וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרוקטר אנד גמבל מוכרת בארץ במיליארד שקל - ומשלמת 0 שקלים מס

אילנית חיות

16.10.2013 / 18:00

"גלובס" חושף: יצרנית ג'ילט, פיירי ו-ORAL B מתחמקת מתשלום מס בישראל, בחסות החוק. למרות שלפרוקטר אנד גמבל יש שלוחה ומנכ"לית בישראל, ההכנסות והרווחים נרשמים בשווייץ

מחזור המכירות השנתי של פרוקטר אנד גמבל בישראל (P&G) נאמד ב-1.1 מיליארד שקל בשנה, והרווח השנתי נאמד ב-100 מיליון שקל לפחות, אך החברה לא משלמת מס בישראל - כך נודע ל"גלובס".

למרות של-P&G יש שלוחה ישראלית ואפילו מנכ"לית מקומית, הלנה קודרישובה, מכירות החברה נרשמות כהכנסות של החברה הבינלאומית בז'נבה שבשווייץ - וזאת משיקולי מס. באופן זה, לחברה-הבת בישראל אין הכנסות, וממילא אין לכאורה רווחים.

מכירות תאגיד P&G העולמי עומדות על 83.68 מיליארד דולר בשנה. לחברה יש רווח תפעולי של 14.5 מיליארד דולר (17.2% מהמכירות) ורווח נקי של 11.3 מיליארד דולר. שיעור מס חברות בישראל הינו 26.5%, כך שלפי אומדן הרווח השנתי של P&G ישראל - 100 מיליון שקל - המדינה מפסידה לכל הפחות הכנסות ממס של 26.5 מיליון שקל בשנה.

P&G נמנית עם חברות הצריכה הגדולות בישראל. החברה מחזיקה מגוון רחב של מותגי צריכה, שחלקם שולטים בקטגוריות שבהן הם פועלים. כך למשל מחזיקה החברה במותג הגילוח ג'ילט, מותג המוצרים לשיניים ORAL B, מותג אבקת הכביסה אריאל ונוזל הכלים פיירי.

ב-2001 הקימה החברה הבינלאומית שלוחה בישראל, "P&G ישראל" ומינתה לה מנכ"ל מקומי. בשלוחה הישראלית מועסקים כ-100 עובדים. ב-P&G ישראל אף מתהדרים בכך שמאז הקמת השלוחה המקומית, מכירות החברה בישראל גדלו פי שלושה. עוד נאמר כי מרבית מותגי הליבה של החברה העולמית פעילים בישראל.

פעילות המכירות וההפצה של מותגי P&G לרשתות השיווק מתבצעת באמצעות חברת דיפלומט. בניגוד לחברות בינלאומיות אחרות שהקימו שלוחות בישראל ואותן שלוחות הפכו לזרוע המכירות בשוק המקומי, דיפלומט רוכשת את המוצרים ישירות מהחברה הבינלאומית בז'נבה. באופן זה, ל-P&G ישראל אין הכנסות, וממילא גם אין רווחים בישראל שעליהם יש לשלם מס. נציין כי דיפלומט משלמת מס על הרווחים שלה בלבד.

"משלמים על-פי חוק"

ב-2003 רכשה P&G כמה מותגי צריכה מחברת יוניליוור, ובהם המותגים תינוקלין, ביומט וטיפ. מדובר במותגי צריכה שיוצרו במפעל שבקיבוץ דליה בישראל, אך לאחר הרכישה העבירה P&G את הייצור לטורקיה. בהמשך קנתה החברה הבינלאומית את חברת וולה למוצרי שיער, וגם במקרה זה העתיקה את פעילות הייצור מחוץ לישראל, לגרמניה.

נציין כי בראיונות שהעניקה סופי בלום, מי שכיהנה כמה שנים כמנכ"לית P&G ישראל, ובמסיבות עיתונאים להשקת מוצרים חדשים, בלום הציגה את עצמה כמי שמנהלת את הפעילות בישראל ולא חשפה כי החברה מתנהלת במבנה פעילות המאפשר לה לא לשלם מס. בראיון ל"גלובס" במאי 2011 אמרה בלום: "אנחנו חברה מבוססת ביצועים, אנחנו מדברים על נתח שוק, אנחנו מדברים על מספרים וביצועים".

בשיחה עם "גלובס" אמר מנהל מחלקת המסים בארנסט אנד יאנג, שרון שולמן: "שווייץ מעודדת חברות רב-לאומיות גדולות להעתיק את ההנהלות שלהן אליה, וליהנות משיעור מס מועדף, שיכול לנוע בין אפס ל6.5%, תלוי בהסדר הספציפי של אותה חברה. הרעיון הוא שברגע שההנהלה יושבת בשווייץ, היא מתקשרת עם חברות קשורות בקבוצה לפי מנגנון/מודל מחירי העברה. במודל זה כל חברות הקבוצה נותנות שירותים לחברה השווייצרית, והחברה השווייצרית, לפי עקרונות של מחירי העברה, מרכזת אצלה את כל הרווח".

מ-P&G נמסר בתגובה: "פרוקטר אנד גמבל אינה מייצרת או מפיצה מוצרים לישראל. לפרוקטר אנד גמבל יש חברת שירותים בישראל, המשלמת לממשלת ישראל את כל המסים שהיא מחויבת לשלם על-פי חוק בגין השירותים המבוצעים בישראל. פרוקטר אנד גמבל מוכרת את מוצריה למפיצים עצמאיים, שמייבאים ומפיצים את מוצריה בישראל, ומאפשרים לצרכנים ליהנות ממוצרים באיכות גבוהה. פרוקטר אנד גמבל משלמת את כל המסים המוטלים עליה על-פי חוק בכל המדינות ברחבי העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully