וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך "מתעללת" גט טקסי בנהגים

רועי גולדנברג

28.10.2013 / 8:21

דרישה להחליף רכב, קיזוז כסף מהמשכורת ועוד, כך נוהגת גט טקסי בנהגיה.נהג מונית: "הם מפילים הכול עלינו,אני נשאר עם 10 שקלים לנסיעה". גט טקסי: "לא מחזיקים אף אחד בכוח"

אחת המטרות של חברת הסטארט-אפ הישראלית GetTaxi עם הקמתה הייתה לא רק לשנות את האופן שבו הנוסעים מזמינים את המונית שלהם, אלא גם את הדרך שבה הנוסעים מסתכלים על הנהגים. אם פעם הנהגים היו נתפסים באור שלילי, נראה כי גט טקסי הצליחה לשנות משהו בתדמית ולהראות שהם קצת יותר בני אדם מאיך שפעם הם היו נתפסים. אבל בזמן שזה קרה, נראה כי בגט טקסי עצמה שכחו שגם הם צריכים להתייחס לנהגים שלהם כמו שצריך.

בחינת פעילות החברה באחרונה מראה התנהלות כוחנית, שלא משאירה הרבה ברירות לכ-1,500 נהגיה: הדבר אמור לגבי מהלכים שפוגעים בהכנסות הנהגים בטווח הקצר, לצד רכישת ציוד משלים מכספי הנהגים ללא התייעצות מראש איתם.

הפיצוץ האחרון ביחסים בין החברה לנהגים הגיע כשהחברה החליטה לבטל את דמי הזמנת המונית מראש בגובה של 5.20 שקלים. מדובר בתשלום שקיים כבר שנים בשוק המוניות, אך לא מעוגן בחוק או בנהלים של משרד התחבורה, לפיו על הזמנה מראש ניתן לגבות סכום זה. בגט טקסי ניסו ללכת לקראת הנוסעים ולהוריד את הסכום, אך בלי שהתייעצו עם הנהגים.

אחד הנהגים, א' (שם בדוי), אמר ל"גלובס" כי "אם היה חשוב להם לבוא לקראת הלקוחות, אז הם לא היו צריכים להפיל הכול על הנהג אלא 50%. היו יכולים לשבת איתנו ולנהל משא-ומתן".

כך, ביום בהיר אחד הופיעה על מסכי גט טקסי במוניות הנהגים הודעה על ביטול דמי ההזמנה מראש, כשלנהג לא ממש ניתנת זכות הבחירה. מי שבחר שלא להסכים למהלך, כך טוענים נהגים, לא יכול היה להשתמש יותר בשירות הסדרנות של גט טקסי ולא יכול היה לקבל נסיעות.

חלק מהנהגים המשיכו לגבות את העמלה המדוברת, והחברה התחייבה כלפי לקוחותיה לזכות אותם, אך מיהרה להתנהל בקשיחות מול אותם נהגים, וחלק מהם אף נאלץ לעזוב את החברה בעקבות כך. לדברי א', "ברגע שהם יודעים מי גבה את העמלה, הם סוגרים לו את הקופסה".

הפסד של 780 שקל בחודש

אף שבגט טקסי מנסים לצייר כאילו הורדת העמלה תביא יותר נוסעים ויותר עבודה והכנסה לנהגים, האחרונים מסתכלים על השקל שביד ומבחינתם מדובר בהפסד הכנסה. א' הסביר כי נהג ממוצע עושה כ-150 נסיעות בחודש. "תכפיל את זה ב-5.20 שקלים ותקבל הפסד חודשי של כ-780 שקל", הוא מסביר.

נהג אחר מסביר כי "נסיעה ממוצעת בגט טקסי מסתכמת ב-27 שקל. עכשיו תוריד מזה 5.20 שקלים של עמלת ההזמנה מראש, מע"מ, סדרנות לגט טקסי, דלק ובלאי - והנהג נשאר עם פחות מ-10 שקלים לנסיעה אחת".

אחד הנהגים הללו הגיש לאחרונה תביעה נגד החברה באמצעות עו"ד אדי בליטשטיין. "מדובר בהתנהלות בחוסר תום-לב, שהרי הם לא הודיעו על כך מראש לנהגים, ולא ניתן להם זמן מראש כדי לעבור לתחנת מוניות אחרת", הוא אומר.

למעשה, החברה מיהרה גם לצאת בקמפיין שיווקי בפייסבוק ובאמצעים אחרים כדי להדגיש את המהלך, על אף שלא מעט נהגים עדיין ממורמרים.

רגשות הנהגים באו לידי ביטוי בהחלטה לצאת באחרונה בשביתה איטלקית, כשחלקם ניתק את מכשירי גט טקסי במוניות לזמן מוגבל בכדי לפגוע בזמינות המוניות שהחברה מציעה. יתרה מזאת, הנהגים אף החליטו להיפגש באחרונה ולמחות על צעדי החברה, תוך שהם מלווים על-ידי עו"ד בליטשטיין עצמו. יוזמת מפגש זו הייתה בעייתית כלשעצמה, לאור העובדה שמדובר בתחנת מוניות וירטואלית, והנהגים לא נפגשים זה עם זה.

חלק מהנהגים החליטו להקים ולהצטרף לקבוצת מחאה בפייסבוק שהקימו לעצמם, אך גם פה ידה של גט טקסי הייתה על העליונה.

לדברי עו"ד בליטשטיין, גט טקסי פנתה לחברת פייסבוק - שגט טקסי היא לקוחה שלה ונחשבת למפרסמת גדולה שם בקנה-מידה ישראלי - וביקשה להסיר את עמוד הקבוצה. פייסבוק נאותה לעשות כן.

א' טוען כי "הם פיטרו אותי בגלל שיצאתי במחאה וכתבתי נגדם בפייסבוק. התקשרו אליי ממחלקת נהגים ואמרו לי: 'אתה לא ראוי לעבוד איתנו יותר. תגיע ביום ראשון להחזיר את הקופסה של גט טקסי'".

גבתה 250 שקל על חולצות

עניין דמי ההזמנה מראש אמנם היה הקש ששבר את גב הגמל, אך מסתבר כי ההתנהלות של הנהלת גט טקסי נגד הנהגים רחוקה להשביע את רצונם. כך, היא קיזזה 250 שקל מההכנסות של כלל הנהגים לפני מספר חודשים מבלי הודעה מוקדמת. כשהנהגים ביקשו לברר עבור מה נגבה הסכום, הוסבר להם כי הסיבה לכך היא מתן 5 חולצות פולו ממותגות עם הלוגו של גט טקסי מוטבע עליהן לכל נהג.

הכוונה של גט טקסי הייתה שהנהגים יהיו ייצוגיים וילבשו את החולצות אך בהיעדר יחסי עובד-מעביד בין החברה לנהגיה, היא לא יכולה לחייב אותם לעשות כן. כך, היא הורידה לנהגים את הסכום מבלי להחזירו, מבלי להתייעץ איתם, מבלי לשאול כמה חולצות כל אחד צריך, וכל זאת במחיר די גבוה פר חולצה - יחסית לעלות ייצור חולצה שכזו.

מקרה דומה, אך בסכום נמוך יותר, אירע לאחרונה כשהחברה גבתה מכל נהג 39 שקל עבור מטען מפוצל לסמארטפון לרכב. הכוונה של החברה הייתה שהנהגים יציעו לכל נוסע מטען להטעין את הטלפון שלו בזמן הנסיעה, זאת על אף שהנהגים מחזיקים מטענים לרכב, ועל אף שמדובר בעלות גבוהה יחסית למחירים שבהם ניתן לקנות מפצלים או מספר מטענים בחנויות או באינטרנט.

130 שקל על טלפון פנים-ארגוני

ההתנהלות של גט טקסי מול נהגיה לא מסתיימת שם. לדברי עו"ד בליטשטיין, החברה החליטה לגבות סכום חודשי של 130 שקל מכל נהג בעבור טלפון מירס שיותקן במונית ויאפשר תקשורת פנים-ארגונית.

הכוונה הייתה שנהגים יוכלו לדווח על תקלות במערכת החיוב של גט טקסי או לדבר עם מוקד שירות הלקוחות של החברה, אך לדברי עו"ד בליטשטיין, ככל שהצטרפו יותר נהגים - כך היה יותר קשה להשיג את המוקדנים.

"מעבר לכך, היום יש חבילות במפעילות הסלולר של 50 או 100 שקל עם שיחות ללא הגבלה, אז למה גובים סכום גבוה מזה ועבור שיחות פנים-ארגוניות בלבד?".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

50% מהטיפים של הנהגים

דוגמה נוספת לכך, כפי שפורסם באתר "גלובס" בסוף השבוע, היא שהחברה מכניסה את ידה גם לתוך הטיפים שמקבלים הנהגים מהנוסעים. כך, נוסע שמשלם בכרטיס אשראי ומשאיר טיפ באמצעות האפליקציה לנהג, לא יודע שמחצית מהסכום הולכת לחברה עצמה.

בגט טקסי מסבירים את המהלך בנושא אחר לגמרי וטוענים כי עמלת הסליקה באשראי באה מהכיס שלהם ולא של הנהג או הנוסע. לדברי עו"ד בליטשטיין, סוגייה זו אינה מוסברת כלל בהסכם של הנהג אותו הוא מייצג. "אין בהסכמים האלה כל התייחסות לעמלת הסליקה או הטיפים", הוא מציין.

אם כל זה לא מספיק, עו"ד בליטשטיין מציין כי גט טקסי הוציאה באחרונה דרישה לנהגים שהם מחויבים להחליף את רכבם מדי 4 שנים על חשבונם, וזאת כדי שצי המוניות של גט טקסי ייראה חדיש.

"מילא היו נותנים לו הלוואה בתנאים מועדפים, אז עוד היה אפשר להסתדר, אבל הכול נופל על הנהג, ומדובר בסכום רציני. מרשי לא הסכים לכך, וגט טקסי ירדה מזה לגביו", הוא מסביר.

"לא מחזיקים אף אחד בכוח"

בגט טקסי החליטו להתעלם מהטענות שעולות בכתבה והסתפקו בתגובה לפיה "גט טקסי חוללה מהפכה בתחום המוניות בישראל, הן ברמת החוויה לנוסעים והן ברמת היחס לנהגים, אשר עדיין נהנים מעלויות הסדרנות הנמוכות ביותר בשוק, לצד כמות הנסיעות הגדולה ביותר. גט טקסי היא חברה פרטית שאינה מחזיקה אף אחד בכוח ונהגים שאינם מרוצים מהיחס שהם מקבלים, מוזמנים לעזוב, שכן קיים ביקוש גדול מאוד בקרב נהגים להצטרפות לתחנה".

  • עוד באותו נושא:
  • גט טקסי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully