וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קינן: השימוש ב"בועת נדל"ן" - מסע הפחדה מסוכן

עירית אבישר

13.10.2013 / 16:22

מנכ"ל בנק הפועלים: ההיצע עדיין נמוך מהביקוש. העריך גם כי ארה"ב לא תגיע לחדלות פירעון. גם יו"ר בנק דיסקונט העריך: לא נראה ירידת מחירים חדה בתחום

כמדי שנה, גם השנה הייתה נציגות ישראלית מכובדת בכנס השנתי של קרן המטבע העולמית, המתקיים בוושינגטון. המשלחת כללה נציגים של משרד האוצר בראשות השר יאיר לפיד, נציגים של בנק ישראל בראשות מ"מ הנגיד קרנית פלוג וראשי ששת הבנקים הגדולים בישראל.

במשך ביקורם בכנס נפגשו יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי והמנכ"ל ציון קינן עם בכירים בבנקים אחרים, ובין היתר שוחחו עמם על סוגיית השאט-דאון בארה"ב והחשש מחדלות פירעון. "רוב הבנקים מעריכים שהממשל יגיע להסכמות לפני המועד האחרון. אמנם יש כעס כלפי האמריקאים והמצב שנוצר, אבל הרוב לא חושבים שהמצב יגיע עד לקצה", אמר סרוסי ל"גלובס".

"ארה"ב מעצמה - וכך תישאר. ככל הנראה לא תגיע לחדלות פירעון", הוסיף קינן. "עם זאת, אפשר להפיק לקחים מהמצב שנוצר: זה לא מכובד ששתי מפלגות שנכנסות לעימות מביאות לתוצאה שבה מעצמה נכנסת לשיתוק. אסור למדינה כארה"ב להגיע למצב הזה". בהקשר זה אמר סרוסי: "המשבר מוכיח שמה שאנחנו רואים במקרה הזה ובשאר העולם, שהמערכת הפוליטית משפיעה על הכלכלה יותר מאשר המערכת הכלכלית".

באשר למצב של ישראל, סרוסי וקינן נשמעים אופטימיים יותר. "שמענו הערכות חיוביות לגבי הפוטנציאל של המשק הישראלי בשנים הקרובות", אמר סרוסי. קינן: "ישנה הסכמה כי ביחס למדינות אחרות, תנאי הפתיחה של המשק הישראלי לשנה הבאה טובים מאד".

עם זאת, יו"ר הפועלים ציין כי תחזיות הצמיחה למשק הישראלי אינן גבוהות מספיק. "יש לקבוע תחזית צמיחה שנתית למשק הישראלי של 4%. התחזית של קרן המטבע העולמית לישראל, שמדברת על צמיחה של 3.3%, אינה מספקת, וצריך לקבוע מדיניות אגרסיבית יותר. חשוב שנראה צמיחה גבוהה, על מנת שלא נידבק בחולשות שקיימות במקומות אחרים בעולם". מנכ"ל הפועלים ציין כי בתקופה זו, חשוב שיופנו משאבים לתחום התשתיות. "לשמחתנו, האבטלה כיום עדיין נמוכה. עם זאת, ככל שיופנו יותר משאבים לתשתיות דווקא בתקופה של האטה, כך נימנע ממצב של חוסר בתעסוקה. פרויקטים כעיר הבה"דים חשובים - יניעו את כלכלת המשק ויסייעו לו לעבור את תקופת ההאטה".

יו"ר בנק דיסקונט יוסי בכר אמר בשיחה עם "גלובס": "המשק הישראלי איתן ובעל מערכת פיננסית יציבה. המדיניות הפיסקאלית והמוניטרית מבטיחה יציבות למשק. אמנם לא נראה את הצמיחה שראינו באמצע העשור הקודם, אבל יחסית לעולם, מצבנו טוב". עם זאת ציין בכר כי ישנם אתגרים למשק הישראלי - בעיקר בכל הקשור לשער החליפין וליצוא. "רואים כיום חולשה בייצוא, בעיקר בגלל הירידה בשער החליפין".

בכר ציין כי עיקר הבעיות במשק כיום הן חברתיות. "למרות כל הביקורת על הממשלה, היא מצליחה להעביר תקציב, וסך הכול המצב טוב ושיעור התעסוקה גבוה. ואולם ישנן בעיות במישור החברתי ובפערים החברתיים, והממשלה חייבת לצמצם את הפערים. הפתרונות ידועים, צריך ליישם אותם".

באשר למצב שוק הנדל"ן והמשכנתאות, קינן ובכר אינם שותפים לפסימיות ולחששות מרמת הסיכון בתחום. קינן: "השימוש במושג 'בועה בנדל"ן' הוא מסע הפחדה מסוכן. ההיצע בשוק הנדל"ן עדיין נמוך מהביקוש, ולכך יש להוסיף את הריבית הנמוכה שמעודדת את הביקוש. עם זאת, אנחנו כבנק המעניק משכנתאות, מסתכל ברגישות הראויה של כל לקוח, ובתקופה זו בהקפדה יתירה".

גם יו"ר דיסקונט אינו חושש ממצב שוק המשכנתאות. "יש אמנם סיכון, אבל בסופו של דבר המחיר נקבע מביקוש והיצע, ואני לא רואה אותם משתנים בצורה חדה". בכר ציין כי הפתרון למצב שוק הנדל"ן חייב להיות ביצירת מקומות עבודה בפריפריה. "הממשלה צריכה להסב בתי משפט ומוסדות שלטוניים אחרים לפריפריה. הבעיה היום שכל התעסוקה מרוכזת בתל אביב; חייבים להעביר פעילות גם לאזורים אחרים - וכך ליצור מקומות עבודה. גם אנחנו כבנק דיסקונט צריכים לבחון זאת".

  • עוד באותו נושא:
  • ציון קינן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully