וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחר תיקבע זהות הנגיד: "קרנית פלוג חזרה - ובגדול"

אדריאן פילוט

19.10.2013 / 19:45

ראש הממשלה ושר האוצר יקבעו מחר סופית את זהות הנגיד התשיעי של בנק ישראל. גורם בכיר בסביבת נתניהו אישר כי ממלאת מקום הנגיד הצטרפה בימים האחרונים למרוץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר, יאיר לפיד, ייפגשו מחר (ראשון) אחרי ישיבת הממשלה הקבועה על מנת לקבוע סופית את זהותו של הנגיד התשיעי של בנק ישראל. "זה ייגמר מחר", אמר ל"גלובס" אחד ממקורביו של ראש הממשלה.

נזכיר, כי השניים נועדו ביום רביעי האחרון בלילה, זאת אחרי כשלושה שבועות בהם שני הקברניטים לא שוחחו על הנושא, אך שוב התקשו להכריע. ביום רביעי התגלעו פערים קשים מאוד בין נתניהו ללפיד סביב הנושא.

רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד מכריזים על תכנית המכרזים לפתיחת שני נמלים נוספים, יולי 2013. יואב דודקביץ'
יכריעו מחר? נתניהו ולפיד/יואב דודקביץ'

כבר חלף יותר מחודש ימים מאז שוועדת טירקל אישרה את שלושת המועמדים הסופיים לתפקיד - פרופ' מאריו בלכר, פרופ' צבי אקשטיין וויקטור מדינה - וזה אחרי כמה שבועות ששמותיהם של השלושה היו ידועים לכל. שלושת המועמדים נבחרו אחרי שפרופ' יעקב פרנקל ופרופ' ליאו ליידרמן משכו את מועמדותם.

בסביבת לפיד ונתניהו מתעקשים: "אחד מבין השלושה"

עם זאת, הן בסביבתו של לפיד והן בסביבתו של נתניהו, מסרבים להתחייב כי נגיד בנק ישראל הבא יהיה "אחד מבין השלושה". גורם בכיר בסביבתו של ראש הממשלה מסר ל"גלובס" כי אכן ממלאת מקום הנגיד, ד''ר קרנית פלוג, הצטרפה בימים האחרונים למרוץ, ולכן נכון לעכשיו ישנם בפועל ארבעה מועמדים. יתרה מזו, אחד מהגורמים אף סבר כי פלוג "חזרה, ובגדול".

פלוג היתה מועמדותו של פישר לתפקיד, כבר מהיום בו הכריז על פרישתו, אך נתניהו התנגד נחרצות למינויה. חזרתה של פלוג מרחפת באוויר זה שבוע ימים, בעיקר אחרי שכמה מבכירי בנק ישראל החלו להפעיל לחצים כבדים על דוד וזאנה, יו''ר ועד עובדי בנק ישראל (ירושלים) למשוך תלונה שהגיש ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדבר דוח ביקורת קשה בה מעורבים פלוג ובעלה פרופ' שאול לאך. הדוח, שנחשף ב"גלובס", מתייחס להעסקתו של לאך במחלקת המחקר של בנק ישראל באופן "חריג, בלתי תקין ובניגוד לכל נוהל תקין" עת פלוג כיהנה כסגן מנהלת המחלקה, ובעקבות עבודות אלו קיבל סכום של כ-108 אלף שקלים.

אחת מהסוגיות שעלו בימים האחרונים הינה אם פלוג, שכבר עברה את ועדת טירקל לפני כשנתיים וחצי עת מונתה למשנה לנגיד, חייבת לעבור שוב את בדיקת הוועדה. לשאלה הזו אין תשובה חד-משמעית, אך יתכן כי אם נתניהו יבקש למנותה, ההכרעה תיפול לידיו של וינשטיין. מנגד, גורמים בסביבתו של לפיד מסרו כי פלוג איננה מועמדת. יתרה מזו, בראיון שקיים לפיד בערוץ 2 ביום שלישי האחרון, אמר לפיד מפורשות כי הנגיד ייבחר מבין השלושה ואף הבהיר כי פלוג לא תהיה נגיד בנק ישראל. עם זאת, לפי החוק היבש, ההחלטה היא של ראש הממשלה, "בהתייעצות עם שר האוצר", ולא נפסלת כאן תרחיש של "תרגיל" מצדו של נתניהו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מריו בלכר, צבי אקשטיין וויקטור מדינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נזכיר כי לפיד תמך במועמדותה של פלוג בתחילת המרוץ. דבר אחד ברור לכולם: נתניהו אינו מרוצה ואינו משתוקק למנות אף אחד מבין שלושת המועמדים שנותרו. הוכחה נוספת לכך התקבלה בסוף השבוע האחרון כאשר בערוץ 2 פורסם כי ראש הממשלה הציע בביקורו האחרון בארה''ב את תפקיד הנגיד ללארי סאמרס, מי שהיה שר האוצר של ארה''ב בתקופת הנשיא ביל קלינטון, והיה המועמד המועדף של הנשיא אובמה להחליף את נשיא הפד הפורש, בן ברננקי. סאמרס סירב לקחת על עצמו את התפקיד. לפני מספר שבועות נאלץ סאמרס לפרוש מהמרוץ לנגידות בארה''ב כאשר התברר כי ישנם מספר סנאטורים שמתנגדים נחרצות למינויו.

פרופ סטנלי פישר עזב את תפקידו ב-30 ליוני וזה כבר 111 ימים שאין נגיד לבנק ישראל. המצב הנוכחי בעייתי במיוחד לנוכח העובדה כי שני חברי הועדה המוניטארית גרונאו וטף - התנגדו למהלך של פלוג להפחית את הריבית לרמה של 1% בלבד כאשר סבור כי המהלך רק תורם להתנפחות בועת הנדל''ן ואינו תומך בשער החליפין וביצוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully