וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תוכלו להרוויח ממימון סרטים בהוליווד

דורות'י פומרנץ, פורבס

3.11.2013 / 9:27

אפשרות גיוס כספים ממעריצים למימון פרוייקטים הפכה כבר לשיחת העיר בהוליווד. חקיקה חדשה עשויה להפוך את המימון לכדאי במיוחד לציבור ולאפשר לו נתח ברווחי הסרט

מימון ההמונים מגיע להוליווד. פרויקטים מסקרנים של אמנים בעלי שם, דוגמת סרטו החדש של ספייק לי, סרטה החדש של וורוניקה מארס ועוד רבים נוספים כבר גייסו מיליוני דולרים בקמפיינים אינטרנטיים - באמצעות אתרים דוגמת "קיקסטארטר" והפכו את הפלטפורמה המסקרנת לשיחת היום בעיר המלאכים. אך ההתפתחויות והחקיקה האחרונים בתחום יהפכו את העניין למעניין בהרבה.

לאתר פורבס ישראל

באמצעות אתרים כמו "קיקסטארטר" ו-"אינדיגוגו", יוצרי סרטים יכלו לגייס מימון ממעריצים אנונימיים בכדי להוציא לפועל את הפרויקט הבא שלהם. התורמים היו מעריצים שונים, אשר רצו יותר מכל לראות את הפרויקט של מושא הערצתם מתממש. רבים מהם היו מוכנים לתרום סכומים נכבדים עבור מזכרות שונות כמו כרזה חתומה או עותק של פסקול הסרט לפני כולם.

אבל אתרים אלו היוו פלטפורמה מוגבלת לגיוס כספים. על פי החוק הישן, הגולשים יכלו לתרום כספים לפרויקט - אך לא להשקיע. גם אם תרמו סכום נכבד לסרט אנונימי אשר זכה להצלחה מסחררת וגרף מיליוני דולרים - התורם לא זכה לראות ולו דולר אחד בחזרה. אך מצב דברים זה הולך להשתנות.

חוק JOBS אשר נכנס לתוקף לאחרונה בארה"ב התיר לראשונה לפלטפורמות אינטרנטיות לאפשר השקעה של משקיעים פרטיים בחברות ופרויקטים (לרבות סרטים) באופן פעיל. המשמעות היא שגולשים פרטיים יכולים כיום להשקיע מכספם האישי בסרט בו הם מאמינים - ובאם הסרט אכן יצליח ויגרוף כספים רבים - הם יזכו לראות רווחים מהשקעתם בו. בהוליווד מתחילים בימים אלו לעכל את המשמעות המסחרית של המהלך.

אחד מהראשונים להבין את הפוטנציאל הוא דנקן קורק, אחד ממקימי האתר Slated, אשר שואף לקשר בין יוצרי סרטים עצמאיים לבין משקיעים. עד עתה, אתרו של קורק שימש כמעין "חדר פגישות" וירטואלי, בו משקיעים גדולים יכלו למצוא פרויקטים קולנועיים מעניינים ולהשקיע בהם באופן פרטי.

אך לאור השינוי האחרון, Slated נמצא בדרכו לאפשר גם השקעות ממשיות של משקיעים פרטיים בסכומים קטנים בסרטים עצמאיים שונים. "היעד שלנו הוא להקים פלטפורמה אשר תשמש כמעין שוק השקעות" אומר קרוק. "באמצעות האתר גולשים יוכלו להשקיע בפרויקט של במאי בו הם מאמינים, ולקבל תמורה יפה על ההשקעה - אם הסרט יצליח".

מדובר ביוזמה מהפכנית למדי. היא תאפשר ליוצרי סרטים עצמאיים גישה למספר משקיעים עצום, ולמשקיעים פרטיים בעלי משאבים מצומצמים את היכולת להשקיע אף הם בפרויקטים בהם הם מאמינים, ולקבל הזדמנות לזכות ברווחים נאים - ולא בכרזה חתומה על ידי הבמאי.

אך הפרויקט השאפתני מביא עמו לא מעט בעיות ותהיות. ראשית, ההשקעות הפרטיות כנראה לא יתאפשרו לפני סוף שנת 2014. והחוקים עצמם מלאים בהגבלות וסעיפים מורכבים, אשר מאיימים להפוך את החזון לתהליך מורכב ומסורבל. אך קורק מאמין כי כל אלו "ברי התמודדות". וכמובן, נשאלת השאלה האם הגולשים יבחרו להשקיע את כספם דווקא בתעשיית הקולנוע ההוליוודית, אשר ידועה לשמצה עם הפקות סרטים ראוותניות אשר הביאו להפסדים אדירים. לראייתו של קורק, הגולשים ב- Slated ישימו את עיניהם בעיקר על סרטים בעלי פוטנציאל גבוה למכירת כרטיסים בארה"ב ומעבר לים.

"אנחנו מקווים שבעזרת אתר כמו Slated, אנחנו נצליח להביא להרבה יותר שקיפות בתהליכי המימון בתעשיית הסרטים" אומר קרוק. לעומתו, המומחה הוותיק לתעשיית הבידור האמריקאית, עו"ד שוילר מור, נותר סקפטי באשר לפרויקט השאפתני. רק לאחרונה הוא סיים לגייס את המימון לסרט "המשרת", אשר לבסוף נעשה בחסותם של לא פחות מ-41 מפיקים שונים. "אין קיצורי דרך", הוא אומר. "זאת עבודה קשה, אבל אין קליע קסם אשר יוכל להחליף אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully