וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היהודים הצרפתים קנו דירות יוקרה, ולא טרחו להסתיר את כספי העבירה"

אלה לוי-וינריב

5.11.2013 / 18:30

פרטים חדשים על החקירה הבינלאומית והפשיטה על בתי יוקרה בהרצליה פיתוח.‎‏ מדובר בפרשת הלבנת הון והעלמות מס חובקות עולם בהיקף כ-5 מיליארד דולר

בהמשך לחשיפת "גלובס" אתמול (ב') על שיתוף-הפעולה בין משטרת ישראל לבין האינטרפול - במסגרת פשיטה על בתים בהרצליה פיתוח כחלק מחקירת הלבנת הון והעלמות המס של יהודים-צרפתים שרכשו דירות בישראל - הגיעו ל"גלובס" פרטים בלעדיים על היקף הפרשה הבינלאומית, שממדיה ככל הנראה עצומים.

ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים שהו בישראל בלשים ממשטרת צרפת, שעקבו אחרי עולים יהודים עשירים שעלו לארץ מצרפת, הקליטו שיחות שניהלו בפגישות בבתי-קפה ומסעדות יוקרה במרכז הארץ וכן שיחות טלפון שקיימו, ולבסוף פשטו על בתיהם בשכונת המגורים היוקרתית, כפי שדיווחנו אתמול. חוקרי יחידת המשטרה 443 הצטרפו לפשיטה, אך מרבית פעולות הבילוש בארץ התבצעו על-ידי החוקרים הצרפתיים הסמויים.

הפשיטה שהתבצעה בשבוע שעבר אינה הפשיטה הראשונה שנעשתה במסגרת החקירה הבינלאומית. ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים התקיימו פשיטות נוספות, גם בתל-אביב, לבתי יהודים עשירים שעלו לארץ וחשודים במעורבות בפרשת הלבנת ההון ועבירות המס הבינלאומית, נאספו מסמכים ובנוסף ביצעו החוקרים הצרפתים חיקורי דין בישראל לחלק מהחשודים.

אחד המעורבים בפרשה סיפר ל"גלובס" על אחת הפשיטות: "הגיעו לווילה חוקרים דוברי צרפתית, יחד עם חוקרים ממשטרת ישראל, והפכו את כל הבית. השאירו תוהו ובוהו אחריהם".

ניפוח חשבוניות

עוד נודע כי מדובר בפרשת-הלבנת הון והעלמות מס חובקת-עולם, שלכאורה התבצעה במדינות רבות באירופה, ואינה ייחודית רק לצרפת, כאשר היקף העלמות המס במסגרתה מוערך בסך של 5 מיליארד דולר.

הפרשה מכונה בקרב גורמי החקירה המעורבים בה "פרשת הקרוסלה", כאשר החקירה מתמקדת בהעלמות מס באמצעות הפקת וניפוח חשבוניות פיקטיביות בתחומים שונים.

החשד של הרשויות בחו"ל הוא כי חשודים שונים, בהם קבוצה גדולה של צרפתים, אנגלים ואחרים, הקימו חברות-קש גדולות שייבאו וייצאו סחורות ברחבי אירופה. לפי החשד, החשבוניות שהוגשו לרשויות המס נופחו. לפי החשד, כל הכספים והפעולות, היבוא-יצוא, גביית המע"מ, התבצעו באופן סיבובי בידי אותם אנשים - הם ייבאו וייצאו, שילמו את המע"מ הנמוך וקיבלו לידיהם את המע"מ על החשבוניות המנופחות.
אותו גורם שמעורב בפרשה מספר: "גנבו את הרשויות כמעט בכל אירופה. הפרשה הזו מכונה 'פרשת הקרוסלה', כי מדובר בסיבוב של חשבוניות מס פיקטיביות, הוציאו והחזירו את הסחורה והחשבוניות בצורה סיבובית. תרמית מע"מ. זה עבד בצורה פשוטה יחסית ובסיסית של ניפוח חשבוניות.

"זה התחיל בתחום יבוא וייצוא הסלולר ושבבי מחשב, ועבר לתחומים נוספים. הוקמו פה מאות חברות שעשו את אותה פעולה של בקשת החזרי מע"מ מרשויות המס. החבר'ה האלה פשוט הקימו הרבה חברות, וביקשו החזר - בהתחלה זה התחיל על סלולר ועל שבבי מחשב, ואחר-כך זה עבר למסחר בזכויות בנושא של זיהום אוויר (בגזי החממה המזהמים ניתן לסחור בבורסה בגרמניה, ובמדינות אחרות באירופה - א' ל"ו). בתחום הזה היה הכסף היותר גדול".

חברות קש

לפי החשד של הרשויות השונות באירופה, כך עבדה שיטת התרמית לכאורה: החשודים הקימו חברות-קש, שעיסוקן היה יבוא או יצוא של סחורות שונות ברחבי אירופה; את החשבוניות בגין הסחורות שיובאו ויוצאו היו מנפחים; עם החשבוניות המנופחת הגיעו לרשויות המס ודרשו את החזר המע"מ; החזר המע"מ היה גבוה מהמע"מ ששולם בפועל על הסחורה, כיוון שהחשבונית נופחה.

"למרות שזה נעשה בתחומים שונים, הכסף הגדול היה בסחר בזכויות זיהום אוויר. בישראל לא חיים את התחום הזה, אבל זה עסק של מיליארדים, שכל העולם חי אותו. וסביב זה החשודים יכלו להגיע לסכומים מאוד גדולים".

בהמשך, כשנדלקו נורות אדומות במדינות שונות בעולם והרשויות התחילו לאתר את הקשרים בין מקימי החברות המייבאות והמייצאות ולהצליב מידע בין הסכומים שהחליפו ידיים, חיפשו הגורמים החשודים מקומות בעולם להסתתר בהם. כאן, נכנסה גם ישראל לתמונה - כאשר היהודים המעורבים לכאורה בפרשה החליטו לעלות לארץ.

לדברי גורם שמכיר את אחד החשודים, הצרפתים חשבו שישראל תשמש להם מקלט. "חלק מהחשודים הצרפתים היהודים עלו לארץ, רכשו בתים בשכונות יוקרה והשתקעו כאן. אבל הם לא היו חכמים במיוחד, כי כל העבירות הכספים שלהם מתועדות. הם השאירו אחריהם מסלול כסף.

"אבל למה הם לא היו מוטרדים כשעלו לישראל? כי הם האמינו שבישראל לא יסגירו אותם. הם אמרו 'זו המדינה שלנו, של היהודים', אז בטיפשותם הם אפילו לא החביאו את כספי העבירה. אם אני עושה כסף בעבירה, אז המטרה שלי היא לא לחשוף אותו. החוכמה היא להחביא את הכסף, אבל שאני אוכל בכל זאת לחיות ברמת מחיה גבוה. את זה חלק מהחשודים לא עשו. עכשיו הם עלולים להיות מוסגרים לצרפת".

לדברי אותו גורם, "לא ראוי להסגיר אותם. צרפת לא מסגירה עבריינים לישראל. תראו, למשל, את הסיפור של הדורסים של לי זייתוני. שם מדובר בחיי אדם, ולא קיבלנו מצרפת את הדורסים. מדינת ישראל לא חייבת להיות המקלט הפיננסי של כל העבריינים, אבל להסגיר אותם על עבריינות כספית? אני חושב שזה לא במקום".

"התפיסה אצל היהודים כאילו ישראל תהיה מדינת מקלט - שגויה"

לדברי עו"ד אריה לייבוביץ', מומחה למיסוי בינלאומי והלבנות הון, "יש פה עקיפה של אמנת המס בין ישראל לצרפת, שכן זו אינה מאפשרת למשטרת ישראל לסייע למשטרת צרפת בגביית מסים, על-ידי תפיסה וחילוט של נכסים".

"מצד שני", מוסיף ליבוביץ', "צריך לדעת שהחוק במדינת ישראל מאפשר למשטרה לשתף פעולה עם המשטרה הזרה, באופן המאפשר למשטרה הזרה לבצע פה מעקבים, האזנות, חקירות ועוד".

עו"ד ליבוביץ' מעביר מסר ליהודים ברחבי העולם: "מי שמביא כסף 'חשוד' מחו"ל לישראל ורושם אותו על שמו, אין לו שום הגנות. ישראל היא לא מקלט מס ולא מקלט בענייני הלבנות הון. יכול להיות שבעתיד הכסף הזה ייתפס ויועבר לאותה מדינה ממנה הוא הגיע. התפיסה אצל היהודים בחו"ל היא כאילו מדינת ישראל תהיה מדינת מקלט שלהם. זו תפיסה שגויה. זה היה נכון בעבר, היום זה שונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully