וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים על טבע: לא לשפוך התינוק עם המים

לילך ויסמן

16.10.2013 / 12:08

יו"ר הוועדה, ניסן סלומינסקי: "המדינה יכולה להתגאות בחברה והיא גם נהנית". טבע: "התקשורת המציאה את המספר 800 - נפטר פחות מזה"

בוועדת הכספים מתנהל הבוקר (ד') דיון על הטבות המס שקיבלה חברת טבע והפיטורים האפשריים בחברה. יו"ר הוועדה, ניסן סלומינסקי, אמר כי "מאחר וקיימים קשרים חזקים בין החברה למדינה והמדינה נותנת לה עדיפויות, והמענקים מסתכמים בסכום מכובד, אני מניח שהמערכת הזו יוצרת קשר חזק בין המדינה לחברה וכשיש זכויות יש גם חובות, ולכן למדינה יש זכות להיות מעורבת בנושא הפיטורים".

"צריך להיזהר לא לשפוך את התינוק עם המים. טבע חברה עוצמתית, מספקת הרבה מקומות עבודה וכתוצאה מכך יש גופי משנה, מעגל שני ושלישי וגם אם היא שוחררה ממס חברות היא משלמת מיסים. בסך הכל המדינה יכולה להתגאות בחברה והיא גם נהנית. מצד שני פיטורי עובדים זה דיני נפשות. אדם שמפוטר הסיכוי שימצא מקום עבודה אחר הוא כמעט אפס. זה נורא. ולכן אנחנו רוצים להיכנס לעניין עצמו".

עוד אמר סלומינסקי: "קורה לפעמים שחברה מגיעה למצב שהיא מרגישה שהיא צריכה לבדוק את עצמה, היא תכנס למצב של הדרדרות, היא יכולה להגיע למצב קשה והיא צריכה להתייעל. וזה כרוך בפיטורי עובדים. זה קשה, זה כואב, אבל זה יכול להיות. אבל זו צריכה להיות האופציה האחרונה".

"חברה צריכה לעשות את כל ההתייעלות האפשרית מלי להגיע לפיטורי עובדים. זו כמו ספינה שמטלטלת בים והיהודי זורק קודם את התפילין. זה לא עולה על הדעת. לכן אני רוצה לדעת שטבע מימשה את כל יכולות ההתייעלות והגיעה בסוף לפיטורים. אולי המדינה תצטרך להיכנס לנושא ולפתור יחד עם טבע את הבעיה. מה שאנחנו מבקשים לדעת היום זה האם טבע עשתה כל מה שיכלה ואז הגיעה למסקנה שצריכה לפטר עובדים, או שפיטורים היתה השליפה הראשונה, ואז זה חמור מאוד. היו לי שתי שיחות עם המנכ"ל ג'רמי, היתה לו שאיפה להגיע, אבל הבוקר הוא הודיע שהוא שולח את יד ימינו, איקה אברבנל, וזה כאילו הוא עצמו. הוא ישמח להמשיך בשיחה".

זהבה גלאון: "הסיפור הזה בא לטבע בזמן לא טוב, יצא דוח המבקר, חברי כנסת מתחו ביקורת על ההחלטה של טבע. אני אומרת שאם טבע עושה מהלך התייעלות אז גם המדינה צריכה לעשות מהלך התייעלות. בשלב זה טבע הודיעה שהיא מקפיאה את פיטורי העובדים אבל זה רעיון לא רע בכלל לדבר על אפקטיביות והתייעלות. איך מדינת ישראל לא מאמצת את אותה תובנה בסיסית. למשל, צריך לבטל את הטבות המס שהיא נתנה לטבע שבגינן היא התחייבה לייצר מקומות תעסוקה. אם טבע לא מסוגלת אז שהמדינה תבטל את הטבות המס שניתנו לה ותגבה את הרווחים הכלואים".

"לקראת נובמבר יפוג ההסדר של הרווחים הכלואים וטבע עוד לא העבירה את הרווחים שלה. האם יכול להיות שעיתוי ההודעה על התייעלות קשור להסדר? אני מעלה שאלה. הרי התפרסם שטבע קיבלה הטבות מס קיצוניות שנועדו לעודד תעסוקה בישראל".

גלאון קראה להקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את ההתנהלות הפושעת שהביאה לחקיקת החוק שאפשר את ההשתמטות ממיסים של החברות הגדולות.

איקה אברבנל: "הכל עובר שינוי גלובלי, ריכוזי במקום ביזורי"

איקה אברבנל, סמנכ"ל בכיר בטבע, אמר כי" אי אפשר להתייחס לישראל כמבודלת לחלוטין מהחברה כולה. בדצמבר 2012 יצאנו עם אסטרטגיה חדשה שנובעת מהשינוי בשוק הפרמצבטי, השינוי הוא עמוק ומזעזע את כל החברות בעולם. הגענו למסקנה שאם היינו חברה אינהרית, ואם לא נשנה את האסטרטגיה נאבד את המובילות שלנו, ולכן ביססנו הכל על תרופות ללא מרשם ופרמצבטיקה. זה שיננוי מבני עמוק בתוך טבע מבחינת הכשרות, כוח אדם, הכל".

"לעשות שינוי כזה זה אפקט מטוטלת מאוד עמוק והתחלנו בתהליך התכנון ולא אמרנו שום דבר בעניין כוח אדם והחלטנו שנבחן את הנושא הזה אחרון, כי מדובר פה באנשים. ואנחנו משקיעים בהם. ויש הדדיות במחויובות שלנו כחברה באנשים שלנו. ואז פתחתנו בתהליך עמוק של 100 פרוייקטים. אנחנו משנים את תהליכי הרכש, הנדלן, במקום הרבה גופים שפרוסים בעולם כתוצאה מרכישות טבע, אנחנו מרכזים את המקומות ובכך חוסכים עלויות".

"הכל עובר שינוי גלובלי, ריכוזי במקום ביזורי, והתוצר של זה זה חיסכון אדיר בכספים. הגדרנו יעד - 2 מיליארד דולר, ועד שלא יושג נסגור את החלון לשוק. אנחנו צריכים שלוש ארבע שנים עד שנביא מוצרים חדשים. הגענו למסקנה שמתוך 2 מילארד דולר 250 מיליון דולר יהיו אנשים. מישהו בתקשורת המציא את המספר 800. אין מספר כזה. יצאנו בהודעה כי אנחנו מחוייבים לשוק ההון. מי שיעשה את עבודת הבדיקה היא לא קבוצת חכמים אלא מנהלי היחידות העסקיות בעולם ובישראל".

בחלק מהמקומות יש עודף בכוח אדם, בחלק יש מחסור במקצועות מסויימים ואז נצטרך להזיז אנשים. טבע תאשר בקפדנות רבה את המספרים, לא תהיה פה יד קלה על ההדק. ואז נכנס לתכנון הפרטני. יהיה מספר כלשהוא בישראל. נוציא את האנשים שצריכים לצאת לפרישה, חלק יצאו לפרישה מוקדמת, חלק רוצים לעבור למקום אחר. המספר יהיה קטן ממה שנגדיר. לא 800 ולא 1000. אין לי הערכה. במקומות מסויימים יסגרו אתרים בעולם".

"בישראל לא נסגור אתרים אבל כן נבצע התייעלות"

"בישראל לא נסגור אתרים אבל כן נבצע התייעלות. התהליך יהיה מאוד מאוד אנושי. אנחנו עובדים בשת"פ עם ועדי העובדים שלנו מאז ומעולם. בטבע אין בעיות עבודה. אנחנו עובדים עם ההסתדרות באופן הדוק. הסיכום של אתמול קובע שלא יהיו פיטורים ללא ההסתדרות. גם היא מבינה את הצורך של טבע בהתייעלות אך היא מתייחסת רק למרכיב האנושי, ואנחנו רוצים לייצר בנושא הזה רמת רגישות גבוהה מאוד בעיקר בישראל כי טבע היא חברה ישראלית, ולכן אנחנו הולכים על קצות האצבעות".

"כשנגיע למספרים ידי תרעד. כבר פיטרנו אנשים ועשינו את זה באופן רגיש. בלי הודעה לתקשורת. לא נשנה את דרכינו עכשיו. נעשה את זה בדחילו וברחימו. אם לא נעשה התייעלות בטבע נאבד את המובילות. היום טבע לא בבעיה אבל אם לא נעשה את המהלך הזה בעוד שנתיים שלוש נהיה בבעיה. חברת מרק שמה גרזן ופיטרה אנשים. אנחנו אחרים".

עוד אמר אברבנל: "המקום היחיד שבו תוקפים אותנו זה ישראל. אנחנו כביכול הנענו את חוק השקעות הון. אנחנו נהנים ממנו, ודאי, אבל אנחנו נשלם את המס שהמדינה תקבע. למרות שכל המומחים יסבירו שישראל מאוד יקרה בעלויות, פי שלוש ממזרח אירופה ומהודו, אנחנו נהיה בישראל. מאיפה? בסוף בעלי המניות שלנו שואלים שאלות מאוד בסיסיות. למי המחחוייבות שלנו. רוב בעלי המניות שלנו הן חברות השקעה ובנקים אמריקאים. הם בסוף מסתכלים על התשומה שלנו בביקורת מאוד נוקבת ואנחנו צריכים לתת הסברים, ובשוק ההום זה בא לידי ביטוי באמצעות המניה. אנחנו צריכים לדאוג למובילות של טבע כל הזמן".

"אני שומע את כל ההערות. כולם צודקים אבל אם נראה רגע הכל בצורה רחבה אז צריכים להסתכל גם על הגבולות: טבע בחרה בעדיפות אחרונה לטפל באנשים, פיטורים יהיו רק אחרי שנטפל בכוח אדם בכל הדריכם האחרות, וזה יהיה ברגישות".

יוסי אהרון מרשות המסים ציין כי "הטבות המס שטבע קיבלה פורסמו בעקבות עתירת 'גלובס' לחופש המידע. עוד אין לנו את נתוני 2012 אבל היא קיבלה הטבה גם אז. ההטבות באות ממסלול אסטרטגי שנולד ב-2005, שנתן אפס אחוז מס חברות לחברות גדולות. התנאים היו השקעה במפעל בנכסים יצרניים של 900 מיליון שקל ושיהיה מדובר במחזור של 20 מיליארד שקל, וכך כיוונו לתאגידי ענק. אנחנו כבר כמה חודשים בצורה אינטנסיבית במו"מ עם טבע, גם בנושא הרווחים הכלואים וגם בנושאים אחרים".

לדברי רובי ריבלין, "ספינה ישראלית היא ספינת הדגל, היא הביאה את שמה של ישראל לכל העולם. התרענו פה בכנסת כשהמענקים בוטלו ועברנו לשיטת הפטור ממס, בצדק אומר אברבנל שהם לא שדדו את המדינה. אני מעולם לא חונכתי כסוציאליסט אבל חונכתי על חמשת הממים של ז'בוטינסקי. בראשית ברא אלוהים את האדם, ומשמע האדם יותר חשוב מהמדינה ואנחנו יכולים להיות מדינה רק אם נתייחס לאנשים.

"כשאינטל ביקשה לסגור את פעילותה בירושלים עשינו כל מאמץ לשכנע אותה לעשות כל מאמץ להישאר פה ולפתוח קו יצור חדש. ביקשנו מהאוצר לאפשר להם. האוצר אמר שאי אפשר לתת להם יותר מענקים עפ"י חוק השקעות הון. אני חושב שהתרשלתי אז בתפקידי כשלא אמרתי שכשמדובר בכוח אדם. אבל אינטל קיבלה הטבות מס כדי ש-400 איש בירושלים יעבדו. הפועל היוצא והמוחלט הוא שלא צריך אחיזה בחוק כדי שלא יפוטרו אנשים".

גילה גמליאל: "זה מקומם לראות את ההתנהלות מול העובדים בעיקר כשמדובר במשכורות ענק של מנהלי החברה. יש פה היתממות. יושב פה נציג של האוצר אבל לשמוע ממך שזה החוק לעשר השנים הקרובות וזה בסדר - זה לא הגיוני. הם לא עומדים בהסכם, אז מה הטעם להמשיך עד 2017? אלה דברים שלדעתי הם הבעיה העיקרית. אני לא יודעת אם צריך לבטל את החוק אבל הוא חייב לעלות לדיון מחודש".

אברבנל אמר עוד, כי "אנחנו חברה ציבורית עפ"י חוק. החברה הזו עובדת מאוד מתוכנן, לא בשליפה, אנחנו מסתכלים כמה שנים קדימה, אנחנו עובדים בסטנדרטים שאתם אולי לא מכירים, אין פה תרגיל. זה אמיתי מה שקורה בטבע, אף פעם היא לא נדרשה למהלך כזה. לדעתי אנחנו נצליח, נעשה את זה טוב. מי שיודע מה עשיתי בחיי, אי אפשר לומר שאני לא ישראלי עד הסוף. אני מייצג בטבע את הישראליות מול הגלובליות בלי למצמץ. לא תמיד אוהבים את זה, אז מה. אני מאוד אוטנטי וכן. המבחן יהיה בביצוע המהלך".

בתשובה לשאלת סלומינסקי האם יפוטרו עובדים בישראל, ענה אברבנל: "יפוטרו עובדים, בוודאי, רק לא במספרים שאתם דיברתם עליהם. אני לא יודע מאיפה המספר 800. אני לא יודע להגיד כמה, אנחנו בשלב התכנון. בסוף השלב יהיו מספרים - כמה פורשים מרצון, וגם כמה מנהלים יפוטרו מכל הרבדים. המהלך הוא מאוד מקצועי, התוכנית לא תהיה לפני ינואר. עד אז לא יהיה כלום".

יו"ר הוועדה סלומיאנסקי אמר לסיום, כי "נקיים דיון נפרד על החוק, נמצה את הכל. אנחנו נזמין אותך (את אברבנל) עוד חודש חודשיים לשמוע שוב".

לקריאה נוספת:

עיני ומנכ"ל טבע: "יהיו פיטורים רק בהסכמה"
זעקת הפריפריה: "רוצים חלקיק ממה ש'טבע' קיבלה"
ג'רמי לוין לעיני: "נפטר עובדים בהוגנות""

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully