וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל הותיר את ריבית נובמבר על 1%

משה גולן

28.10.2013 / 17:52

זוהי החלטת הריבית הראשונה שמקבלת קרנית פלוג בתפקידה כנגידה. בנק ישראל: ההחלטה נבעה בשל מדיניות הבנק לשמור על יעדי האינפלציה. "לא יהיה שינוי במדיניות בטווח הקרוב"

בנק ישראל הודיע הערב (ב') כי הוא מותיר את הריבית לחודש נובמבר ללא שינוי, ברמה של 1%. זוהי החלטת הריבית הראשונה שמקבלת ד"ר קרנית פלוג בתפקידה כנגידה, לאחר שבחודש הקודם, היא החליטה להפחית את הריבית ב-1%. מרבית הפעילים בשוק העריכו לפני ההחלטה כי הבנק יותיר את הריבית על כנה.

בהודעה שפרסם הבנק נכתב ההחלטה להותיר את הריבית לחודש נובמבר ללא שינוי נבעה בשל המדיניות המוניטרית שמוביל הבנק ונועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית.

מבחינת הפעילות הריאלית, בבנק ישראל הסבירו כי תמונת המצב דומה לזו שאפיינה את הפעילות הריאלית בחודש שעבר: הצמיחה נמשכת בשיעור נמוך מעט מ-3% (בניכוי השפעת הפקת הגז), אם כי מספר אינדיקטורים מצביעים על כך שברביע השלישי חלה האטה מסוימת, בדגש על היצוא.

בנוגע לשוק המט"ח בנק ישראל ציין כי השקל נחלש מול הדולר ב-0.7%, בעוד שמרבית המטבעות התחזקו מול הדולר. מול האירו נחלש השקל ב-2.66%, ומול שער החליפין הנומינלי-האפקטיבי – ב-1.5%. מתחילת השנה התחזק השקל ב-5.3% ביחס לשער האפקטיבי.

ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, האשים את פלוג בכך שהיא ניפחה את בועת המחירים בשוק הדיור, בשל מדיניות הריבית הנמוכה שהיא הייתה שותפה לה בשנים האחרונות, ביחד עם פרופ' סטנלי פישר. "אני צופה כבר ב-2014 משבר משכנתאות קשה, או אלפי לווים אשר לא יכולים לעמוד בהלוואות שלקחו", ציין כהן בהודעה שפרסם. כהן מציע ליצור ריבית דיפרנציאלית וגבוהה הרבה יותר ללוקחי משכנתאות חדשים, מלבד הזוגות הצעירים.

האנליסט דניאל יואיט מברקליס, שותף לדעה של פריימן וסבור כי פלוג לא תעלה את הריבית. להערכתו, בניסיון להתמודד עם התחזקות השקל מול הדולר, בנק ישראל ימשיך לנקוט בצעדים שבהם הוא נקט עד כה במטרה להחליש את המטבע המקומי, ביניהם התערבות בשוק המט"ח ושינויים רגולטוריים. עם זאת, הוא העריך בחודשים הקרובים קיימת סבירות להורדת ריבית נוספת, בהתחשב בירידה הצפויה בצמיחה ובפגיעה ביצוא.

דודי רזניק, מנהל מחקר אג"ח בלאומי שוקי הון, ציין בסקירה שפרסם כי "מינויה של ד"ר קרנית פלוג לנגידת בנק ישראל מבשר כי לפחות בטווח הקרוב מדיניות בנק ישראל לא צפויה לעבור שינויים מהותיים. הורדת ריבית נוספת צפויה בהמשך, אם כי לא בהחלטה הקרובה ביום שני הקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully