצדק.

עמדתו זו של הפורום לא התקבלה ובסופו של דבר קבעה הרשות תעריף ניהול מערכת זמני, מבלי לפרסם כל נתונים ביחס לאופן קביעת התעריף, תוך שהיא מכילה אותו על הצרכנים וזאת בזמן שניהול המערכת עדיין פועל כחלק אינטגראלי ובלתי נפרד מחברת החשמל.

פורום יצרני חשמל פרטי מגז טבעי מאגד 13 חברות שונות הנמצאות בשלבים שונים של תכנון והקמת תחנות לייצור חשמל בגז טבעי. הפורום כולל את מרבית יצרני החשמל הפרטיים והתחנות המתוכננות על ידם יהוו כ-15% מכלל ייצור החשמל כבר בעוד 3 שנים, ולמעלה מ- 20% מכמות החשמל בתוך פחות מעשור. החברות בפורום הן: אדלטק, OPC רותם, IPM באר טוביה, אלון מרכזי אנרגיה, ג'נרל מהנדסים, דוראד אנרגיה, דליה אנרגיות כוח, דלק תשתיות, מפעלי ים המלח, מפעלי נייר חדרה, משאב ייזום ופיתוח, פז בית זיקוק אשדוד, שיכון ובינוי אנרגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully