וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיני השיג אקמול לעובדי טבע

ד"ר אפרים דוידי

16.10.2013 / 12:02

יו"ר ההסתדרות עופר עיני ומנכ"ל טבע ג'רמי לוין הסכימו כי לא יהיו פיטורים ללא הסכמת ההסתדרות. ד"ר אפרים דוידי מזכיר כי הבנה זו ריקה מתוכן

חברת טבע הגיעה אמש לפשרה עם ההסתדרות. לאחר מספר ימים שבהם התנהלו מגעים תכופים בין הנהלת טבע לצמרת ההסתדרות, שהגיעו לשיאם בפגישה משותפת בין מנכ"ל טבע ג'רמי לוין ליו"ר ההסתדרות עופר עיני, אתמול בשעות אחר הצהריים בבניין הוועד הפועל בתל-אביב. לפי הסיכום ולאחר חמש שעות מו"מ (!) נאמר שטבע לא תפטר עובדים בארץ אלא לאחר שההסתדרות אישרה את הצעדים. בקיצור נמרץ: עיני השיג עבור אלפי עובדי טבע (שמאות מהם אמורים למצוא את עצמם בלשכת התעסוקה כבר בחודשים הקרובים) אחד ממוצרי התאגיד הפופולאריים ביותר: אקמול. כי ה"סיכום" כבר מופיע בכל אחד מההסכמים הקיבוציים שנחתמו במהלך השנים במפעליו הרבים של התאגיד הבינלאומי. התרופה האמיתית שעיני אמור היה לספק לעובדי קונצרן הייתה אחרת: סיכום לפיו לא יהיו כלל פיטורים בחברה הרווחית עד מאוד. אבל עיני, כדרכו בקודש, משרת את האינטרסים של המעסיקים. הם רצו פיטורים ופיטורים יהיו... בהסכמת ההסתדרות, כמובן.

שאלה ללא מענה: מדוע יש לפטר?

הסיכום בין טבע להסתדרות לא נותן מענה לשאלה "מדוע טבע חייבת לפטר עובדים?". הרי לפני מספר חודשים, עם פרסום הדוחות הכספיים של קונצרן התרופות "טבע", שהוא אחד התאגידים הגדולים בישראל, עולה כי רווחיה של טבע בישראל הם כ-6.4 מיליארד שקל, ועבור רווחים אלה היא משלמת מס של 20 מיליון שקל בלבד. כן, טבע משלמת בישראל מס של 0.3% בלבד על רווחיה. יצוין, כי על פי הדיווח לבורסה בניו-יורק, רווחיה של טבע בכל העולם, לפני מס, עמדו בשנה שעברה על קרוב ל-11 מיליארד שקל. בשנים 2012-2007 הרוויח התאגיד בארה"ב כ-170 מיליארד שקל – קצת פחות ממחצית תקציבה השנתי של מדינת ישראל.

כאמור, טבע הפרישה אשתקד בישראל 0.3% בלבד מרווחיה לתשלום מס. זהו המס הנמוך ביותר ששילם הקונצרן, שכן ב-2011 שילמה טבע מס בגובה 3.5% מרווחיה בישראל, ושנה קודם לכן – מס של 5.5%. בנוסף, טבע מציינת בדיווח לבורסה "שהיא בוחנת את משמעויות התיקון לחוק ההשקעות מנובמבר 2012, על פיו תוכל לשלם מס מופחת עד נובמבר 2013, על דיווידנדים שהצטברו ולא חולקו" (המכונים "רווחים כלואים"). כך שייתכן והשנה היא תשלם שיעור מס מופחת מאוד, בדיוק כפי שהיה בשנה שעברה. נניח שהיינו מאלצים את החברה (מאלצים – אנחנו; למה אנחנו, עמך? כי על פי דו"ח המבקר שפורסם אתמול אין סיכוי שהממשלה תעשה זאת), לשלם שיעור מס הדומה לשיעור מס ההכנסה המשולם על ידי עובדיה בעלי השכר הנמוך ביותר, כלומר מס בגובה 25%. לו זה היה המצב, גובה המס שמשלם הקונצרן היה גדל מ-20 מיליון שקל – ל-1.6 מיליארד שקל. מדובר בסכום עתק, השווה, למשל, לרבע מתקציב ההשכלה הגבוהה בישראל.

שאלה נוספת ללא מענה: לאן הולכים הרווחים העצומים?

ולאן הולך הכסף הזה, במקום לקופה הציבורית? גם על כך לא קיבלנו תשובה בסיכום בין ההסתדרות לטבע. הוא הולך, בין היתר, למנהלים. בעקבות תביעה ייצוגית שהגישו הפרופסורים למשפטים שרון חנס ואהוד קמר, חשפה טבע כי שכר חמשת המנהלים הבכירים שפרשו ממנה בשנה שעברה עמד על כ-60 מיליון שקל. מדובר בשכר של כ-12 מיליון שקל לכל אחד מהם, כלומר – בשכר חודשי של כמיליון שקל. שכר זה גבוה פי 250 משכרם החודשי של עובדי הקבלן, המועסקים בחלק ממפעלי החברה.

נוכח הקומבינה בין טבע לעיני העלולה לפגוע במאות עובדים, מוטל על כתפי ועדי העובדים תפקיד אחראי ביותר. כאשר הנהלת קונצרן טבע מכריזה על "תכנית התייעלות", הכוללת פיטורים של מאות עובדים, חייבים הוועדים לעמוד בנחישות נגד הצעד הזה. בנוסף, יש להקים בדחיפות מועצת עובדים של כלל ועדי טבע בישראל ולהכריז בהקדם על סכסוכי עבודה בכל אחד המפעלים, ואף לקדם הקמת מועצה של נציגי העובדים בעשרות מפעלי הקונצרן ברחבי העולם. מול אסטרטגיית הפיטורים העולמית של הקונצרן הרב-לאומי יש להציב אסטרטגיית העובדים ובמרכזה הסיסמא "עובדים לפני רווחים".

* ד"ר אפרים דוידי, המכללה חברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully